شناسایی نوعی حشره جدید در ایلام توسط دانشیار دانشگاه ایلام

خانه خبرها

دکتر مجيد ميراب بالو دانشيار دانشگاه ايلام موفق به کشف و ثبت جهاني گونه اي حشره از خانواده ريشکداران (تريپس) شد.

   به گزارش روابط عمومي، دکتر مجيد ميراب بالو دانشيار گروه گياه پزشکي در خصوص  اين کشف جديد، بيان کرد: اين گونه جديد هنگام تحقيق و مطالعه در رابطه با شناسايي حشرات استان ايلام از زير برگ هاي ريخته شده پاي درختان بلوط کوه مانشت جمع آوري و شناسايي شد.

دکتر ميراب بالو با بيان اينکه کشف و شناسايي نمونه هاي اين حشره در سال 2016 صورت گرفت، افزود: با مطالعه و بررسي اين گونه جديد محرز شد که اين حشره براي اولين بار شناسايي و کشف شده و سپس براي ثبت جهاني آن در سال 2019 اقدام هاي لازم انجام گرفت.

دانشيار گروه گياه پزشکي يادآور شد: اسم اين گونه جديد را به عشق دخترم بهار به نام Liophloeothrips baharae Mirab-balou  نامگذاري کردم و مقاله مربوط به آن در مجله علمي (Vestnik Zoologii Fauna and Systematics)  کشور اوکراين به چاپ رسيد.

وي اضافه کرد: گونه کشف شده جنس ماده اين حشره به اندازه يک هزار و 810 ميکرون است و هنوز موفق به کشف و شناسايي جنس نر آن نشده ايم.

به گزارش روابط عمومي دانشگاه ايلام، با ثبت جهاني اين حشره، درواقع در سال 2019 اين محقق دانشگاه ايلام دومين کشف خود را ثبت جهاني کرد.

دکتر ميراب بالو بهار امسال نيز موفق به ثبت جهاني يک جفت حشره نر و ماده ديگر از خانواده تريپس ها با نام علمي Aeolothrips euphorbiae Mirab-balou شد که گونه اي شکارگر است که از حشرات آفت تغذيه مي کند

اين گزارش مي افزايد: تريپس ها گروهي از حشرات متعلق به راسته بال ريشکداران (Thysanoptera) هستند که حشرات اين راسته کوچک و باريک به طول 0/5-15 ميلي متر هستند که انتشار وسيعي در سطح جهان دارند. در حقيقت تريپس ها در رديف کوچک ترين حشرات قرار مي گيرند و همين امر، مشاهده، جمع آوري و تشخيص دقيق و همچنين پرورش آنها را با مشکل مواجه ساخته است و در حال حاضر حدود  6 هزار گونه از اين راسته در دنيا گزارش شده که از اين تعداد، حدودا 220 گونه در ايران شناسايي شده است.
مجيد ميراب بالو باهمکاري گروه تحقيقي گياه پزشکي دانشگاه ايلام در سال هاي اخير موفق به ثبت جهاني چندين گونه حشره جديد شده است.

 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها