نشست علمی مناسبات فرهنگی ایران و عراق با تأکید بر زیارت اربعین در دانشگاه ایلام برگزار گردید

خانه خبرها
نشست علمي مناسبات فرهنگي ايران و عراق با تأکيد بر زيارت اربعين در دانشگاه ايلام برگزار گرديد

نشست علمي مشترک اساتيد دانشگاه ايلام و دانشگاه واسط عراق با موضوع مناسبات فرهنگي ايران و عراق با تأکيد بر زيارت اربعين در دانشگاه برگزار گرديد.

  به گزارش روابط عمومي دانشگاه، نشست علمي مناسبات فرهنگي ايران و عراق با تأکيد بر زيارت اربعين، با حضور دکتر علي اکبري، رئيس دانشگاه، دکتر مهديزاده، معاون پژوهش و فناوري، دکتر شيرخاني، معاون فرهنگي و اجتماعي، دکتر ياري، رئيس دانشکده ادبيات و علوم انساني، دکتر خيري، مدير روابط بين الملل، دکتر شريفي راد، استاديار دانشگاه، خانم دکتر جان احمدي، دانشيار دانشگاه تربيت مدرس، دکتر حيدر تقي العلاق و دکتر محمد فهد قيسي، استاد تمام و استاديار دانشگاه واسط عراق، جمعي از اساتيد و دانشجويان، صبح امروز در محل سالن فرزانگان برگزار گرديد.

  در اين نشست، دکتر علي اکبري، رئيس دانشگاه، ضمن خير مقدم به اساتيد دانشگاه واسط عراق و ديگر ميهمانان و حاضرين در اين نشست و با ابراز تأسف از شکل گيري اختلاف و دشمني که در زمان جنگ بين دو کشور عراق و ايران بوجود آمد، تأکيد کرد: مسببين و عوامل اصلي آن اختلاف و دشمني در تاريخ محو شدند و امروز بواسطه اشتراکات ديني، تاريخي و فرهنگي که دو کشور دارند، خوشبختانه  محبت و دوستي بر روابط دو ملت حاکم است.

  رئيس دانشگاه، با اشاره به توسعه روابط دانشگاه ايلام و دانشگاه هاي عراق در چند سال اخير، بيان داشت: يکي از برنامه هاي اصلي دانشگاه ايلام، توسعه روابط بين الملي دانشگاه است و در اين راستا با رايزني ها و پي گيري هايي که انجام شد، زمنيه ديدار روساي دانشگاه ايلام و برخي از دانشگاه هاي کشور عراق فراهم گرديد و تفاهم نامه همکاري با شش دانشگاه اين کشور منعقد گرديد.

  دکتر علي اکبري، افزود: با رايزني و کمک رئيس وقت دانشگاه واسط، تأييديه وزارت علوم عراق در زمينه پذيرش دانشجوي عراقي در دانشگاه ايلام أخذ گرديد و در رقابت با دانشگاه هاي بزرگ ايران، دانشگاه ايلام موفق به پذيرش دانشجوي عراقي شد.

  پروفسور علي اکبري، برگزاري دومين کنفرانس بين المللي گرد و غبار در دانشگاه ايلام را نقطه عطف ديگري در توسعه روابط دانشگاه ايلام و دانشگاه هاي کشور عراق عنوان کرد و اظهار کرد: بواسطه اينکه دو کشور ايران و عراق با پديده گرد و غبار مواجه هستند، با رايزني هايي که صورت گرفت، دانشگاه هاي کشور عراق در سطح گسترده اي در اين کنفرانس مشارکت کردند و از جمله دانشگاه واسط در عالي ترين سطح در اين کنفرانس حضور يافت و سطح استقبال اساتيد عراقي به نحوي بود که يک پنل تخصصي به زبان عربي به آنان اختصاص يافت

  رئيس دانشگاه، تأکيد کرد: امروز ايلام به عنوان دروازه عتبات عاليات و کشور عراق شناخته مي شود، از اين رو دانشگاه ايلام تمايل دارد بعنوان دروازه علمي ايران در ارتباط کشور عراق قرار گيرد.

  دکتر علي اکبري، با اعلام اين خبر که مجوز راه اندازي رشته کارشناسي ارشد مطالعات عراق در دانشگاه ايلام  از شوراي گسترش آموزش علي وزارت علوم أخذ گرديد، تأکيد کرد: مجموعه اقدامات انجام شده نمايانگر عزم جدي دانشگاه ايلام براي توسعه روابط با دانشگاه هاي عراقي و بخصوص دانشگاه واسط مي باشد.

  در ادامه دکتر شيرخاني، معاون فرهنگي و اجتماعي دانشگاه، بيان کرد: خوشبختانه در چند سال اخير رابطه دانشگاه ايلام با دانشگاه هاي کشور عراق و از جمله دانشگاه واسط توسعه پيدا کرده و تفاهم نامه همکاري با اين دانشگاه منعقد شده، که نشست علمي امروز در راستاي تحقق مفاد اين تفاهم نامه است که بصورت رفت و برگشت برگزار مي گردد.

  در ادامه اين نشست، دکتر سياوش ياري و دکتر علي اصغر شريفي راد، دانشيار و استاديار دانشگاه ايلام، خانم دکتر فاطمه جان احمدي، دانشيار دانشگاه تربيت مدرس و دکتر حيدر تقي العلاق و دکتر محمد فهد القيسي، استاد تمام و استاديار دانشگاه واسط عراق به  ارائه مقاله پرداختند.

  در اين نشست دکتر حيدر تقي العلاق، استاد دانشکده تربيت معلم دانشگاه واسط عراق، با تشکر از مجموعه عوامل برگزاري اين نشست علمي، تأکيد کرد: برگزاري چنين برنامه هايي در تثبيت دوستي و همکاري هاي بيشتر دو کشور تأثير گذار است و مي تواند زمينه توسعه بيشتر و بهتر روابط را فراهم نمايد.

  وي در مقاله خود با عنوان «زيارت اربعين رويکردي فراتر از زمان و مليت»، بيان داشت: يکي از ويژگي هاي اصلي زيارت اربعين، تفکر جهان شمولي آن است که قوم گرايي و نژادگرايي در آن راه ندارد.

دکتر حيدر تقي العلاق، اضافه کرد:  زيارت اربعين در شکل گيري تفکر اسلامي نقش داشته و از مهم ترين اين جنبه ها، ويژگي آگاهي بخشي آن است.
  استاد تمام دانشگاه واسط، تأکيد کرد: در همين راستا پياده روي اربعين مي تواند نقش محوري در شکل گيري و برقراري وحدت اسلامي داشته باشد و مانع تحقق جريان هاي واگرا براي انشقاق در امت اسلامي شود.

  در ادامه دکتر ياري، دانشيار دانشگاه ايلام و رئيس دانشکده ادبيات و علوم انساني در مقاله خود با عنوان «ريشه هاي تاريخي مناسبات فرهنگي ايران و عراق با تأکيد بر بحث اهل بيت عليهم السلام»، بيان کرد: با وجود اينکه مردم عراق از نژاد سامي و مردم ايران از نژاد آريايي مي باشند و عليرغم جنگ طولاني هشت ساله و ديگر توطئه ها و دسيسه ها، الان دو ملت به صورت خاصي با هم دوست هستند که اين امر ريشه تاريخي دارد.

  وي افزود: ريشه ارتباط مردم ايران و عراق به چهار هزار سال قبل بر مي گردد و در اين برهه است که ايراني ها «خط» را از بين النهرين مي گيرند و در دوره هاي بعد اين ارتباطات توسعه مي يابد و در دوره ساساني، پايتخت ايران به عراق منتقل مي شود و مراودات و مبادلات دو ملت در سطح گسترده اي افزايش مي يابد.

  دکتر ياري، اضافه کرد: با آمدن اسلام، بواسطه وابستگي هاي تاريخي و اشتراکات فرهنگي، هر دو ملت به تشيع گرايش پيدا کردند و در تحولات عراق و بخصوص در شهر کوفه، ايراني ها نقش محوري داشتند.

  دانشيار دانشگاه، تأکيد کرد: بعد از قيام امام حسين (ع) و تراژدي کربلا، ايراني ها در کنار عراقي ها، بصورت گسترده اي در قيام هاي شيعي شرکت داشتند که اين امر زمينه توسعه ارتباطات فکري، فرهنگي و مذهبي دو ملت را افزايش داد.

  رئيس دانشکده ادبيايت و علوم انساني، افزود: بعد از خلافت اموي، ايرانيان ميداندار اصلي تحولات جهان اسلام هستند و بواسطه حضور وزراي ايراني، دايره ارتباطات فرهنگي مردم ايران و عراق توسعه مي يابد و اين امر با حضور آل بويه در  بغداد به اوج مي رسد.

  در ادامه دکتر علي اصغر شريفي راد، استاديار دانشگاه ايلام، مقاله «اربعين، ماهيت، کارکردها و ضروت ها» را ارائه کرد و ابتدا احاديثي را از ائمه اطهار در ضرورت و اهميت زيارت اربعين بيان کرد و سپس به آثار و کارکردهاي زيارت اربعين در ساليان اخير اشاره نمود و بيان داشت: توسعه ارتباط مردم ايران و عراق، نمايش تجلي پيروزي جبهه حق بر باطل، معرفي مردم عراق، احساس حضور يافتن در رکاب امام عصر (عج)، گسترش برادري اسلامي، خنثي نمودن اقدامات و توطئه هاي تفرقه افکنانه و زمينه سازي براي حل مشکلات دو کشور در حوزه اقتصادي، زيربنايي و فرهنگي، بخشي از آثار و برکات زيارت اربعين در چند اخير است.

  دکتر شريفي راد، تأکيد کرد: نظر به اهميت راهبردي که راهپيمايي اربعين در سطح جهان و منطقه دارد، اقدامات پيدا و پنهاني براي تحريف اربعين و مسائل مربوط به آن شکل گرفته است و براي همين بايد تحليل درست و همه جانبه اي در اين زمينه ارائه داد و با آسيب شناسي مانع و برطف کردن مشکلات و کاستي و تبليغ درست، مانع تحقق اين توطئه شوم شد.

  بعد از سخنراني دکتر شريفي راد، دکتر محمد فهد قيسي، استاديار دانشگاه واسط عراق مقاله «روابط تاريخي و فرهنگي دو استان ايلام و واسط عراق با تأکيد بر زيارت اربعين» را ارائه نمود و سير تاريخي روابط بين دو استان در برهه هاي مختلف و بخصوص در دوران کنوني را تبيين کرد.

  در ادامه اين نشست، خانم دکتر  فاطمه جان احمدي، دانشيار دانشگاه تربيت مدرس، مقاله «ميراث مشترک ايران و عراق از واقعيت تا آرمان» را ارائه کرد و به ميراث مشترک مردم ايران و عراق در زمينه جغرافيايي، فرهنگي، تاريخي، اجتماعي، ديني و مذهبي اشاره کرد و تأکيد کرد: عليرغم تبليغاتي که براي برهم زدن رابطه دو ملت انجام مي شود، بواسطه عمق تاريخي اين رابطه، اگر شناخت توأم با آگاهي در اين موضوع انجام گيرد، تلاش هاي دشمنان براي ايجاد انشقاق بين دو ملت با شکست روبرو خواهد شد.

 

در پايان حاضرين در نشست به بيان ديدگاه ها و سئوالات مورد نظر خود پرداخنتد و سخنرانان پاسخ هاي لازم را ارائه کردند.

 

 

 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها