کارگاه آموزشی «کارآمدی تاریخ در مطالعات بین رشته ای» در دانشگاه برگزار گردید

خانه خبرها
کارگاه آموزشي «کارآمدي تاريخ در مطالعات بين رشته اي»  در دانشگاه برگزار گرديد

با همت دانشکده ادبيات و علوم انساني، کارگاه آموزشي «کارآمدي تاريخ در مطالعات بين رشته اي» بوسيله  دکتر ابوالفضل رضوي، عضو هيأت علمي دانشگاه خوارزمي، برگزار گرديد.

  به گزارش روابط عمومي دانشگاه، کارگاه آموزشي «کارآمدي تاريخ در مطالعات بين رشته اي» با تدريس دکتر ابوالفضل رضوي، عضو هيات علمي دانشگاه خوارزمي، با حضور دکتر ياري، رئيس دانشکده ادبيات و علوم انساني، اساتيد و دانشجويان، صبح روز چهارشنبه مورخ 97/08/23 در محل سالن اجتماعات دانشکده ادبيات و علوم انساني برگزار گرديد.

  در اين کارگاه دکتر ياري، رئيس دانشکده ادبيات و علوم انساني با خير مقدم به دکتر رضوي و حاضرين در کارگاه، اظهار داشت: بر اساس برنامه، دو سال است که دانشکده ادبيات و علوم انساني از صاحب نظران مختلف براي سخنراني و برگزاري کارگاه آموزشي دعوت بعمل مي آورد و در همين راستا کارگاه آموزشي امروز توسط دکتر رضوي برگزار مي گردد.

   دکتر ياري، با اشاره به اهميت رشته تاريخ در مطالعات بين رشته اي، بيان داشت: متأسفانه در بعضي محافل اهميت و جايگاه رشته ي تاريخ درک نمي شود و گاه گفته مي شود اين رشته  فاقد اهميت است، در حالي که به هيچ وجه صحيح نيست و رشته تاريخ در مطالعات بين رشته اي اهميت دارد.

   در ادامه دکتر ابوالفضل رضوي، عضو هيات علمي دانشگاه خوارزمي، با اشاره به وجود انگاره هاي متفاوت درباره تاريخ، بيان کرد: بر حسب اينکه با چه انگاره هايي به دنبال مسائل تاريخي مي رويم، تاريخ مي تواند در قالب پارادايم هاي مختلفي معنا پيدا کند و امروزه ما مي خواهيم با نگاه فرا مدرن درباره تاريخ توضيح دهيم.

   دکتر رضوي افزود: در اين راستا تاريخ عبارت است از کنش هاي جمعي آدميان از گذشته تا حال و در اين بين شأن تاريخ از زمان بالاتر مي رود و زمان و مکان وسيله اي در خدمت فهم تاريخ است.

   دکتر رضوي در ادامه دو مفهوم مورخ و تاريخ شناسي را تبيين نمود و تأکيد کرد:  مورخ در بستر زمان با يک جامعه زنده و پويا سروکار دارد و براي همين با رويکرد تفهمي به دنبال تبيين مسائل تاريخي است.

  عضو هيات علمي دانشگاه خوارزمي در ادامه مکتب هاي مختلف اجتماعي و تاريخ ساختارگرايي، پسا ساختارگرايي، آنال، پست مدرن و فرامدرن را تشريح  نمود و  تأکيد کرد که علم ماهيت انضمامي، تدريجي و گفتماني دارد و چون همگان نمي توانند از گذشته برداشت درستي داشته باشند و در اين زمينه قضاوت نمايند، مورخ به علت دارا بودن قابليت هاي متنوع، موضوعات تاريخي را به رشته تحرير در مي آورد و اين تجربه قابل استفاده در زمان حال نيز مي باشد.

  دکتر رضوي، درباره کارآمدي تاريخ در مطالعات بين رشته اي، بيان داشت: اگر موضوعي را از زمان گذشته تا زمان حال مورد مطالعه قرار دهيم، از روش شناسي و دستاوردهاي علوم مختلف براي فهم موضوع استفاده مي کنيم  و در اين راستا بنام مطالب تاريخي، مفاهيم امروزي  را مطرح مي کنيم.

  عضو هيات علمي دانشگاه خوارزمي، درباره کارآمدي رشته تاريخ گفت: مورخ مي تواند سه دغدغه فردي، آکادميک و جمعي را داشته باشد و با انصاف و رأفت علمي، موضوعات تاريخي را به گونه اي تبيين نمايد که جامعه امروزي در حوزه هاي مختلف سياسي، اقتصادي، فرهنگي و نظامي از آنها بهره برداري نمايد. براي نمونه موضوع وحدت بين شيعه و سني در جامعه ايران هميشه داراي اهيمت بوده و مورخ مي تواند در مطالعات خود سازوکاري را به کار گيرد که در راستاي همگرايي بين شيعه و سني مطالب خود را عرضه نمايد.

  در ادامه اساتيد و دانشجويان حاضر در کارگاه، به بيان ديدگاه ها و سئوالات مورد نظر خود پرداختند و دکتر رضوي پاسخ هاي لازم را ارائه کردند.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها