رئیس دانشگاه: دیپلماسی علمی و پذیرش دانشجوی خارجی یکی از دستاوردهای مهم دانشگاه ایلام در چند سال اخیر است

خانه خبرها

 

رئيس دانشگاه: ديپلماسي علمي و پذيرش دانشجوي خارجي يکي از دستاوردهاي مهم دانشگاه ايلام در چند سال اخير است

رئيس دانشگاه ايلام، تأکيد کرد:  ديپلماسي علمي بعوان يکي از دستاوردهاي مهم وزارت علوم و دانشگاه ايلام در چند سال اخير نيازمند تبيين درست و دقيق رسانه‎هاست که خبرگزاري ايسنا و ديگر رسانه‌هاي تخصصي مي‌توانند در اين زمينه‎ ورود کنند/تکثر رسانه‌ها فرصت مناسبي براي تخصصي کردن آنهاست و اگر رسانه‌ها در مسير تخصصي شدن گام بردارند در آن صورت رسالت رسانه‌اي بهتر انجام خواهد شد و گزارش، خبر و تحليل‎هاي منتشر شده هر رسانه هم از اعتبار بيشتري برخوردار خواهد بود.
به گزارش روابط عمومي، دکتر علي اکبري رئيس دانشگاه ايلام در گفتگو با خبرگزاري دانشجويان مرکز ايلام (ايسنا)، با تبريک روز خبرنگار، اظهار کرد: خبرنگاري ترکيبي از سرعت، دقت، دلسوزي و احساس تعهد است و انتظار دارم اين مجموعه‌ي عظيم، با تعهد به سرنوشت جامعه و کشور و حفظ انسجام ملي و توسعه و کارآمدي را در هر کار رسانه‌اي و خبري مد نظر داشته باشند و بدانند در صورت ارائه‌ي خبر درست،  جامعه از آنان حمايت کافي را به عمل خواهد آورد.
?
دکتر علي‎اکبري در بخش ديگري از اين گفتگو، درباره فضاي مجازي و اهميت آن و رسالت خبرنگاران و رسانه‌هاي امروز، با بيان اينکه فضاي مجازي امروز هم تهديد است و هم فرصت، گفت: قبل از گسترش فضاي مجازي، جامعه ما از تريبون‌هاي يک‌طرفه رنج مي‌بُرد که فضاي مجازي هيمنه‌ي اين تريبون‌ها را تقريباً شکست و تريبون‌هاي متعددي را ايجاد کرد.
رئيس دانشگاه ايلام، تصريح کرد: از قضا جنس تريبون‌هاي يک طرفه و فضاي مجازي هم مثل هم است، چون خيلي حرفه‌اي و اخلاق مدار و اصولي نيست و از اين نظر که اين فضا، تريبون‌هاي يک طرفه را مهار کرده،  فرصت است.
دکتر علي‎اکبري، ادامه داد: به عنوان يک دانشگاهي، نگراني من از فضاي مجازي عوامانه شدن و عوام زدگي و نزول سطح حرفه‌اي‎گري در رسانه‌ها است، يعني رسانه‌‌هاي متعدد مجازي در عين حال که سرعت دارند و پوشش حداکثري دارند لزوماً به معناي عميق بودن، مستند بودن و اصيل بودن و بررسي همه‌ي جوانب و به معناي کار حرفه‌اي رسانه‌اي نيست.
رئيس دانشگاه ايلام، تصريح کرد: در اين شرايط با خطر زرد شدن کار رسانه‌ها مواجه‌ايم و رسانه‌ي زرد مملو از تملق، تهمت، دروغ و اطلاعات درست آميخته با غلط است، در اينجاست که اهميت کار رسانه‌هاي اصيل و داراي چارچوب و متعهد که به ارزش قلم تعهد داشته و پاسخگو باشد، بيشتر مشخص مي‌شود.
دکتر علي‎اکبري، ادامه داد: به همين دليل بنده براي رسانه‌هاي چارچوب‌دار و داراي مبنا احترام قائلم و معتقدم يکي از اين رسانه‌ها که رسالت حرفه‌اي خود را فداي اخبار زرد نکرده، خبرگزاري ايسنا است که سعي کرده جامعيت کار رسانه‌اي را حفظ کند و در حوزه علمي و فرهنگي و دانشگاهي با عمق بيشتري کار کرده و از اين جهت نگاه دانشگاه به خبرگزاري ايسنا، نگاهي توام با احترام است.
رئيس دانشگاه ايلام، گفت: يکي از انتظارات بنده از تکثر موجود در فضاي رسانه‌اي اين است که ما اين تکثر را به جاي اينکه به پراکندگي سطح تبديل کنيم، تکثر را در  گروه‌هاي تخصصي فعال کنيم. مثلاً تعدادي رسانه در حوزه دانشگاه، تعدادي در حوزه جامعه و ...  کار کنند و اگر رسانه‌ها در مسير تخصصي گام بردارند در آن صورت رسالت رسانه‌اي بهتر انجام خواهد شد و گزارش و خبر و تحليل هر رسانه از اعتبار بيشتري هم برخوردار خواهد شد.
دکتر علي‎اکبري، افزود: در اين راستا انتظارم اين است که ايسنا بر تخصصي بودن فعاليت خود در حوزه دانشگاه اصرار بورزد و در صورتي که چنين زحمتي را به خوبي انجام دهد يقين دارم که مي‌تواند جريان‌ساز هم باشد. به عنوان مثال الان در حوزه آموزش عالي يکسري برنامه‌ها را در دست انجام داريم که رسانه‎ها مي‌تواند با نقد آنها به اجراي درستشان کمک کنند.
رئيس دانشگاه ايلام ادامه داد: به عنوان مثال ما در دانشگاه‌ها مباحثي با اهميتي در دستور کار داريم، مديريت سبز و کاهش هزينه‌ها، صرفه‌جويي در مصرف انرژي و حفظ محيط زيست يکي از اين برنامه‌ها است که خبرگزاري ايسنا و ديگر رسانه‌هاي تخصصي مي‌توانند در اين زمينه‎ها ورود کنند.
دکتر علي‌اکبري گفت: مباحث مربوط به جذب و پذيرش دانشجوي خارجي و ديپلماسي علمي از يک طرف در سطح وزارت علوم و شوراي عالي انقلاب فرهنگي يک امر موکد است و از طرف ديگر ممکن است دستگاه‌هاي اجرايي همکار و جامعه، اطلاعات و آمادگي ذهني را نداشته باشند و براي همين  ورود رسانه‎ها به اين زمينه‌ها مي‌تواند سبب انجام درست اين بخش در سطح دانشگاه‌ها شود.
رئيس دانشگاه ايلام ادامه داد: تشکيل شرکت‌هاي دانش‌بنيان، توسعه مراکز رشد و فناوري، مسابقات ايده‌پردازي و استارتاپ‌ها يک بسته اقدام جديد در دانشگاه‌ها است و لازم است شرايط، ضوابط، مسير حرکت در اين زمينه براي دانشجويان، اساتيد و فعالان خارج از دانشگاه، تبيين گردد.
رئيس دانشگاه ايلام، گفت: انتظار بنده به عنوان يکي از خادمان آموزش عالي ورود خبرگزاري ايسنا و رسانه‌هاي مشابه به اين حوزه است تا اين رويکرد جديد به درستي معرفي شود و همگان بدانند که حرکت از آموزش محوري به فناوري چگونه بايد انجام شود؟
دکتر علي‌اکبري با بيان اينکه موضوع اشتغال فارغ‌الحصيلان، انطباق نياز جامعه با دروس ارائه شده در دانشگاه‌ها و تعامل بين دانشگاه و بازار کار يک زمينه ديگر براي فعاليت است، تصريح کرد: همکاري دانشگاه‌ها و بخش خصوصي در قالب دفاتر ارتباط با صنعت و جامعه و مشاوره علمي و فناوري دانشگاه‌ها به بخش خصوصي و دستگاه‌هاي اجرايي براي تصميم سازي مي‌تواند زمينه مناسبي براي کار رسانه‎اي باشد. 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها