کارگاه آموزشی اخلاق در پژوهش در دانشگاه برگزار گردید

خانه خبرها

با هماهنگي و برنامهريزي معاونت پژوهش و فناوري و دفتر همانديشي اساتيد و نخبگان دانشگاه، کارگاه آموزشي اخلاق در پژوهش با استقبال گسترده اساتيد دانشگاه برگزار گرديد.

   به گزارش روابط عمومي، کارگاه آموزشي اخلاق در پژوهش ويژه اعضاي هيأت علمي، با حضور معاونين، حجت الاسلام غياثي مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه، دکتر بازگير مدير امور پژوهش و فناوري و روساي دانشکدهها صبح امروز در محل سالن فرزانگان حيدري برگزار گرديد.

در اين نشست دکتر مهديزاده معاون پژوهش و فناوري دانشگاه و مدرس کارگاه، ضمن توضيح آئين نامه وزارت علوم در خصوص تخلفات علمي و پژوهشي و مکانيسم رسيدگي به اين تخلفات در دانشگاه، خواستار اهتمام اساتيد در زمينه رعايت آئين‎نامه چاپ مقالات مستخرج از پايان‎نامه‎هاي دانشجويي، چاپ مقالات در مجلات معتبر، امتناع از چاپ يک مقاله در دو مجله مختلف (همراه با تغييرات جزئي) و اطمينان از اصالت داده‎ها شد و تأکيد کرد دانشگاه ايلام بصورت جدي مصمم به اجراي آئين‎نامه مربوطه و مقابله با تخلفات احتمالي است.

دکتر مهديزاده در بخش ديگر سخنان خود، راهاندازي هستههاي پژوهشي را يکي از سياستهاي اصلي دانشگاه در سال جاري عنوان کرد و خواستار اهتمام اعضاي هيأت علمي براي تيمسازي و ارائه طرحهاي کاربردي براي حل مشکلات و معضلات استان ايلام و کشور در قالب اين هستهها شد و  بر شاگرد پروري و استفاده از توان دانشجويان نخبه و بخصوص دانشجويان مقطع دکتري در همکاري با اين هستهها تأکيد کرد.

 معاون پژوهش و فناوري دانشگاه، تصريح کرد: از هستههايي که در بلندمدت قابليت تبديل به قطب پژوهشي را دارا ‎باشند، حمايت بيشتري خواهد شد. 

در ادامه دکتر محمود روشني رئيس کتابخانه مرکزي و مرکز علم سنجي دانشگاه و مدرس کارگاه، توضيحاتي را در زمينه مصاديق تخلفات پژوهشي در قالب سوء رفتارهاي پژوهشي، عدم تعهد و مسئوليت پژوهشگران نسبت به ذينفعان، عدم رعايت حقوقي آزمودنيها، جعل دادهها، تحريف دادهها، سرقت علمي، اجاره علمي، عدم رعايت مالکيت معنوي، انتشار مجدد، همپوشاني اطلاعات، خريد و فروش آثار پژوهشي و جعل هويت ارائه کرد.

سپس دکتر پرويز باقري مشاور رئيس و مدير دفتر حقوقي دانشگاه و مدرس کارگاه، با تشريح علل روي آوردن افراد به تقلب علمي در قالب سه موضوع ويژگيهاي شخصي (اخلاقي)، فرصتها (ضعف کنترل و نظارت) و فشارهاي محيطي، تأکيد کرد بايد امکان و زمينههاي فرصت تقلب براي افراد را از بين برد و سپس به صورت مبسوط ماده واحدهي قانون مقابله با تقلب در آثار علمي مصوب سال 1396 را تشريح نمود.  

در پايان اساتيد حاضر به بيان سئوالات خود پرداختند و مدرسان پاسخهاي لازم را ارائه کردند.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها