کارگاه آموزشی تدریس مبتنی بر دیالوگ (درک حضور دانشجو) ویژه اعضای هیأت علمی در دانشگاه برگزار گردید

خانه خبرها
کارگاه آموزشي تدريس مبتني بر ديالوگ (درک حضور دانشجو) ويژه اعضاي هيأت علمي در دانشگاه برگزار گرديد

با برنامه ريزي و هماهنگي معاونت آموزش و تحصيلات تکميلي و همکاري دفتر نظارت، ارزيابي و تضمين کيفيت، کارگاه آموزشي تدريس مبتني بر ديالوگ (درک حضور دانشجو) ويژه اساتيد دانشگاه برگزار گرديد.

  به گزارش روابط عمومي، کارگاه آموزشي تدريس مبتني بر ديالوگ (درک حضور دانشجو) ويژه اساتيد دانشگاه با حضور دکتر علي اکبري رئيس دانشگاه، دکتر نعمتي معاون آموزش و تحصيلات تکميلي، خانم دکتر طولابي مدير دفتر  نظارت، ارزيابي و تضمين کيفيت و جمعي از اساتيد دانشگاه و با تدريس دکتر محمدرضا نيستاني عضو هيأت علمي دانشگاه اصفهان و از متخصصان حوزه تعليم و تربيت، در روزهاي چهارشنبه و پنج شنبه ??و ?? اسفند ماه در محل سالن کتابخانه قلم چي برگزار گرديد.

  نظر به اهميت و تاثير کارگاه هاي آموزشي اساتيد، دکتر علي اکبري رئيس دانشگاه در روز دوم کارگاه حضور يافت که در سخنان کوتاهي با عنوان اينکه دانشگاه ايلام يک سازمان ياد گيرنده است، از يادگيري بعنوان يکي از اصول مهم ايجاد تغييرات دانشگاهي تعبير نمود و بر ضرورت آموزش مداوم اساتيد در فضاي دانشگاهي  تأکيد کرد.

  در اين کارگاه، دکتر نيستاني مدرس دوره با اشاره به مشکلات و چالش هاي جدي که در سر راه ارتباط مردم قرار گرفته، انسان هاي امروز را موجوداتي دانست که کمتر يکديگر را درک مي ‌کنند و براي همين به پيش داوري يکديگر مي ‌پردازند.

  ايشان در ادامه تفاوت بين صحبت، بحث ، مناظر و گفتگو کردن و در انتها تفاوت اين موارد با ديالوگ را تشريح کرد و گفت: در صحبت کردن هيچ هدف خاصي را دنبال نمي کنيم، اما در بحث کردن به دنبال رسيدن به يک هدف واحد هستيم تا به نتيجه مشخصي برسيم‌.

  دکتر نيستاني مناظره را راهي براي تلاش کردن براي رسيدن به حق خودمان و مناظره را همراه با برد و باخت دانست.

  وي در توضيح گفتمان ، آن را تنها واژه اي دانست که در آن ارتباط وجود ندارد بلکه انديشه مسلط بشر در يک دوره زماني خاص است.

  اين عضو هيات علمي دانشگاه اصفهان ضمن تفاوت دانستن ديالوگ با موارد ديگر،افزود: سقراط ديالوگ را مي توان داراي سه ويژگي دانست: 1-ديالوگ به معني کشف حقيقت؛ 2-ديالوگ يعني آگاهي به ناداني خويشتن و 3-هيچگاه نوشتار جاي ديالوگ را نمي گيرد.

  وي افزود: در ديالوگ دو مفهوم اساسي ارتباط و شناخت بايد با هم باشند در غير اينصورت ديالوگ معنا پيدا نمي کند.

  دکتر نيستاني ديالوگ را درک حضور ديگري دانست و اظهار داشت:  تمام زندگي ما ديالوگ است؛ تمام حرکات ما از نشستن، راه رفتن، همه ديالوگ هستند و متاسفانه خيلي از رفتارهاي ما در کلاس درس ديالوژيک نيست. وي افزود: مهمترين ابزار معلم در تدريس زبان او است. خيلي از مواقع ما از زبان به درستي استفاده نمي کنيم، در صورتي که زبان ،يک ديالوگ است  و اکثر معلم هاي موفق، آنهايي هستند که کلاس را تبديل به کلاس زندگي مي‌ کنند.

  عضو هيأت علمي دانشگاه اصفهان، افزود: افرادي که اهل ديالوگ هستند، مدام اميد مي بخشند. يکي از دلايل اينکه معلم ها اميدبخش نيستتند اين است که ما ديالوگ را فقط در حد رشته شان بلدند و معلم هايي که فقط در حد رشته خودشان مي‌دانند، معلم هاي موفقي نيستند.

   وي تأکيد کرد: ديالوگ به معني تفکر انتقادي است و معلمي که اهل ديالوگ است، کسي است که انديشه ها را به چالش مي کشد، اما در همين به چالش کشيدن، اهل احترام است و فرصتي براي انديشيدن پيدا مي کند. شايان ذکر است در اين دوره آموزشي سئوالاتي از طرف اساتيد دانشگاه مطرح گرديد، که دکتر نيستاني پاسخ هاي لازم را ارائه کرد.

 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها