کارگاه های آموزشی شناخت «انواع قرص های روانگردان»، «تقویت قدرت نه گفتن» و «کنترل خشم» در دانشگاه برگزار گردید

خانه خبرها
کارگاه هاي آموزشي شناخت «انواع قرص هاي روانگردان»، «تقويت قدرت نه گفتن» و «کنترل خشم» در دانشگاه برگزار گرديد

کارگاه هاي آموزشي شناخت «انواع قرص هاي روانگردان»، «تقويت قدرت نه گفتن» و «کنترل خشم» با استقبال گسترده  دانشجويان در دانشگاه برگزار گرديد.

 انسان موجودي اجتماعي است و بقاي رضايتمندانه او در گرو ايجاد و تداوم ارتباط مناسب با ديگران است. از اين روي، فراگيري و تمرين مهارت هاي زندگي و بهره گيري از آنها موجب مي شود که فرد در ارتباط با خود و ديگران ناکامي و رنج کمتري را تحمل کند. يکي از خدمات مرکز بهداشت، درمان و مشاوره آموزش مهارت زندگي به  دانشجوياني است که  نيازمند اين آموزش ها هستند، در قالب گارگاه هاي آموزشي مي باشد و در همين راستا سه  کارگاه «انواع قرص هاي هاي روانگردان»، «تقويت قدرت نه گفتن» و «کنترل خشم» در دانشگاه برگزار گرديد.

   به گزارش روابط عمومي دانشگاه، کارگاه هاي آموزشي  پيشگيري از اعتياد قرص هاي روانگردان و آثار سوء آنها، تقويت قدرت نه گفتن و کنترل خشم به همت مرکز بهداشت، درمان و مشاوره دانشگاه، در سه نوبت روز پنج شنبه 97/07/26 در محل سالن فرزانگان برگزار گرديد.

   کارگاه اول با موضوع پيشگيري از اعتياد (قرص هاي روانگردان و آثار سوء آنها) با تدريس آقاي دکتر جوهري برگزار گرديد وي در زمينه تعريف قرص هاي روان گردان، بيان داشت: قرص هاي روان‌ گردان به دسته‌اي از مواد طبيعي يا ساختگي گفته مي‌ شود که موجب تأثير بر مغز  و سلسله اعصاب انسان در نقش آگونيست گيرنده سروتونين مي ‌شوند و آن را از حالت طبيعي خارج مي‌ کنند و در کل اثر اصلي اين مواد تغيير دادن شناخت و ادراک فرد است.

  دکتر جوهري در ادامه انواع قرص هاي روان گردان و آثار سوء آنها را معرفي کرد و در زمينه تاثير اين نوع قرص ها، گفت: اختلال عملکرد شغلي و اجتماعي، خواب آلودگي، اختلال درک، از بين رفتن سلول هاي مغزي ، کاهش بهره هوشي، آسيب هاي جدي به کبد و کليه و عضلات و ريه، کاهش وزن ، کاهش ميل جنسي، تيره شدن پوست، احتمال ابتلا به هپاتيت، قرمز شدن چشم  و زمينه سازي براي انواع سرطان از جمله آثار سوء مصرف قرص هاي روان گردان در افراد مختلف است.

 دکتر جوهري در زمينه پيشگيري از مصرف اين نوع قرص ها، اظهار داشت: تربيت صحيح خانواده، مراقبت‌هاي بجا و شايسته، رفاقت با بچه ‌ها، تأمين محبت، عدم ‌کنترل شديد و دوري از تنبيه از عواملي هستند که موجب جلوگيري گرايش جوانان به سمت اين محرک‌ها مي‌ شوند.

 وي افزود: اطلاع‌رساني از طريق رسانه‌ها و بالا‌بردن آگاهي جوانان از عواقب مصرف قرص‌هاي روانگردان نيز سبب پايين‌آمدن ضربه‌ هاي ناشي از اين محرک‌ها مي  ‌شود و اين امر مي‌تواند از طريق مراکز مسئول، مدارس، دانشگاه  ‌ها و رسانه‌هاي جمعي در قالب برگزاري کنگره‌ها و سمينارها، چاپ مقاله ‌ها و کتاب‌ها و گنجاندن سرفصل ‌هايي در کتاب‌ هاي درسي و دانشگاهي و توليد فيلم‌ هاي آموزشي به انجام برسد.

دکتر جوهري، اضافه کرد: حمايت از سازمان ‌هاي مردمي و آموزش مهارت‌ هاي پس از ترک، براي شروع يک زندگي سالم ازجمله اقدامات فوري و ضروري است که بايد به انجام رساند. همواره بايد اين نکته را درنظر داشت که بهترين راه درمان، مصرف نکردن است، زيرا اين مواد با ظاهر فريبنده خود مانند سرابي فرد را ب ه‌خود جلب کرده و بي ‌درنگ او را در باتلاق نيستي فرو مي ‌برند.

  کارگاه دوم با عنوان «تقويت قدرت نه گفتن»، با تدريس خانم شهبازي از مشاورين مرکز بهداشت، درمان و مشاوره دانشگاه، برگزار گرديد، که خانم شهبازي، در اين زمينه بيان داشت: اگر تمايل داريد نه گفتن را بياموزيد بهتر است ابتدا نه گفتن به خود را تمرين کنيد و به خواسته ها و تمايلات منفي خود نه بگوييد و به تقويت مهارت ‌هاي نه‌ گفتن خود بپردازيدو بعد از اين کار با استفاده از چند جمله ساده قادر خواهيد بود نظر منفي خود را به فرد مقابل انتقال دهيد و لازم به ذکر است رد درخواست ديگران با به کاربردن برخي مهارت هاي ساده امکانپذير خواهد بود .

  خانم شهبازي، افزود: مشخص‌ کردن اهداف و برنامه ‌ها، تقويت اعتماد به نفس،  تمرين نه گفتن در مسائل جزئي تر، دقت و توجه به افرادي که قاطعيت و مهارت‌ هاي خوبي در اين زمينه دارند، افزايش اطلاعات و آگاهي ‌هاي فردي از جمله اصولي است که براي نه گفتن لازم و ضروري است.

  کارگاه سوم با موضوع «کنترل خشم»، با تدرس دکتر احمدي از روان شناسان استان، برگزار گرديد.  دکتر احمدي در اين زمينه، گفت:  همه ما خشم را مي شناسيم، و همه آن را احساس کرده ايم؛ خشم يک هيجان انسانيکاملاً بهنجار و معمولاً مفيد است. اما وقتي که از کنترل فرد خارج مي شود، تخريب کننده مي گردد، خشم مي تواند مشکلاتي در محل کار، در روابط بين فردي، و بطور کلي در کيفيت زندگي شما بوجود بياورد. خشم ممکن است اين احساس را در شما ايجاد کند که در چنگال يک هيجان قوي و غير قابل پيش بيني قرار گرفته ايد.

  دکتر احمدي در ادامه با تعريف انواع خشم، دلايل بروز خشم، نحوه ابراز خشم در افراد مختلف، در زمينه اداره و کنترل خشم، پنج راهکار را به شرح ذيل ارائه داد:

گام نخست: موقعيتي که شما را خشمگين کرده توصيف کنيد مثلاً کسي مزاحم وقت شما شده است يا شما به شخصي پول قرض داده و او پولتان را برنمي ‌گرداند.

گام دوم: فکرهايي که به ذهنتان مي‌آيد و آن را در سرتان تکرار مي‌ کنيد بنويسيد. مثلاً من که بيکار نيستم، او بايد ملاحظه مي ‌کرد و پولم را در موعد مقرر به من پس مي ‌داد.

گام سوم: احتمال و ميزان نادرستي اين افکار را بررسي کنيد. مثلاً پيش از اين به او نگفته بودم بدون اطلاع به من مراجعه نکند؛ يا بايد موقع پول دادن بيشتر دقت مي‌ کردم.

گام چهارم: حالا بايد چکار کنم، بهترين کاري که مي ‌توانم انجام بدهم چيست. بايد بنشينم و بهترين طرح ممکن را براي حل مشکل پيش آمده بريزم حداقل به سه راه حل با صددرصد نتيجه بخش بودن فکر کنيد.  مثلاً به او مي گويم براي دفعه بعد با من هماهنگ کند و يا با او صحبت مي کنم و براي تاريخ مشخصي از او تعهد مي ‌گيرم.

گام پنجم: نتيجه اقدامم چه شد. اگر به نتيجه رسيد چه منافعي براي من و ديگري داشت. اگر نتيجه نداشت آيا راه ديگري براي حل مشکل وجود دارد؟ از طرحهاي مختلفي که پيش از اين در نظر گرفته بودم استفاده کنم تا مشکل حل شود. به اجراي راه حل دوم فکر مي‌  کنم و بازهم منتظر نتيجه مي‌مانم بايد ببينم رفتارم چه تأثير بر ديگري گذاست. او چه کرد و چه احساسي در من ايجاد شد.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها