نشست تخصصی مطالعه‌ی پدیده‌ی سیل از منظر اجتماعی – فرهنگی و اقتصادی در دانشگاه برگزار گردید

خانه خبرها
نشست تخصصي مطالعه‌ي پديده‌ي سيل از منظر اجتماعي – فرهنگي و اقتصادي در دانشگاه برگزار گرديد

نشست تخصصي مطالعه‌ي پديده‌ي سيل از منظر اجتماعي فرهنگي و اقتصادي با حضور اساتيد، پژوهشگران و نمايندگان ادارات ذي‌ربط در دانشگاه برگزار گرديد.

  به گزارش روابط عمومي، به همت معاونت پژوهش و فناوري و واحد استاني شبکه‌ي ملي جامعه و دانشگاه، نشست تخصصي مطالعه‌ي پديده‌ي سيل از منظر اجتماعي – فرهنگي و اقتصادي، عصر  روز سهشنبه 10 ارديبهشت 1398 با حضور دکتر مهديزاده معاون پژوهش و فناوري، دکتر سپيدنامه دبير واحد استاني شبکه‌ي ملي جامعه و دانشگاه، اساتيد، پژوهشگران و نمايندگان ادارات ذي‌ربط در محل سالن فرزانگان برگزار گرديد.

در آغاز اين نشست، دکتر مهدي‌زاده معاون پژوهش و فناوري دانشگاه، با اشاره به مسئوليت اجتماعي دانشگاه در سطح استان ايلام، گفت: اين مسئوليت فراتر از اقدامات فوري و اورژانسي است و استقرار نظام جامع مديريت سيل در حوزه‌هاي فني – مهندسي و اجتماعي – فرهنگي و اقتصادي غايت اصلي مسئوليت‌پذيري ميباشد که استقرار اين نظام منجر به استقرار عقلانيت در پيشگيري و اقدام خواهد گشت.

در ادامه خانم دکتر زهرا رضايي نسب عضو هيأت علمي گروه علوم اجتماعي در خصوص نحوه‌ي دگرديسي پديده‌ي طبيعي به مسأله‌ي اجتماعي سخن راندند. دکتر رضايي نسب، ضمن بر شمردن خسارات اقتصادي سيل اخير به پيامدهاي نابسامان اجتماعي و فرهنگي آن نظير بيکاري، آسيب ديدن ساختار خانواده و به هم ريختگي نظام اجتماعي شدن اشاره نمودند.
دکتر رضايي نسب، اظهار داشتند: کاهش نظارت اجتماعي خانواده که برايند بروز بلاياي طبيعي اخير است را عامل تبديل بزه‌ديدگي نخستين به بزه ديدهگي دومين است و در صورت عدم توجه به اين امر شاهد پديد آمدن شکاف‌هاي اجتماعي خواهيم بود.

سخنران سوم جلسه دکتر علي ايار پژوهشگر و مدرس مدعو دانشگاه ايلام بودند که اظهار داشتند: ايران يکي از بلاخيزترين کشورهاي جهان است و از 41 نوع بلاي موجود 30 نوع آن در ايران موجود است و سبب تحميل هزينه‌هاي فراواني بر پيکره‌ي اقتصادي کشورمان گشته است.

وي افزود: در کشوري نظير ژاپن بلاياي طبيعي با شدت بيشتري رخ مي‌دهد، اما ميزان خسارات آن کمتر از ايران است و اين سئوالي است که مسئولين بايد در جستجوي پاسخ آن باشند.

دکتر ايار ضرورت توجه به جامعه‌شناسي فاجعه بيش از پيش دانستند و اظهار داشتند: بايد آموخت که قبل از بروز حادثه بايد دانش و مهارت مقابله داشته باشيم و به جاي دوري از صحنه‌ بلا، با سيل عکس سلفي نيندازيم.

وي افزود: جامعه شناسي فاجعه بر ضرورت توجه به سرمايه‌ي اجتماعي در شرايط بحران تأکيد دارد و فاجعه را در زمينه‌هاي فرهنگي و اجتماعي مورد تحليل و بررسي قرار ميدهد.

در ادامه دکتر اردشير سليماني سخنران پاياني اين نشست بودند که از منظر اقتصاد آب به تبيين  اين امر پرداختند. از منظر دکتر سليماني مشکل جامعه‌ي ايران پيش از آن که مشکل سيل باشد مشکل کم آبي و خشکسالي است، زيرا پيامدهاي سيل را مي توان جبران کرد و به بازسازي مجدد پرداخت، اما مشکل خشکسالي کماکان وجود دارد.

دکتر سليماني، بحران معرفتي را پرهزينه تر از بحران بلاياي طبيعي عنوان کرده و بيان کردند:  بحران معرفتي يعني اقداماتي که متکي بر دانش و تخصص نيست .

در پايان اين نشست تخصصي، سخنرانان به سئوالات مطرح شده از سوي حاضرين در جلسه پاسخ گفتند.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها