اختراع دستگاه تونل باد پرتابل با قابلیت اندازه‌گیری فرسایش خاک مبتنی بر فتوگرامتری

دکتر نورالدین رستمی دانشیار گروه آموزشی مرتع و آبخیزداری، موفق به اختراع دستگاه تونل باد پرتابل با قابلیت اندازه‌گیری فرسایش خاک مبتنی بر فتوگرامتری شد.

   به گزارش روابط عمومی دانشگاه، با افزایش تغییرات اقلیمی و خشک سالی‌های پی‌درپی، هر ساله بر وسعت مناطق خشک و بیابانی افزوده و موضوع فرسایش بادی و گرد و غبار به یک معضل عمومی بدل می‌گردد. از طرفی وجود داده‌های پراکنده و در برخی مواقع متناقض باعث سردرگمی در تصمیم‌گیری و متعاقباً اجرای پروژه‌های مختلف احیای مناطق خشک و بیابانی می‌گردد. هدف این پروژه، ساخت دستگاهی دقیق، کاربردی و قابل حمل برای انجام مطالعات فرسایش بادی و اخذ تصمیمات صحیح در این حوزه است. از جمله ویژگی‌های این دستگاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1-قابلیت حمل و جابه‌جایی راحت، و سبک‌تر بودن نسبت به نمونه‌های پیشین

2-امکان انجام سریع و دقیق آزمایشات

3-استفاده از تکنیک فتوگرامتری برای محاسبه میزان خاک فرسایش‌یافته با تهیه تصاویر قبل و بعد منطقه فرسایش یافته و محاسبه تغییرات حجم خاک

4-کنترل الکتریکی و دقیق سرعت باد و وقایع شبیه­سازی شده

اعضای هسته در این پروژه بر آن بوده‌اند، که مراحل ساخت دستگاهی با ویژگی‌های فوق را با دقت انجام داده و تمام مراحل را به گونه‌ای که قابلیت تکرار صد درصدی داشته باشد، مستندسازی کنند. دستگاه ساخته‌شده می‌تواند گامی در جهت مرتفع نمودن نیاز کشور به تجهیزات آزمایشگاهی مرتبط با سنجش فرسایش خاک بردارد.

ضمناً این اختراع طی یک فرآیند به مدت 8 ماه در اداره ثبت اختراعات کشور و دانشگاه صنعتی امیرکبیر در حال ارزیابی بوده و سپس مورد تأیید قرار گرفته است.

لازم به ذکر است، که این پروژه در قالب مرحله ششم طرح شهید احمدی روشن و با حمایت بنیاد نخبگان استان صورت گرفته و جا دارد از همکاری صمیمانه ریاست محترم پیشین و کنونی بنیاد و همکاران آنها تشکر نمایم.

اسامی دانشجویان عزیزی، که در این طرح مرا همراهی نموده و بدون حضور و همکاری آنها این امر میسر نمی­‌شد، به شرح ذیل می‌باشد: