شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

وزیر علوم خبر داد : ایران در جایگاه پانزدهم تولید علم جهان قرار گرفت

دکتر کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری  اعلام کرد : ایران مقام خودرا در نمایه بین المللی    ISI از رتبه  20در سال 2012به  رتبه  17  در سال 2013 و در نمایه scopus   از رتبه 17 جهان به رتبه 15 جهان ارتقا داد.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم ،  دکتر کامران دانشجو با اشاره به رتبه اول علمی  ایران در منطقه خاورمیانه  در تبین پیشرفت های آموزش عالی کشور گفت : در سال 1384 جمهوری اسلامی ایران سه دهم درصد تولید علم دنیا  را در دست داشت که این میزان در سال91 تاکنون  به 1/2دهم درصد افزایش یافته است  و به عبارتی 7برابرشده است درحالیکه جمعیت ایران  تنها یک درصد جمعیت دنیاست،  لذا تولید علم ما  از درصد جمعیت ما  در دنیا بالاتر است.

وی با اشاره به سرعت رشد 11الی 13 برابری  تولید در  علم ایران نسبت به دنیا گفت : از لحاظ سرعت  رشد تولید علم ایران در دنیا رتبه نخست را دارد ودر سال 2012 در نمایه اسکوپوس بیش از 37000 مقاله توسط  جامعه دانشگاهی  ایران ثبت شده است ، همچنین  ایران درسال2012 در این نمایه رتبه 17جهان را داشت که در سال 2013تاکنون با تولید بیش از 6000مقاله در جایگاه پانزدهم جهان قرار دارد .

دکتر دانشجو افزود : در سال 2012 در پایگاه علمی ISI بیش از 26609 مقاله  توسط  دانشمندان کشورمان ثبت شد و  ایران در رتبه 20جهان قرار داشت که  از آغاز سال 2013 میلادی تاکنون با تولید حدود 3000مقاله در جایگاه 17دنیا قرار دارد در حالیکه ترکیه بعنوان رقیب اصلی منطقه ای ایران در جایگاه 19جهان جای گرفته است.

وی با اعلام اینکه در سال  2012 بیش از 70هزار مقاله  بدون تکرار توسط دانشمندان ایرانی در مجلات معتبر جهانی و در پایگاههای علمی  IsI،  SCOPUS  و  isc  ثبت شده است  گفت : این میزان پیشرفت نشان می دهد دانشگاههای ما با جدیت بدنبال تولید علم هستند واین کار توانمندی اعضای هیات علمی دانشگاهها و هوش بالای دانشجویان ایرانی  را نمایان می سازد.

وزیر علوم افزود : رشد تولید علم همچنین متاثر از توسعه تحصیلات تکمیلی دانشگاهها است زیرا بخش زیادی از این مقالات با همکاری اعضای هیات علمی و دانشجویان دوره های تحصیلات تکمیلی و از پایان نامه های دانشگاهی  استخراج می شود.

وی گفت : همچنین ضریب تاثیر و ارجاع به مقالات ایرانی نیز رشد داشته است که کیفیت این مقالات را نشان می دهد.