اختراع کاربردی استادیار دانشگاه ایلام برای بهبود شبکه برق کشور

خانه خبرها

دکتر مجيد ولي زاده استاديار دانشگاه ايلام موفق به انجام اختراعي شد،  که موجب صرفه‌جويي و بهبود کيفيت روشنايي در معابر عمومي خواهد شد.

  به گزارش روابط عمومي، دکتر مجيد ولي زاده استاديار دانشگاه ايلام با بيان اين خبر، اظهار داشت: با توجه به افزايش جمعيت و پيشرفت صنايع، مصرف انرژي الکتريکي در کشور رو به افزايش است و با توجه به  محدوديت‌هايي براي توليد انرژي الکتريکي در چند سال اخير داشته‌ايم و براي جلوگيري از خاموشي ها،‌ يکي از راهکارها صرفه‌جويي در انرژي الکتريکي يا بهبود راندمان مصرف است.

دکتري ولي زاده با اشاره به اينکه بخش بزرگي از مصرف صنعت برق به روشنايي معابر در شهرها و روستاها اختصاص مي‌يابد، تصريح کرد: توان مصرفي در اين بخش قابل توجه است به نحوي که مديرکل نظارت بر توانير در آبان 1400 بيان کرده، که تقريبا 10 ميليون چراغ روشنايي معابر نياز به اصلاح دارد که توان آنها معادل هزار مگاوات است که معادل يک نيروگاه بزرگ در ايران است.

استاديار دانشگاه ايلام با بيان اينکه در شبکه‌هاي توزيع سنتي هنگامي که کمبود انرژي الکتريکي وجود دارد، معمولاً روشنايي فضاهاي سبز را خاموش مي‌کنند، که مخاطراتي ايجاد مي‌کند، گفت:  در معابري مانند خيابان‌ها در شرايط کمبود انرژي الکتريکي بعضي از چراغ‌ها را يک در ميان روشن مي‌کنند، که اين کار باعث پايين آمدن کيفيت روشنايي و خارج شدن از استاندارها مي‌شود و خطر تصادف را افزايش مي‌دهد.

دکتر ولي‌ زاده با بيان اينکه بايد به سمت تکنولوژي‌هايي برويم، که مصرف انرژي را پايين بياورد و در عين حال کيفيت را تامين بکند، تصريح کرد: به کمک دانشجويان ممتاز دانشگاه ايلام شرکتي به نام مدرن صنعت روشنايي تأسيس کرده‌ايم، که به شکل تخصصي در زمينه روشنايي فعاليت مي‌کند، که اميدواريم در آينده نزديک مجوز شرکت دانش‌بنيان را نيز اخذ کند.

استاديار دانشگاه ايلام، افزود: در اين راستا يک اختراع تحت عنوان شبکه‌هاي روشنايي بهبود يافته مبتني بر مبدل‌هاي منبع جرياني ارائه کرده ايم و نمونه اوليه آن ساخته شده است.
عضو هيأت علمي گروه برق دانشگاه ايلام ادامه داد: در اين ساختار يک ساختار بهبود يافته مبتني بر مبدل‌هاي الکترونيک قدرت و لامپ‌هاي متناسب با شرايط مبدل را طراحي و ساخته‌ايم، يعني يک پکيجي که شرکت توزيع از آن استفاده کند و مصرف را پايين بياورد از ديگر مزاياي آن طرح بهبود راندمان، کمتر شدن خاموشي‌ها، بهبود پروفيل ولتاژ و پايداري شبکه و بهبود کيفيت و يکنواختي روشنايي است يعني رضايت‌مندي شهروندان را ايجاد خواهد کرد و مخاطرات ناشي از تصادفات در طول شب را کمتر مي‌کند که برآيند اين کار رضايت‌مندي شهروندان و تأمين استاندارهاي فني است، که باعث مي‌شود اين طرح در آينده جايگاه مناسبي در صنعت برق داشته باشد.

دکتر ولي زاده، افزود: با توجه به اينکه خاستگاه اين طرح‌ها و متولي آن مي‌تواند شرکت‌هاي توزيع باشد، با توجه به اينکه اين طرح‌ تأييديه فني و علمي گرفته است انتظار داريم شرکت‌هاي توزيع پاي کار بيايند تا با نصب اين ساختار جديد و کاهش تلفات، حداقل مصرف برق شبکه استان را کاهش دهند و از اين طرح‌ها حمايت کنند تا بتوانيم به صورت منطقه‌اي و در گام بعدي براي کل استان آن را اجرا کنيم.

عضو هيأت علمي گروه آموزشي مهندسي برق در توصيه به دانشجويان اين رشته، گفت: با توجه به اينکه اين رشته يک رشته کاربردي است و دانشجويان ممتاز در اين رشته تحصيل مي‌کنند، آن چيزي که لازم است تا دانشجويان در آينده به يک مهندس توانمند تبديل شوند توجه به نيازهاي بازار کار و مهارت‌هاي فني در کنار مطالعه دروس دانشگاهي است.

دکتري ولي زاده افزود: براي بهبود اين قابليت‌ها استفاده از دوره‌هاي ضمن تحصيل و دوره‌هاي کار آموزي را جدي بگيرند و با مشورت اساتيد از جاهايي که کارايي بهتري دارد استفاده کنند  همچنين از دوره‌هاي سازمان‌هاي فني و حرفه‌اي نيز استفاده بکنند و بازديدهاي علمي دانشگاه را نيز از دست ندهند.

استاديار دانشگاه ايلام در پاسخ به سوال ايسنا، که آيا ضرورتي را در بازنگري در دروس رشته بر ق مي‌بينيد،  بيان داشت: دروس کلاسيک اين رشته مبتني بر علم جهاني است و نيازي به بازنگري ندارند ولي در دروس اختياري با توجه به شرايط، سر فصل‌هايي که وجود دارد که مي‌توان با نگاه به نياز دانشجويان آن را بازنگري کرد.

 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها