کارگاه دانش افزایی با موضوع «عبرت هایی تاریخی» در دانشگاه برگزار گردید

خانه خبرها
کارگاه دانش افزايي با موضوع «عبرت هايي تاريخي» در دانشگاه برگزار گرديد

کارگاه دانش افزايي با موضوع «عبرت هايي تاريخي» با تدريس دکتر محمد حسين رجبي دواني از اساتيد مطرح کشور در دانشگاه برگزار گرديد.

  به گزارش روابط عمومي، با هماهنگي و برنامه ريزي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه، کارگاه دانش افزايي با موضوع «عبرت هايي تاريخي» با تدريس دکتر محمد حسين رجبي دواني از اساتيد مطرح کشور و عضو هيات علمي دانشگاه امام حسين (ع)، با حضور حجت الاسلام غياثي مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري، حجت الاسلام يعقوبي معاون و دکتر عباسي مدير اجرايي نهاد نمايندگي و جمعي از اساتيد، عصر ديروز در محل سالن فرزانگان برگزار گرديد.

  در ابتداي اين جلسه حجت الاسلام دکتر غياثي مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه، ضمن خوش آمدگويي به دکتر دواني و تشکر از حضور اساتيد حاضر در اين جلسه، به ماهيت علم تاريخ اشاره کرد و تأکيد کرد بسياري از تجارب بشري در عرصه هاي اجتماعي و سياسي در قالب عبرت و حکمت در قرآن کريم انعکاس يافته و بواسطه اينکه ما در صدد رسيدن به تراز انقلاب اسلامي هستيم نيازمند بهره گيري از اين عبرت هاي مي باشيم.

  در ادامه دکتر رجبي بحث خود را با تمايز معنايي و مفهومي دو واژه عبرت و درس آغاز کرد و بيان داشت: دو واژه عبرت و درس را بيشتر اوقات بعنوان مترادف به کار مي بريم، در حالي که درس به آموزه ها و جريان هاي صالح و مثبت اطلاق مي شود و عبرت به جريان هاي و آموزه هاي منفي اختصاص دارد.

  وي به رويدادهاي عصر رسالت رسول خدا (ص) اشاره کرد و اظهار داشت: در زمان رسالت پيامبر (ص) کساني که به ايشان ايمان آوردند، داراي عملکرد مثبتي بودند و اگر معدود افراد ناصالحي هم حضور داشتند در طي زمان اصلاح شدند.  در اين دوره اولين نافرماني در جنگ احد رخ داد. زماني که پيامبر(ص) به گروهي از کمانداران دستور دادند تا تنگه پشت سر سپاه اسلام را حفظ کنند، اما عليرغم تأکيد ايشان، کمانداران براي کسب غنيمت سرپيچي کرده و تنگه را ترک کردند و براي همين مشرکان تنگه را دور زدند و از پشت سر به سپاه مسلمانان حمله کردند و ضربات سختي را به آنان وارد نمودند.

  دکتر رجبي با اعلام اينکه عبرت هاي زيادي بعد از رحلت پيامبر (ص) رخ داد، بيان کرد:  سنت هاي الهي که در قرآن کريم بيان شده اجتناب ناپذير است و يکي از اين سنت هاي رايج و فراگير سنت امتحان است. خداوند در سوره مبارکه عنکبوت در آيات دوم و سوم به اين سنت اشاره کرده است:

« أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَکُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لا يُفْتَنُونَ وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَلَيَعْلَمَنَّ الْکَاذِبِينَ»

«آيا مردم گمان كردند همين كه بگويند: «ايمان آورديم‏»، به حال خود رها مى‏شوند و آزمايش نخواهند شد؟! ما كسانى را كه پيش از آنان بودند آزموديم (و اينها را نيز امتحان مى‏كنيم); بايد علم خدا درباره كسانى كه راست مى‏گويند و كسانى كه دروغ مى‏گويند تحقق يابد!»

  عضو هيات علمي دانشگاه امام حسين (ع)، تصريح کرد:  اگر امتحان الهي نباشد، معلوم نيست ايمان و ادعاي چه کسي درست و غلط است و در امتحان است که ابوذرها و سلمان مشخص ميگردند.

  دکتر رجبي با اشاره به اينکه رحلت پيامبر مکرم اسلام امتحان بزرگي براي امت اسلام بود، گفت:  پيامبر (ص) در واقعه غدير خم،  حضرت علي (ع)  را بعنوان جانشين  خود معرفي کرد و از همه حضار هم بيعت گرفت، اما زماني که آن حضرت رحلت نمود و امام علي (ع) و چند نفر ديگر مشغول غسل و کفن حضرت بودند، شماري از اصحاب  اجتماعي در سقيفه بني ساعده تشکيل دادند و بحث جانشيني را مطرح نمودند. انصار خود به دو قبيله بزرگ اوس و خزرج تقسيم مي شدند و سابقه درگيري و نزاع هاي خونين را داشتند که به نعمت اسلام از ميان برداشته شد و کينه ها و دشمني ها را کنار گذاشتند و ياري گر پيامبر (ص) و مهاجرين شدند و به اين دليل انصار نام گرفتند. خداوند انصار و مهاجرين  را با رحلت پيامبر (ص) مورد امتحان قرار داد که در اين امتحان جمع کثيري مردود و تنها عده اي قليل (همان 12 نفري که در خانه علي و فاطمه بودند) سربلند بيرون آمدند. بعد از جريان  سقيفه اتحاد و برادري بين اوس و خزرج از بين رفت و وضعيت دوران جاهلي دوباره پديد آمد و درگيري ها و جنگ و نزاع دوباره شکل گرفت. برادري ها به کينه و نفرت تبديل شد، ارزش هاي اسلامي رنگ باخت، بدعت ها در دين پديد آمد و جامعه اسلامي متضرر شد. جهاد به غارتگري و لشکر کشي تبديل  و شهادت در راه خدا به طمع به غارت و مال ديگران مبدل گشت.

عضو هيات علمي دانشگاه امام حسين (ع)، تأکيد کرد: حادثه سقيفه بني ساعده و نتايح آن که بسياري از افراد عاقبت خود را در آن تباه کردند، عبرت بزرگي است که بايد به دقت تجزيه و تحليل شود.

  وي با اشاره به استقرار خلافت امام علي (ع) بعد از بيست و پنج سال از رحل رسول خدا (ص)، گفت:  بعد از 25 سال مردم به امام علي (ع) روي آوردند و با ايشان بيعت کردند.  امام (ع) تلاش کرد تا انحرافات و بدعت هاي ايجاد شده را اصلاح و مسير جامعه را به دوران پيامبر (ص) برگرداند، اما افرادي که در طي اين 25 سال به انحرافات عادت کرده بودند، مانع شدند و سه جنگ جمل، صفين و نهروان را بر آن حضرت تحميل کردند.  

  دکتر رجبي تاکيد کرد:  از حوادث، رويدادها و فتنه هاي دوران خلافت امام علي (ع) بايد عبرت گرفت که اگر عبرت گرفته نشود، ارزش ها دگرگون شده و تعالي و رشد رخ نخواهد داد.

  عضو هيات علمي دانشگاه امام حسين (ع)، با اشاره به عبرت هاي دوره امامت امام حسن (ع) بيان کرد: خيانت خواص و نافرماني و سستي مردم کوفه و تحميل صلح بر امام حسن (ع) توسط معاويه عبرت آموز است و بايد با شناخت درست، درس هاي لازم را در اين زمينه فرا گرفت.

  دکتر رجبي با تأکيد بر اينکه در دوران امامت امام حسين (ع) امتحانات بزرگتري رخ داد، اظهار داشت: امام حسين (ع) رسالت شرعي داشت تا دوباره مسير رشد و تعالي را زنده و منکرات را اصلاح و مسير جامعه را به دوران پيامبر (ص) برگرداند. ابتدا مردم کوفه بزرگترين شهر جهان اسلام با ارسال بيش از 18 هزار نامه از امام (ع) خواستند به آنجا بيايد، تا با ايشان بيعت کنند. امام (ع) مسلم بن عقيل را بعنوان نماينده خود به کوفه فرستاد که با حضور عبيداله بين زياد، مردم متفرق شده و بيعت خود را پس گرفتند و مسلم را با فجيع ترين وضع به شهادت رساندند.

   وي افزود:  بعد از شهادت مسلم، قيام عاشورا نيز امتحان بزرگي براي مردم مدينه، مکه و کوفه بود تا امام زمان خود را ياري کنند اما فقط عده اي کم همراهي کردند.

   عضو هيات علمي دانشگاه امام حسين (ع)، تأکيد کرد: عاشورا امتحان و عبرت بزرگي بود که امت اسلام همراهي نکرد و بعد از آن به بلاهاي بزرگي گرفتار شد. در سال  هجري62 مردم مدينه تاوان سختي پس دادند. يزيد شهر مدينه را به آتش کشيد و با کشتار و هتک نواميس،  فجايعي را مرتکب شد که انسان از گفتن  آنها شرم دارد.

  دکتر رجبي، افزود:  در سال 63 هجري مکه حرم امن الهي، تاوان پس داد و لشکريان يزيد کعبه را به آتش کشيده و ويران کردند. در همين راستا کوفه 20 سال گرفتار  حجاج بن يوسف ثقفي خونريز شد که از هيچ جنايتي ابا نکرد و همه ي اينها عبرت هاي درس آموزي براي جامعه اسلامي در عدم همراهي با ولايت و اهل بيت عليهم السلام به همراه دارد.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها