راهنمای مراحل تکمیل مدارک جهت استفاده از فرصت تحقیقاتی کوتاه مدت (شش ماهه) دانشجویان دوره دکتری

راهنمای مراحل تکمیل مدارک جهت استفاده از فرصت تحقیقاتی کوتاه مدت (شش ماهه)

دانشجویان دوره دکتری

مدارک لازم:

داشتن شرایط ذیل جهت درخواست استفاده از فرصت تحقیقاتی الزامی است:

1-معدل دروس آموزشی 16 و بالاتر

2-گواهی موفقیت در آزمون جامع

3-گواهی تأیید یا تصویب پروپوزال از تحصیلات تکمیلی دانشکده

4-درخواست دانشجو به مدیر گروه و کسب موافقت گروه (تأییدیه دانشجوی تمام وقت دوره­های حضوری نیز ضمیمه شود.)

5-تأیید موافقت گروه توسط معاونت آموزشی دانشکده

6- مدرک زبان مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

*سطح نمرات زبان قابل قبول برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جهت استفاده از فرصت تحقیقاتی شش ماهه به شرح ذیل می­باشد:

MSRT: 50

IELTS: 5/5

TOEFL: 60

TOLIMO: 480
 
  •    بدیهی است با توجه به اعتبار مدارک قبولی در این آزمون­ها، که از زمان صدور 2 سال است،زمان اعزام دانشجو باید در بازه زمانی اعتبار این مدارک قرار داشته باشد.

7- اخذ پذیرش از دانشگاه مقصد خارجی(فهرست دانشگاه­های ممتاز در کتاب نظام ارزشیابی مدارک تحصیلی قابل دسترس در پورتال وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می­باشد)و یا داخلی با سربرگ دانشگاه مقصد با ذکر تاریخ و مدت دوره تحقیق به امضا بالاترین مقام مسئول دانشگاه محل تحقیق

توضیح1: اگر پذیرش اخذ شده از پژوهشگاهها یا دانشگاههای خارج از فهرست دانشگاههای ممتاز می­باشد، اعتبار علمی آن مرکز بایستی توسط گروه آموزشی مربوطه و شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده تایید شده باشد.

8-تعهدنامه محضری (تصویر برابر با اصل جهت ارسال به وزارت)

9-تکمیل کاربرگ اطلاعات دانشجو (به فارسی) و تأیید توسط معاونت آموزشی دانشگاه بصورت تایپ شده.

10-تصویر کارت ملی دانشجو

11-تصویر ابلاغ بورس برای دانشجویان بورسیه و هیأت علمی (در صورت عدم ارائه ابلاغ بورس،در کاربرگ اطلاعات دانشجو گزینه غیر بورسیه انتخاب گردد.)

12-نامه دانشکده مبنی بر معرفی دانشجو برای فرصت تحقیقاتی شش ماهه به انضمام بندهای فوق­الذکر(در صورتی که محل تحقیق، داخل کشور است وضعیت علمی دانشگاه یا مؤسسه بایستی مورد تأیید گروه مربوطه باشد و در این نامه قید گردد.)

13-دانشجو پس از تکمیل مدارک به همراه نامه رسمی از طریق معاونت دانشکده به دانشگاه معرفی می­شود.

صرفاً برای دانشجویان اعزام به خارج

  1. تکمیل کاربرگ مشخصات دانشجو بر اساس گذرنامه(بصورت لاتین تایپ شود)
  2. تصویر صفحه اول گذرنامه
  3. تکمیل کاربرگ تعهدنامه استرداد اضافه دریافتی ارز
  4. تکمیل کاربرگ خروج از کشور و تحویل آن به حراست دانشگاه
  5. تکمیل کاربرگ دلایل توجیهی (برای کشورهای آمریکا و کانادا)

توضیحات:

1-حمایت مالی صرفاً برای دانشجویان روزانه انجام می­شود. دانشجویان نوبت دوم و پردیس بین­الملل در صورت تمایل اعزام با هزینه شخصی جهت دریافت ارز دولتی به وزارت معرفی می­شوند.

2-دانشجو موظف است محل انجام تحقیقات در داخل کشور را از میان دانشگاهها و موسسات وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انتخاب نماید.

3-پذیرش اخذ شده از کشورهای آمریکا یا کانادا صرفاً با دلایل توجیهی و با امضای استاد راهنما به عنوان مدیر محترم گروه مربوطه و تأیید ایشان قابل بررسی است.(کاربرگ مربوطه در سربرگ نامه­های اداری دانشکده پرینت گرفته شود)

4-نظر به اینکه مدارک طبق شیوه­نامه در اول و پانزدهم هر ماه به وزارت تحویل می­گردد، لذا متقاضیان بایستی تا دو روز قبل از آن مدارک خود را تحویل نمایند.مدارکی که دیرتر تحویل گردد در نوبت بعدی ارسال خواهد شد.

5-پاسخ نامه ها از وزارت در اول و پانزدهم هر ماه تحویل نماینده دانشگاه از وزارت می­گردد که شامل نامه لاتین مبنی بر حمایت مالی (3 نسخه)، نامه معرفی به وزارت امور خارجه (با توجه به توضیح پرانتز شماره 3) و نامه آزادسازی مدرک تحصیلی می­باشد که دانشجو از دفتر تحصیلات تکمیلی دانشگاه دریافت می­دارد. (این مدارک چند روز بعد به دانشگاه می­­رسد)

6-اگر مدرک کارشناسی ارشد یا مدرک کارشناسی و یا هر دو مورد نیاز دانشگاه مقصد یا سفارت آن کشور باشد، برای دریافت نامه آزاد سازی مدارک تحصیلی از وزارت متبوع، سند تعهد مربوط به شرح ذیل تنظیم گردد:

  •  عنوان مقطع در سطر اول بند 6 و مبلغ آزادسازی (هر مقطع یکصد میلیون ریال) در سطر سوم بند 6  فرم­های تعهد قید گردد.
  • اگر نیازی به آزادسازی مدرک تحصیلی نمی­باشد جای خالی با خط تیره پر گردد.
  • حاصل جمع مبلغ تعهد هزینه­های فرصت تحقیقاتی (مندرج در بند 8 توضیحات) و هزینه­های آزادسازی مدارک تحصیلی به عنوان حداقل تضمین(جای خالی مبلغ در سطر ششم فرم تعهد کارمندی و سطر هفتم فرم وثیقه ملکی) در سند تعهد درج گردد.

بدیهی است دانشجو با دریافت نامه وزارت به دانشگاه صادر کننده مدرک، مراجعه و نسبت به آزادسازی مدرک اقدام می­نماید.

7-تضمین مالی که دانشگاه باید پیش از خروج دانشجو از کشور از وی دریافت کرده باشد: برای دانشجویان بورسیه 000/000/400 ریال و برای دانشجویان غیر بورسیه 000/000/200 ریال  می­باشد.

1-7-برای فرصت تحقیقاتی داخل کشور برای دانشجویان بورسیه و غیر بورسیه 000/000/150 ریال می­باشد.

8-دانشجو جهت تأیید سند تعهد به دفتر حقوقی دانشگاه معرفی می­گردد. ارائه احکام کارگزینی برابر با اصل شده ضامنین در تعهد کارمندی (بازنشسته پذیرفته نیست) و ارائه کپی برابر اصل شده سند ملکی در تعهد وثیقه ملکی به دفتر حقوقی دانشگاه الزامی است. از سال 95 تضمین مالی می­بایستی در سامانه وزارت ثبت شود.

توضیح: لازم به ذکر است که طبق مفاد سند تعهد اخذ شده، برای لغو سند مذکور ارائه گواهی انجام کار، دو برابر مدت استفاده از تسهیلات، لازم است و تا ارائه گواهی مذکور، لغو سند میسر نمی­باشد. بدیهی است مجوز لغو سند مذکور پس از ارائه مدارک لازم به دانشگاه و توسط اداره کل بورس صادر می­گردد.

9-دانشجو فرم تکمیل شده خروج از کشور را شخصاً به اداره حراست تحویل و جزوات مربوطه را مطالعه می­نماید.

10-دانشجو به مدیریت همکاریهای علمی و بین­المللی جهت اخذ معرفی­نامه برای گذرنامه به نظام وظیفه (برای دانشجویانیکه که دارای معافیت تحصیلی هستند) معرفی می­گردد.

11-پس از ارسال مدارک و دریافت نامه­های حمایت مالی، دانشجو موظف است به اخذ ویزا اقدام نموده و تصویر آن را به همراه تصویر بلیط خریداری شده به تحصیلات تکمیلی دانشگاه ایلام ارسال نماید. بر این اساس حکم مربوطه صادر و دانشجو جهت دریافت نامه معرفی به بانک به معاونت پشتیبانی و مالی سازمان امور دانشجویان مراجعه           می­نماید.

12-مقرری ارزی دانشجویان بر اساس نامه شماره 53618/4 مورخ 1/6/94 برابر با مصوبات هیأت وزیران       می­باشد.

 13-دانشجو پس از مراجعت ، باید جهت تسویه حساب، فایل تصویر مدارک ذیل را به دانشگه ایلام تحویل نماید. بدیهی است در صورت عدم تسویه حساب این دوره، مدرک فارغ­التحصیلی دانشجو صادر نخواهد شد.

  • اصل گذرنامه+لاشه بلیط رفت و برگشت
  • تصویر صفحه روادید (تاریخ ورود و خروج)
  • گزارش کار ارائه شده توسط استاد خارجی
  • برای فرصت تحقیقاتی داخل کشور چکیده تحقیقات انجام شده توسط استاد تحقیق، تأیید شده باشد.
  • دانشجو پس از اتمام فرصت تحقیقاتی و مراجعت ، می­بایستی طی یک جلسه در دانشکده (با اطلاع قبلی) گزارشی از فعالیتهای انجام گرفته طی فرصت تحقیقاتی خود را ارائه نماید.

14- ارسال مدارک و پیگیری امور صرفاً از طریق نماینده دانشگاه انجام می شود. تحویل مستقیم مدارک توسط دانشجو به وزارت، ممنوع می باشد.

فرم های مورد نیاز فرصت مطالعاتی 

کاربرگ های مورد نیاز فرصت مطالعاتی 

 

 

دکتر جواد چراغی

مدیر تحصیلات تکمیلی

 

 
 
 بازديد صفحه جاری:  
 تعداد بازديد امروز :  ۸۱۷