شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

دکتر علی محمدی رئیس دانشگاه: هدف از وحدت حوزه ودانشگاه رسیدن به جامعه پیشرفته اسلامی است که این دومرکز علمی باید در راستای تحقق آن گام بردارند.

مراسم گرامیداشت وحدت حوزه و دانشگاه با حضور دکتر علی محمدی رئیس دانشگاه، حجت الاسلام سراج مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و اساتید حوزه و دانشگاه شب دوشنبه 27/9/91 در محل سالن آیت الله حیدری برگزار گردید.

در ابتدای مراسم دکتر علی محمدی رئیس دانشگاه با تبریک روز وحدت حوزه و دانشگاه و گرامیداشت یاد و خاطره شهید آیت الله دکتر مفتح و خیر مقدم به میهمانان و حاضرین در مراسم اظهار داشت: با وجود گذشت سه دهه، هنوز در تحقق آرمان اصیل وحدت حوزه ودانشگاه  موفقیت کامل به دست نیاورده­ایم و اگر در این باره به کاوش و تحقیق بپردازیم برای آن  علتهای متعددی را می­توان  بر شمرد.

رئیس دانشگاه به سابقه طرح این موضوع در جامعه پرداخت و بیان داشت: تا مدتها این بحث مطرح بود که  که مراد از  وحدت حوزه و دانشگاه چیست؟

بعد از سالها رهبر معظم انقلاب اسلامی  مثل همیشه پیش قدم شدند وگفتتند که مراد از وحدت این است که این دو نهاد در هدف،  وحدت داشته باشند.  و آن هدف، ایجاد  جامعه پیشرفته اسلامی است که این دو ارگان باید در راستای تحقق آن گام بردارند.

دکتر علی محمدی تاکید کرد: چرا با وجود اینکه ضرورت وحدت را همه متوجه شده­اند؛ هنوز شاهد تحقق این موضوع به صورت کامل نبوده­ایم؟.

رئیس دانشگاه یکی از  این دلایل اصلی را پرداختن به حاشیه­ها و دوری از هدف اصلی  عنوان کرد و گفت: طی سالیان متمادی جناحهای سیاسی، جامعه و  علی الخصوص  مراکز  علمی  را  درگیر  صف بندیها و زد و بندهای سیاسی نموده و حاشیه را جایگزین متن کردند و این امر یکی از دلایل اصلی عدم تحقق این آرمان اصیل می­باشد که مورد تاکید حضرت امام خمینی(ره) بوده و از مطالبات  مقام معظم رهبری(مدظله العالی) است.

دکتر علی محمدی دومین  علت  را  ماهیت علوم وارد شده از غرب دانست و  اظهار داشت: دروسی که در دانشگاههای ما تدریس می­شود بر اساس اصول و مبانی غربی که تک بعدی، مادی و  بر انسان محوری وکنار زدن دین و معنویت از اجتماع مبتنی است؛ بنیاد نهاده شده است  در حالی که انسان از دیدگاه اسلام، دو ساحتی و خدا محور می­باشد. بنابراین  تا زمانی که این دروس  علی الخصوص در حوزه علوم انسانی؛ اسلامی سازی و بومی سازی نشود؛   امکان تحقق وحدت بین دانشگاه و حوزه  به شکل کامل نخواهد بود.

 دکتر علی محمدی با اشاره به اقدامات انجام شده در این باره در چند سال اخیر گفت: خوشبختانه در چند سال اخیر اندیشمندان، اساتید و بزرگان  جامعه ما متوجه این  حقیقت شده­اند و گامهای جدی برای رفع این کاستی بر داشته اند و امید داریم که روزی تمام علوم در جامعه ما بومی و اسلامی شود.

رئیس دانشگاه تصریح کرد: مطلب مهمی که در این بین نقش اصلی را دارد؛ باور حوزویان و دانشگاهیان به این موضوع است و در این راستا دانشگاهیان و حوزویان باید  به صورت متقابل همدیگر را باور نمایند .

 رئیس دانشگاه توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری به عنوان یک نظریه پرداز حکیم در جهان اسلام را ضروری دانست و بیان داشت: رهبری با شناخت درست و اگاهی کاملی که از اوضاع جامعه دارند؛ نظریات درست، دقیق و جامعی  را مطرح می نمایند و در این راستا توجه و پیروی از نظرات ایشان  در امور مختلف و از جمله موضوع وحدت حوزه و دانشگاه می­تواند برای ما راهگشا باشد.