درخشش دکتر مهدی صیدی دانشیار دانشگاه در عرصه کارآفرینی

دو شرکت شهر آذین پردیس ایلام و شفا کاران زاگرس توسط اینجانب راه اندازی گردیده، که  اولی در پارک علم و فناوری استان  و دومی در مرکز رشد دانشگاه استقرار دارند/ در طی دو سال گذشته دانشگاه ایلام با مدیریت دکتر علی اکبری رئیس دانشگاه، رشد خوبی در زمینه کارآفرینی و کسب ثروت داشته است/ اگر اساتید وارد عرصه تولید شوند، دانشجویان بهتر مطالب آنان را پذیرا خواهند شد.

اشاره:

   دکتر مهدی صیدی عضو هیأت علمی دانشکده کشاورزی، متولد سال 1355­ و دارای دکتری تخصصی در رشته به نژادی سبزیها از دانشگاه کشاورزی مهاتما فوله هندوستان است، که از سال 1381 به عنوان عضو هیأت علمی در دانشگاه مشغول فعالیت می باشد و موفق به اخذ رتبه دانشیاری شده است. ایشان از جمله اساتیدی است که علاوه بر انجام فعالیت های آموزشی و پژوهشی به عرصه تولید و کارآفرینی وارد شده است.   

   به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر مهدی صیدی دانشیار دانشکده کشاورزی درباره چگونگی ورود به عرصه فعالیت های تجاری بیان داشت: اینجانب همزمان با اخذ مدرک فوق لیسانس در سالهای 80-78  با  موسسه تولیدی گل خادم که مدیرعامل آن،  آقای مجتبی خادم از کارآفرینان برتر کشور است همکاری می کردم، در آن موقع هنور مباحث مربوط به کار آفرینی در محافل دانشگاهی ایران جا نیفتاده بود، اما چون  این موسسه در سطح بالایی به تولید اشتغال داشت و همچنین کارشناسان خارجی به صورت منظم به آن رفت و آمد می کردند، اینجانب با مباحث تولید، کار آفرینی و تجاری سازی محصولات آشنا شدم و برای همین ایده تولید و تجاری سازی آن در رشته اینجانب در ذهنم شکل گرفت.

دکتر صیدی افزود: به این نتیجه رسیدم که فقط در قالب درس عملی اگر بخواهیم دانشجو تربیت کنیم کافی نیست، لذا باید به بحث تولید و تجاری سازی آن وارد شویم، برای اینکه اگر استادی در این زمینه وارد شد، دانشجوبان بهتر مطالب وی را پذیرا خواهند شد و برای همین بهترین کار برای اساتید دانشگاه ها ثبت شرکت تجاری و وارد شدن در عرصه تولید و ارائه خدمات فنی مربوط به رشته خود است.

    دانشیار دانشگاه اضافه کرد: در این راستا یک شرکت تأسیس کردم، که علاوه بر تولید از دانشجویان تربیت شده خودم، به عنوان سهامدار یا عامل اجرایی استفاده نمایم. اما چند تجربه موفق و ناموفق در این زمینه داشتم، تا اینکه به این نتیجه رسیدم که در حال حاضر بخش خدمات فنی – مهندسی مقرون به صرفه تر از بخش تولید است، لذا از ثبت شرکت دانش بنیان منصرف شده و هم اکنون بسیار خرسندم که شرکتی فعال  با عنوان آذین پردیس ایلام در زمینه ارائه خدمات فنی – مهندسی  طراحی و اجرای فضای سبز دارم، که یکی از اعضای هیأت مدیره و چند تن از مدیران اجرایی آن از دانشجویان فوق لیسانس دانشگاه ایلام هستند.

   دکتر صیدی درباره فعالیت های این شرکت اظهار داشت: از جمله فعالیت های این شرکت، انجام پروژه های متعدد در حوزه منازل مسکونی شهر ایلام و طراحی بخش عمده ای از فضای سبز پردیس بانگنجاب دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه فرهنگیان می باشد.

    دانشیار دانشگاه درباه وضعیت کارآفرینی در دانشگاه گفت: در طی دو سال گذشته دانشگاه با تقویت مرکز رشد و مداخله موثر و کارآمد دکتر علی اکبری رئیس دانشگاه و معاونت محترم پژوهش و فناوری دانشگاه، دورخیز خوبی در زمینه کارآفرینی و کسب ثروت داشته است و کارگاه های آموزشی متعددی  برای اساتید و دانشجویان پیش بینی و برگزار گردید، که این امر فضای مناسبی را در دانشگاه شکل داده است، که ثبت دو شرکت دانش بنیان توسط دو نفر از اعضای هیأت علمی و ثبت و شروع به کار چند واحد کارآفرینی توسط اساتید و دانشجویان در مرکز رشد دانشگاه، در دو سال گذشته ،روند بسیار خوب و نوید بخش برای آینده کار آفرینی در دانشگاه ایلام است.