قابل توجه دانشجویان ارشد بافت شناسی دانشکده

معرفی گروه کارشناسی ارشد (فوق لیسانس) بافت شناسی دانشکده پیرادامپزشکی دانشگاه ایلام:

گروه بافت شناسی فعلی دانشگاه ایلام از اواخر دهه 1370 با نام گروه دامپزشکی با جذب دانشجوی کاردانی دامپزشکی شروع بکار نموده است. این گروه در نیمه دهه1380 موفق به جذب دانشجوی کارشناسی ناپیوسته در رشته علوم آزمایشگاهی دامپزشکی شده و از ابتدای دهه1390 موفق به پذیرش دانشجوی کارشناسی پیوسته علوم آزمایشگاهی دامپزشکی شده است. همچنین از سال1392مجوز پذیرش دانشجوی کارشناسی بهداشت مواد غذایی را اخذ کرده است. در سال 1396با نام گروه بافت شناسی و میکروب شناسی موفق به تربیت دانشجوی کارشناسی ارشد در رشته های بافت شناسی و باکتری شناسی شده است. از اواسط سال1402 گروه بافت شناسی و میکروب شناسی به دو گروه مستقل بافت شناسی و باکتری شناسی تفکیک شده که در حال حاضر گروه بافت شناسی در مقطع کارشناسی ارشد بافت شناسی دانشجو می پذیرد. این گروه دارای 5 عضو هیأت علمی تمام وقت است.

ب- تعریف و معرفی کارشناسی ارشد (فوق لیسانس) بافت شناسی

رشته بافت شناسی مقایسه ای یکی از رشته های دوره دکتری گروه امتحانی دامپزشکی است که به مطالعه و بررسی بافت های عمومی(پوششی، پیوندی، ماهیچه ای، عصبی) و اختصاصی (بافت های مختلف تشکیل دهنده اندام های مربوط به سیستم های گوارش، تنفس، ادراری-تولیدمثلی، اعصاب، گردش خون، ایمنی و لنفوئیدی، غدد آندوکرین و پوست) به صورت مقایسه ای بین پستانداران، پرندگان و آبزیان می پردازد. هدف از تاسیس این دوره تربیت متخصصین مورد نیاز برای تهیه اسلایدهای میکروسکوپی آموزشی و پژوهشی، تشخیص بافت های مختلف پستانداران، پرندگان و آبزیان در ادارات کل دامپزشکی، بیمارستان های دامپزشکی و دانشگاهها (جهت شناخت بهتر بیماری های دام، طیور و آبزیان و کنترل آنها) و همچنین تامین نیروی متخصص هیات علمی می باشد.

با عنایت به موضوع سلول های بنیادی و ترمیم بافت و به روز بودن آن و ظرفیت وسیع کار بر روی این سلولهای استخراج شده از بافت های جنینی و مغز استخوان و افق های جدید پیش رو جهت پیشرفت علم در کشور، نقش عمده بافت شناسی در این رابطه روشن است. همچنین می توان با انجام کارهای مهندسی بافت که شاخه ای از بافت شناسی نوین است در ایجاد تحول شگرف در علوم پزشکی و دامپزشکی در زمینه بازسازی سیستم های بدن مانند پوست، اعصاب، رگها و مو و یا کمک به پیشرفت روش های درمان ناباروری ها فعالیت نمود.

فارغ التحصیلان این رشته می توانند در زمینه های زیر بکار مشغول گردند:

  1. عضو هیات علمی دانشگاه ها و مؤسسات تحقیقاتی
  2. مدیر مراکز تشخیص دقیق میکروسکوپی و کنترل بیماری های دام، طیور و آبزیان
  3. نظارت بهداشتی بر کارخانجات تولید فرآورده های دامی به ویژه فرآورده های پروتئینی مانند سوسیس، کالباس، همبرگر و توانایی تشخیص تقلبات گوشت با توجه به پارامترهای بافت شناسی
  4. مدیریت شرکتهای خصوصی یا شرکت های دانش بنیان دولتی جهت مشاوره در مطالعات مختلف در زمینه بافت شناسی از جمله ناشناخته های مربوط به ذخایر دام اهلی و وحشی

کنکور کارشناسی ارشد به منظور افزایش سطح علمی داوطلبان هر ساله از طریق سازمان سنجش آموزش کشور برای پذیرش در رشته های دانشگاه های سراسری (روزانه-نوبت دوم )، پردیس خودگردان، آزاد، موسسات آموزش عالی (غیر انتفاعی) و پیام نور) برگزار می شود. ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد ???? از تاریخ 7 تا 13 آبان ماه به صورت اینترنتی و از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی sanjesh.org انجام می شود.

امکان شرکت دانشجویان علاقمند در کنکور کارشناسی ارشد به دو فرم وجود دارد: 1- دانشجویان دوره کارشناسی که جزء استعداد درخشان دانشگاه باشند، امکان پذیرفته شدن در دوره کارشناسی ارشد سال 1403بصورت بدون شرکت در آزمون را دارند. 2- بقیه دانشجویان کارشناسی که یا فارغ التحصیل سالیان قبل هستند و یا تا پایان شهریور 1403 فارغ التحصیل خواهند شد، امکان شرکت در دوره کارشناسی ارشد سال 1403 را دارند.