مراسم «بزرگداشت سرداران آسمانی شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس» در دانشگاه ایلام برگزار شد

خانه خبرها
مراسم «بزرگداشت سرداران آسماني شهيدان حاج قاسم سليماني و ابومهدي المهندس» در دانشگاه ايلام برگزار شد

با هماهنگي و برنامه‌ريزي معاونت فرهنگي و اجتماعي دانشگاه، نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه، بسيج دانشجويي و هيأت حضرت علي‌اکبر (ع)، مراسم «بزرگداشت سرداران آسماني، شهيدان حاج قاسم سليماني و ابومهدي المهندس» با حضور دکتر علي‌محمدي سرپرست دانشگاه ايلام، حجت‌الاسلام و المسلمين مهدوي راد مسئول دفتر نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه، دکتر بازوند مديرکل صدا و سيماي مرکز ايلام، اعضاي هيأت رئيسه، رؤساي دانشکده‌ها، مديران، جمع زيادي از اعضاي هيأت علمي و کارکنان و تعدادي از دانشجويان خارجي، صبح امروز در محل سالن فرزانگان برگزار گرديد.

    به گزارش روابط عمومي، در اين مراسم دکتر علي‌محمدي سرپرست دانشگاه ايلام با بيان اينکه سپهبد شهيد حاج قاسم سليماني، داراي ويژگي‌هاي شاخص متعددي در حوزه‌هاي نظامي، سياسي و اخلاقي بود، اظهار داشت: از ميان تمام ويژگي‌هاي شهيد سليماني، دو ويژگي «اخلاص» و «ولايتمداري»، به آن سرباز فداکار اسلام و ايران عظمت داد و به عنوان مرد ميدان، الگوي همه آزاديخواهان و عدالتخواهان جهان شد.

دکتر علي‌محمدي، افزود: عليرغم همه خدماتي، که سپهبد سليماني در دوران دفاع مقدس، در مرزهاي شرقي و سپاه قدس ارائه داده بود، اما تا مدتها گمنام بود و با گمنامي در ميدان جهاد و مبارزه حاضر مي‌شد.

سرپرست دانشگاه، با بيان اينکه در قيامت عمل را بر اساس اخلاص و معرفت مي‌سنجند، گفت: امام علي (ع) بالاترين درجه معرفت و اخلاص را داشتند و به همين دليل، «ميزان اعمال» محسوب مي‌شوند.

دکتر علي‌محمدي ولايتمداري را ويژگي برجسته ديگر شهيد سليماني دانست و بيان داشت: شهيد سليماني، ولايتمداري قوي و صديق بود، که هم در مقام نظر و هم در مقام عمل آن را به اثبات رساند.

سرپرست دانشگاه ايلام، افزود: تواضع و اطاعت محض سپهبد سليماني از مقام ولايت، باعث عنايت خاص خداوند به ايشان شد و امروز جهان و ايران، همه به نيکي از او ياد مي‌کنند.

دکتر علي‌محمدي حرکت در مسيري غير از مسير ولايت را بيراهه دانست و گفت: اگر اعمال ما در مسير ولايت باشد به نتيجه مثبت ختم مي‌شود، اما اگر با ولايت زاويه پيدا کرديم، به بيراهه خواهيم رفت و هيچ نتيجه‌اي عايد ما نخواهد شد.

در ادامه مراسم حجت‌الاسلام و المسلمين مهدوي راد مسئول دفتر نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه، با اشاره به جايگاه مالک اشتر در تاريخ اسلام، بيان داشت: بعد از شهادت ناجوانمردانه مالک اشتر توسط امويان، امام علي (ع) درباره ايشان فرمود: «خدا مالک را جزاى خير دهد و چگونه مالکي، که اگر کوه بود کوهى عظيم و بزرگ بود، و اگر سنگ بود سنگى سخت بود، آگاه باشيد بخدا سوگند؛ مرگ تو اى مالک جهانى را ويران و جهانى را شاد مى‌سازد».

حجت‌الاسلام و المسلمين مهدوي راد، افزود: سپهبد حاج قاسم سليماني با شجاعت و استقامت مجاهدت‌هاي طاقت‌فرسايي براي امت اسلامي انجام دادند و با تمام توان از حرم‌ها و حريم‌هاي زيادي دفاع کردند و بواقع  مالک اشتر امت اسلامي در عصر حاضر بودند، لذا سخنان حماسي امام علي (ع) در خصوص شهادت مالک اشتر را مي‌توان درباره شهيد سليماني هم تعبير کرد.

در ادامه مراسم دکتر علي اصغر شريفي‌راد عضو هيأت علمي دانشکده الهيات و معارف اسلامي، با بيان اينکه در مراسم حج تمتع سال 1370 افتخار همراهي با شهيد حاج قاسم سليماني را داشته است، اظهار داشت: شهيد سليماني بيش از حد تصور متواضع بود و عليرغم جايگاهي که داشت، تمام سعي‌اش بر آن بود، که به همه کاروانيان به هر شکل ممکني کمک کند. چنانکه مثل يک فرزند در خدمت پيرمردان و پيرزنان کاروان بود و کارهاي آنها را انجام مي‌داد.

دکتر شريفي‌راد، افزود: در آن روزها، نيروهاي امنيتي و نظامي عربستان با آوردن سلاح‌هاي سنگين قصد داشتند با وحشت و ارعاب مابين زائرين و بعثه مقام معظم رهبري فاصله بيندازند، اما حاج قاسم با ذکر نام فاطمه زهرا (س) با شجاعت از ميان نيروهاي سعودي عبور کرد و ابهت آنان را شکست.

عضو هيأت علمي دانشکده الهيات و معارف اسلامي با اشاره به خدمات سپهبد سليماني در طول ساليان متمادي اداره جبهه مقاومت، بيان داشت: قبلاً به دلايل مختلف، مابين گروه‌هاي مبارز فلسطيني اختلاف وجود داشت، اما حاج قاسم با درايت توانست به اختلافات آنان پايان داده و جبهه واحدي را در برابر رژيم صهيونيستي شکل دهد.

 دکتر شريفي‌راد، يادآور شد: با نبوغ نظامي، حضور مستمر و تلاش شبانه‌روزي شهيد سليماني بود، که امروز عمق نفوذ راهبردي جمهوري اسلامي به درياي مديترانه وصل شده و دشمن از مهار قدرت جمهوري اسلامي نااميد گرديده است.

در اين مراسم همچنين دکتر بازوند مديرکل صدا و سيماي مرکز ايلام  با تمجيد از شخصيت انقلابي دکتر علي‌محمدي، براي ايشان در پيشبرد امور دانشگاه ايلام آرزوي موفقيت کرد و سپس به روند شکل‌گيري انقلاب‌ها در جهان اشاره کرد و اظهار داشت: معمولاً انقلاب‌ها در تاريخ به علل تک بعدي در زمينه‌هاي سياسي، اقتصادي و اجتماهي شکل ‌مي‌گيرند، اما انقلاب اسلامي يک انقلاب چند بعدي است و لذا با ساير انقلاب‌ها متفاوت است، چنانکه  خانم تدا اساکچپول بعنوان يک صاحب نظر جهاني در حوره انقلاب شناسي، بر آن تأکيد کرده است.

دکتر بازوند با بيان اينکه مکتب حاج قاسم سليماني از درون مکتب انقلاب اسلامي و مکتب اسلام، روييده است، گفت: اخلاص، صداقت، آرمانگرايي، فداکاري، شجاعت و عملگرايي، ويژگي‌هاي برجسته شهيد سليماني بود، که همه مردم ايران و بخصوص جوانان مي‌توانند بعنوان يک الگو از آن شهيد والامقام پيروي کنند.

در ادامه سيد حيدر خراساني دانشجوي عراقي کارشناسي ارشد دانشگاه ايلام، توضيحاتي را درباره ارادت مردم عراق به حاج قاسم سليماني ارائه داد و سپس نماينده بسيج دانشجويي، بيانيه دانشجويان بسيجي دانشگاه‌‌هاي استان ايلام به مناسبت دومين سالروز شهادت سپهبد سليماني را قرائت کرد.

در پايان اين مراسم با اهداء هديه و لوح تقدير از اعضاي هيأت علمي و کارکنان ايثارگر دانشگاه تقدير بعمل آمد.

 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها