شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

مراسم اختتامیه بیست و نهمین جشنواره سراسری قرآن کریم دانشجویان کشور در دانشگاه ایلام برگزار گردید

« به گزارش خبرنگار روابط عمومی »  مراسم اختتامیه بیست‌ونهمین جشنواره سراسری قرآن کریم دانشجویان کشور ، سوم شهریورماه در سالن آیت‌الله حیدری دانشگاه ایلام با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور، دکتر سید ضیاء هاشمی، معاون فرهنگی وزارت علوم ، مهندس محمدرضا مروارید استاندار ایلام، ریاست محترم دانشگاه ایلام آقای دکتر صحرایی و جمعی از مسئولان و دانشجویان با تلاوت جواد هاشم‌زاده، نفر اول رشته تحقیق این جشنواره از دانشگاه شیراز آغاز شد.

 

دبیر اطلاع رسانی بیست و نهمین جشنواره سراسری قرآن کریم دانشجویان کشور:

در سخنانی شرایط برگزاری جشنواره و میزبانی دانشگاه ایلام را تشریح نمودند 

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدباقر هاشمی، دبیر اطلاع‌رسانی بیست‌ونهمین جشنواره سراسری قرآن دانشجویان کشور در این مراسم ضمن خیر مقدم به حضار با اشاره به اینکه 1117 دانشجو در این جشنواره شرکت کردند، اظهار کرد: این جشنواره با 60 درصد افزایش شرکت‌کننده در مقایسه با دوره قبلی در 5 بخش شفاهی، کتبی، پژوهشی، ادبی و هنری برگزار شد.
وی با بیان اینکه جشنواره بیست‌ونهم قرآن دانشجویان در 35 رشته برپا شد، گفت: 832 اثر از این دانشجویان به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که با حضور 45 داور استانی، کشوری نفرات برتر شناخته شده‌اند.
حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی افزود: امیدواریم با برپایی این برنامه‌ها به اهداف مورد نظر که همان توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی اسلامی، اعتلای اخلاق و ایمان دینی در دانشگاه‌ها، ایجاد انس و الفت دانشجویان با قرآن و مفاهیم والای این کتاب آسمانی، تقویت فضای قرآنی و معنوی در دانشگاه‌ها، ارج نهادن به فعالیت‌های قرآنی و تشویق نخبگان قرآنی و شناسایی و معرفی استعدادهای برجسته قرآنی است در عمل دست یابیم.
معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ایلام با بیان اینکه تربیت افراد قرآنی از سوی وزارت علوم زمینه‌ساز دست‌یافتن به جامعه قرآنی است، گفت: با توجه به اینکه اساس و مبنای نظام جمهوری اسلامی بر پایه آموزه‌های دینی، نبوی و علوی است می‌توانیم با قرآنی ساختن جامعه این نظام را متعالی بسازیم که لازمه آن تلاش و اهتمام همگانی است.
وی بیان کرد: باید با شتاب بیشتر در راستای رسیدن به جامعه قرآنی تلاش کرد تا در سایه قرآن بتوانیم در مقال تهاجم فرهنگی و توطئه‌های مختلف دشمنان ایستادگی و مقاومت کنیم، اگر قرآنی عمل کنیم در همه امور سرآمد خواهیم بود.

استاندار ایلام:

توجه به قرآن و عترت در کنار هم زمینه‌ حل مشکلات بشر را فراهم می‌سازد

« به گزارش خبرنگار روابط عمومی » مهندس محمدرضا مروارید، استاندار ایلام در مراسم اختتامیه بیست‌ونهمین جشنواره سراسری قرآن کریم دانشجویان کشور که در دانشگاه ایلام برگزار شد، اظهار داشت: قرآن به عنوان آخرین وحی به انسان، کامل‌ترین مباحث را در همه امور در خود دارد.
وی افزود: در آیات قرآن، انسان مورد خطاب قرار گرفته و محور است و بر اساس آموزه‌های این کتاب آسمانی، انسان از خداست و در نهایت به سوی خالق بر می‌گردد.
مهندس مروارید با بیان اینکه بحث اصلی قرآن رسیدن انسان به حیات طیبه است، گفت: همه آموزه‌های قرآن از سوی خداوند برای رساندن انسان به این زندگی پاک است.
استاندار ایلام با اشاره به اینکه قرآن با سفارش به تفکر و سیر در آفاق و انفس رابطه نزدیکی با علم و دانش دارد، بیان کرد: دانشمندان بزرگ ایران همه قرآنی بودند و پیشتازان علم معمولاً از قرآن شروع کرده‌اند.
وی با بیان اینکه در قرآن یک‌سونگری وجود ندارد، گفت: در طول تاریخ گروه‌ها و کسانی که تنها یک بعد را در نظر گرفتن  مثل خوارج و در عصر حاضر نیز مثل طالبان، القاعده و داعش که با پرچم لااله‌الاالله غیرانسانی‌ترین اقدامات و جنایات را انجام می‌دهند حاصل تفسیر غلط از آموزه‌های قرآن است.
نماینده عالی دولت در استان ایلام با تأکید بر اینکه توجه به آموزه‌های ائمه معصومین(ع) زمینه درک حقایق و معارف قرآنی را فراهم می‌سازد، تصریح کرد: اگر در کنار قرآن، عترت را که قرآن ناطق هستند مورد توجه قرار دهیم مشکلات بشر حل خواهد شد.
مهندس مروارید در پایان با بیان اینکه قرآن کتاب عقلانیت و خردورزی است، گفت: اگر فضای جامعه قرآنی باشد و آموزه‌های این کتاب آسمانی را در عمل پیاده کنیم در نهایت به جامعه سالم خواهیم رسید و برای تمام جوامع مسلمان جهان.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی:

جای هنرهای تجسمی و نمایشی در جشنواره‌های قرآنی خالی است

« به گزارش خبرنگار روابط عمومی » حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی، قائم مقام رئیس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در مراسم اختتامیه بیست‌ونهمین جشنواره سراسری قرآن کریم دانشجویان کشور که در دانشگاه ایلام برگزار شد، با بیان اینکه مهمترین کارکرد یک دانشجو هویت‌سازی است، اظهار داشت: این هویت‌سازی بسیار مهم و حائز اهمیت است، به منظور تحقق این امر باید یک اراده استوار برای این حرکت هویت‌ساز داشته باشیم.
وی با بیان اینکه هویت آکادمیک، مهمترین هویت دانشجو در دانشگاه است، گفت: دانشگاه به عنوان محلی برای کسب علم و دانش بهترین مکان برای هویت‌بخشیدن به دانشجویان در کشور است.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور با تبیین نقش قرآن در هویت بخشی به دانشجویان، افزود: ترویج قرآن در فضای دانشگاه ابتدا باعث توسعه و شکل‌گیری فرهنگ در دانشگاه‌ها می‌شود، سپس مقدمه‌ آزاد‌اندیشی و گسترش فرهنگ در جامعه هدف که همان دانشجویان هستند فراهم می‌سازد.
حجت‌الاسلام محمدی بیان نمود: دانشگاهی از نظر قرآن خوب می‌نماید که آزادی اندیشه و گفتار داشته باشد و در هویت‌بخشی به دانشجویان نقش مؤثری را ایفا کند.
وی با اشاره به آیه 200 سوره آل عمران، «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اصْبِرُواْ وَصَابِرُواْ وَرَابِطُواْ وَاتَّقُواْ اللّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ؛ اى کسانى که ایمان آورده‏اید صبر کنید و ایستادگى ورزید و مرزها را نگهبانى کنید و از خدا پروا نمایید امید است که رستگار شوید»، گفت: در این آیه کسانی مورد خطاب هستند که دارای ویژگی‌های صبر، مرابطه و تقوا باشند؛ در حوزه ایمان اگر این سه حاصل شود رستگاری به وجود می‌آید.
قائم مقام شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور با تبیین معنای صبر در فضای علم‌اندوزی، افزود: صبر یعنی ذلت کشیدن در راه کسب علم در فضای دانشجویی، دانش‌آموزی و دانش‌پژوهی.
وی همچنین در ادامه بیان کرد: برترین مرابطه ایجاد یک فضای گفتمانی در ارتباطات علمی و در کنار آن ایجاد فضایی پاک در یک ارتباط منطقی معقول الهی است تا نیازمندی‌های فرد برآورده شود و بدترین مرابطه ایجاد فضای ارتباط اندیشه‌ای یا همان ارتباط ظاهری است.
حجت‌الاسلام محمدی گفت: آن چیزی که در هویت آکادمیک دانشجویان براساس فرهنگ قرآنی تعریف می‌شود بر سه پایه توسعه، فرهنگ و قرآن استوار است.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور با بیان اینکه در بخش قرآن و هنر در جشنواره‌های قرآنی خلاء احساس می‌شود، بیان کرد: در جشنواره‌های قرآنی کشور جای هنرهای تجسمی و نمایشی خالی است؛ قرآن با معارف خود بر عقل‌ها نفوذ می‌کند و با هنر خود در قلب همگان جای‌می‌گیرد، فلسفه هنر در قرآن اصلاً باز نشده است و همچنان سر به مهر باقی مانده است.
وی گفت: پس از انقلاب به طور متوسط صدها فیلم ساخته شده است و که شاید کمتر از 10 فیلم آن با موضوعات قرآنی بوده است، جالب است بدانید فیلم‌های قرآنی پر بیننده‌ترین و پر درآمدترین فیلم‌ها در ایران و دیگر کشورهای مسلمان بوده و همه اینها به خاطر محتوای غنی قرآن و عمق اندیشه‌ای است که خداوند تعبیه کرده است؛ لذا جا دارد که به مسائل قرآنی در حوزه هنر توجه بیشتری شود.
حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به اینکه آخرین معجزه جاودان الهی از جنس کلام است، اظهار کرد: دلیل این موضوع این است که برترین و زیباترین نوع هنر، هنر استماع و شنوایی است؛ لذا قرآن در غالب یک چیز شنیدنی نازل شده تا همگان با آهنگ آن آشنا شوند و روحشان صیقل یابد.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور، تأکید کرد: دانشگاه به عنوان مرکز اندیشه در جامعه، وظیفه استخراج و تبدیل این موضوعات قرآنی به محصول واسط و در آخر تبدیل به محصول نهایی بر عهده دارد.
وی با بیان اینکه هر جامعه که از ایمان به خدا و کتاب الهی و عمل به آن بهره ببرد قطعاً موفق خواهد شد، بیان داشت: کار قرآنیان در کشور کاری راهبردی است و در فضای دانشگاه نیز احیای دانش قرآن‌بنیان باید یکی از اهداف ما باشد تا در سایه قرآن تمدن‌ساز بتوانیم دانشگاه قرآنی داشته باشیم.

معاون فرهنگی وزارت علوم:

عمل به قرآن، ویژگی قرآنیان حقیقی است

« به گزارش خبرنگار روابط عمومی »آقای دکتر سید ضیاء هاشمی، معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم اختتامیه جشنواره سراسری قرآن کریم دانشجویان کشور که در دانشگاه ایلام برگزار شد، اظهار نمود: امیدوارم برگزاری این برنامه‌های قرآنی زمینه‌ای را فراهم سازد که جزو متصلان به قرآن، این حبل الهی باشیم و در نهایت عاملی برای سعادت و عاقبت به خیریمان شود.
وی افزود: این حبل الهی فقط قرار نیست مایه تبرک باشد، ما باید برای انس و بهره‌گیری از این کتاب آسمانی به قرآن توجه ‌کنیم و نه فقط برای تبرک جستن.
دکتر هاشمی فعالیت‌های قرآنی را در جامعه کاری ارزشمند دانست و گفت: اگر قرار باشد تنها به ظواهر و جاذبه‌های ظاهری قرآن نگاه کنیم حق قرآن را ادا نکرده‌ایم.
معاون فرهنگی وزارت علوم با بیان اینکه قرآن کتاب تفقد است، ادامه داد: قرائت، تفسیر و آشنایی با قرآن باید برای انسان راه‌گشا باشد، زیرا این کتاب یک کتاب عادی نیست، بنابراین ما باید از این کتاب بهره ببریم.
وی توجه به آموزه‌های قرآن در عمل را ویژگی قرآنیان حقیقی دانست و گفت: دانشگاه‌ها می‌توانند زمینه‌ساز حرکت‌های بزرگ قرآنی باشند.
دکتر هاشمی در ادامه به نامه درخواست دانشجویان برای افزایش سهمیه قرآنی دانشگاه‌ها اشاره و بیان کرد: با توجه به درخواست مکتوب دانشجویان، تلاش و پیگیری خواهیم کرد سهمیه قرآنی دانشگاهیان افزایش پیدا کند.