روند رو به رشد دانشگاه ایلام در سایه کرونا

خانه خبرها

ايلام - ايرنا - روند توسعه و حرکت رو به جلو دانشگاه‌ها و جامعه علمي کشور در دولت تدبير و اميد چشمگير بوده و شاهد رونق در فضاي دانشگاه‌هاي کشور از جمله ايلام هستيم.

  به گزارش ايرنا، رشد و توسعه هر جامعه برآيندي از وضعيت توسعه يافتگي نهاد علم و آموزش عالي آن کشور است، چراکه در فرآيند توسعه يافتگي، علم اساسي‌ترين نقش را ايفا مي‌کند و در قالب تجربه، در عرصه مديريت تبلور مي‌يابد.

نظام آموزش عالي در ايران پيشينه‌اي کهن و تاريخي دارد و در طول تاريخ طـولاني خود مسير پر فراز و نشيبي را پيموده و در هر دوره منشا تحولات اجتماعي، اقتصـادي و فرهنگي بوده  که هر يک از اين تحولات ساختارهاي مختلف را تحت تاثير قرار است.

دانشگاه فکر توليد و انديشـه‌ها را نقد و اصلاح مي‌کند و با تامين نيروي انساني کافي و متخصص توسعه و تکامـل جامعه را طراحي مي‌کند.

انقلاب اسلامي ملت ايران در بهمن 57 آثار و برکات شايان توجهي را در زمينه‌هاي مختلف بر جاي گذاشته است که توسعه مراکز آموزش عالي و تحصيلي از بارزترين اين تحولات است.

جمعيت دانشجويي ايران به نسبت سال 57 حدود 21 برابر شده است، بر اساس آمارها سال 1357 نسبت جمعيت کشور به جمعيت دانشجويي رقمي معادل 211 بود، بطوريکه در برابر هر 211 نفر يک دانشجو تحصيل مي‌کرد، ولي امروز در برابر هر 22 نفر يک دانشجو داريم.

دولت‌هاي مختلف پس از انقلاب هر کدام در توسعه آموزش عالي نقش خود را ايفا کرده‌اند، ولي با روي کار آمدن دولت تدبير و اميد شاهد جهش چشمگيري از توسعه اماکن و فضاهاي آموزشي هستيم.

تعداد 904 پروژه با زيربناي بالغ بر 2 ميليون مترمربع همچنين اعتبار سه هزار ميليارد تومان با کاربري آموزشي و بقيه کاربري‌ها در فضاي آموزش عالي کشور در دولت يازدهم و دوازدهم به بهره‌برداري رسيده است.

کل فضاهاي کالبدي موجود در دست احداث دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالي وابسته به وزارت علوم تحقيقات و فناوري در حال حاضر حدود 17 ميليون متر مربع است و هم‌اکنون بالغ بر 2.6 دهم ميليون متر مربع پروژه عمراني با پيشرفت 55 درصد در دست احداث است.

جامعه دانشگاهي کشور در زمينه علم و دانش، نوآوري و توسعه شرکت‌هاي دانش بنيان و زيرساخت‌هاي ورزشي روند روبه رشدي دارد و افتتاح‌هاي اخير سطح کشور نشان دهنده اين تحول است.

دانشگاه ايلام نيز اين قاعده مستثني نبوده و طرح‌هاي بزرگ و زودبازدهي براي اين استان در دستور کار قرار گرفت و با شتاب خوبي نيز همراه بود.

تکميل زيرساخت‌هاي ورزشي، افزودن فضاهاي علمي و آموزشي، انعقاد تفاهم نامه با دانشگاه‌هاي بين المللي، شرکت در کنفرانس‌هاي بين المللي و پذيرش دانشجويان غير ايراني از جمله دستاوردهاي دانشگاه ايلام است.

سال گذشته با وجود شيوع کرونا اما اين دانشگاه فعاليت خود را ادامه داده و از جمله دانشگاه‌هاي موفق در حوزه آموزش الکترونيکي بود.

گفتني است سال گذشته 120 ميليارد ريال اعتبار در سفر معاون علمي و فناوري رييس‌جمهوري براي تکميل مجتمع فناوري و نوآوري دانشگاه جذب شد.

مجتمع گلخانه‌اي دانشگاه ايلام نيز به بهره‌برداري رسيده و 2 هزار و  400 مترمربع فضاي گلخانه‌اي جديد به مجموع گلخانه‌هاي آموزشي و تحقيقاتي دانشگاه افزوده شد و اين افتتاحيه‌ها هزار مترمربع بيشتر از کل بضاعت دانشگاه در 40 سال گذشته است.

امسال نيز با سفر معاون دانشجويي وزير علوم، تحقيقات و فناوري به ايلام با حضور رييس جمهور هشت طرح ورزشي دانشجويي دانشگاه ايلام افتتاح و کلنگ زني شد.

اين طرح‌ها شامل افتتاح استخر سرپوشيده، سالن تيراندازي، 2 قطعه زمين واليبال ساحلي، پيست دوچرخه سواري دختران و افتتاح ايستگاه شبانه روزي اورژانس 115 و فوريت هاي پزشکي، همچنين ارتقا و بازسازي آشپزخانه و رستوران هاي پسران و ارتقا سطح سراي دانشجويي دانش و شهيد اختيارزاده است.

پرديس ورزشي دانشگاه ايلام نيز شامل ساماندهي فضاي موجود، استخر سرپوشيده، زمين چمن طبيعي، سکوي تماشاچيان، زمين چمن مصنوعي و همچنين احداث اماکن ورزشي جديد شامل سالن چند منظوره، محوطه‌سازي، پارکينگ، پيست دوچرخه سواري، زمين واليبال و زمين تنيس است.

اين طرح ها در قالب 188 طرح‌ عمراني، آموزشي، پژوهشي و رفاهي دانشجويي و فرهنگي دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي، پژوهشي و فناوري کشور است که به دستور رييس جمهوري افتتاح شد.

معاون دانشجويي وزير علوم، تحقيقات و فناوري در جريان سفر به ايلام گفت: تعداد دانشجويان غير ايراني که در دانشگاه‌هاي سراسر کشور تحصيل مي کنند به نسبت ابتداي دولت تدبير و اميد 2.3 برابر افزايش يافته است.

مجتبي صديقي اظهار داشت: اين تعداد در ابتداي دولت تدبير و اميد 18 هزار نفر بود که هم اکنون 58 هزار دانشجوي غير ايراني در دانشگاه‌هاي سراسر کشور تحصيل مي کنند.

وي توسعه امکانات رفاهي در دانشگاه‌ها را از اولويت‌هاي وزارت علوم برشمرد و افزود: 70 درصد آشپزخانه‌هاي دانشگاه‌ها در سال هاي اخير بين 50 تا 100 درصد تجهيز و بروز شده اند.

معاون وزير علوم يادآور شد: اين وزارتخانه در کنار احداث خوابگاه‌هاي دانشجويي جديد به مشکلات و معضلات خوابگاه‌هاي موجود نيز با توجه به فرسودگي و قديمي بودن بسياري از آنها ورود کرده است.

دکتر صديقي اضافه کرد: سال گذشته با استفاده از منابع صندوق رفاه دانشجويي، دانشگاه‌ها و کمک هاي خيرين به نسبت حدود 30  الي 100 درصد خوابگاه قديمي ارتقا يافت.

وي اظهار داشت: ارتقا خوابگاه‌ها به گونه اي است که مي‌توان گفت به شکل زيادي بازسازي مي‌شوند و اميدواريم دانشجويان در ابتداي سال تحصيلي جديد با امکاناتي که به شکل قابل توجه نوسازي شده است بويژه در زمينه خوابگاه روبرو شوند.

رييس دانشگاه ايلام نيز در آيين افتتاح طرح‌هاي ورزشي دانشگاه ايلام گفت: زيرساخت‌هاي ورزشي بسيار خوبي در دانشگاه ايلام وجود دارد، که به منظور ساماندهي فضاها، ايجاد پرديس يا دهکده ورزشي در دستور کار قرار گرفته است.

دکتر محمد علي اکبري افزود: اين پرديس در زميني به مساحت 93 هزار مترمربع ايجاد مي شود و زمين‌هاي تنيس بدمينتون و پيست دوچرخه‌سواري در اين مجموعه پيش بيني شده است.

رييس دانشگاه ايلام يادآور شد: بخشي از عمليات عمراني شروع شده و اميدواريم با تزريق اعتبارات پيش بيني شده در مدت زمان تعيين شده به بهره‌برداري برسد.

به گزارش ايرنا، دانشگاه ايلام داراي هشت دانشکده و آموزشکده، 40 گروه آموزشي و 2 موسسه تحقيقاتي است که بيش از ?220 عضو هيات علمي تمام وقت و 200 استاد مدعو در آن مشغول تدريس هستند.

اين دانشگاه ايلام داراي هفت هزار و 500 دانشجو است که از اين تعداد 500 نفر دانشجوي بين‌المللي در مقاطع کارشناسي، کارشناسي ارشد و دکتري مشغول تحصيل هستند.

 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها