سه شنبه های کتاب دانشگاه ایلام (معرفی کتب تألیفی و ترجمه‌ای اعضای هیأت علمی دانشگاه ایلام)

خانه خبرها

1-عنوان کتاب: «MAHDISM SHITTE AND SUNNI PERSPE CTIVES» - «بررسي تطبيقي مهدويت در روايات شيعه و اهل سنت»

تأليف: حجت الاسلام و المسلمين دکتر مهدي اکبرنژاد استاد تمام دانشگاه ايلام

    کتاب «بررسي تطبيقي مهدويت در روايات شيعه و اهل سنت»، مطالعه تطبيقي حديث‌هاي شيعه و سني  در حوزه مهدويت است، که در سال 1386 به زبان فارسي توسط حجت الاسلام و المسلمين دکتر مهدي اکبر نژاد استاد تمام دانشگاه ايلام تأليف شده، است. کتاب حاضر به تازگي توسط مجمع جهاني اهل بيت عليهم‌السلام  به زباني انگليسي ترجمه  و منتشر شده است.

اين کتاب با مقدمه مؤلف آغاز شده و مطالب در چهار فصل به مطالعه تطبيقي مسئله مهدويت از نظر تاريخي، حديثي و کلامي از ديدگاه شيعه و  اهل سنت پرداخته است. مباحث در آغاز، نگاهي تاريخي به ثبت احاديث مربوط به مهدويت در کتاب‌هاي اسلامي دارد و آنگاه ديدگاه کلي مسلمانان درباره اين احاديث مورد کاوش قرار گرفته و طي دو فصل مجزا، بخش‌هاي مشترک و موارد اختلافي شيعه و اهل سنت درباره مهدويت، به شکل جداگانه ارزيابي شده و در ادامه، ديدگاه‌هاي برخي منتقدان اين احاديث، تجزيه و تحليل شده است.

2-عنوان کتاب: «تحليل اشعار المطول و مختصر المعاني تفتازاني (قسمت معاني و بيان)»

مؤلفان:

دکتر محمد رضا شيرخاني دانشيار دانشگاه ايلام

دکتر عبدالجبار زرگوش نسب دانشيار دانشگاه ايلام

   کتاب «تحليل اشعار المطول ومختصر المعاني تفتازاني (قسمت معاني و بيان)» در سه فصل و 184 صفحه چاپ و منتشر شده است.

بدون ترديد بلاغت در بين علوم کلامي موقعيتي برتر دارد، چون بلاغت دلالت الفاظ،  کنه و حقيقت قرآن کريم، سنت و ادبيات را بيان مي کند، نشانه هاي ايجاز را مي افزايد، دلائل اعجاز و نکته هاي تأويل را نشان داده و روشن مي‌سازد.

کتاب حاضر در صدد برطرف کردن پيچيدگي ها و دشواري‌هاي اشعار بلاغي دو کتاب «المطول» و «و مختصر المعاني» در علم معاني، بيان و بديع تأليف عالم و دانشمند بزرگ مسعود بن عمر معروف به سعد الدين تفتازاني ( م791ق) مي‌باشد.

 از جمله مواردي  که انجام گرفته اشعاري که به صورت ناقص در دو کتاب مزبور است،  تکميل گرديده، سرايندگان اشعار مشخص شده، باز نمودن گره‌هاي بلاغي متون پيچيده دو کتاب در پرتوي تحليل اشعار، اشاره به تفاوت‌ها و اشتراکات ميان دو کتاب، ترجمه اشعار و اعراب گذاري ابيات، به ابياتي که در کتاب «تهذيب البلاغة»، که  در المطول و مختصر المعاني وجود دارد، نيز اشاره شده است. مي‌توان ادعا کرد اشعاري که در دو کتاب بيان شده تمام مطالب بلاغي را پوشش داده است. ضمناً دو کتاب مزبور در بعضي رشته‌ها در مقاطع دکتري و بعضي از حوزه‌هاي علميه  تدريس مي‌شوند. مؤلفان اين کتاب اميدوارند که اين اثر بتواند راهنماي مناسبي براي دانشجويان و طلاب عزيز باشد.   

 

سه‌شنبه هر  هفته، ما را با معرفي کتب منتشر شده اعضاي هيأت علمي دانشگاه ايلام همراهي کنيد.

 

روابط عمومي دانشگاه ايلام


 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها