شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

برگزاری اولین جلسه هیات ممیزه دانشگاه ایلام

دکتر علی محمدی: امروز با استقلال هیات ممیزه شاهددست یابی دانشگاه ایلام به هویت مستقل و واقعی خودهستیم .

اولین جلسه هیأت ممیزه دانشگاه ایلام 18 مهر ماه با حضور دکتر علی محمدی رئیس دانشگاه ایلام و رئیس هیأت ممیزه، پرفسور زلفی گل ریاست دانشگاه بوعلی سینای همدان، پرفسور  قبادی، پرفسور سبزی پرور و پرفسور ساکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه بو علی سینای همدان، پرفسور نخعی عضو هیأت علمی دانشگاه کردستان، دکتر گودرزی عضو هیأت علمی دانشگاه سیدجمال الدین اسدآبادی و دکتر قربانی، دکتر بگ محمدی، دکتر پوراشرف، دکتر علی اکبری، دکتر عباسی و دکتر بهرامی  از اعضای هیأت علمی دانشگاه ایلام در محل سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه برگزار شد.

در این جلسه دکتر علی محمدی ضمن عرض خیر مقدم به اعضای هیأت ممیزه، حضور این اساتید را منشأ خیر دانستند و ابراز امیدواری کردند که حضور علمی و پرنشاط آنان باعث کمک به روند توسعه دانشگاه و استان شود و خاطر نشان کرد: تسریع در ارتقای رتبه اساتید، تبدیل وضعیت، بازنگری در سرفصل دروس و سایر موارد از ثمره های استقلال هیأت ممیزه است. امروز با تشکیل اولین جلسه هیأت ممیزه شاهد دست یابی دانشگاه ایلام به هویت مستقل و واقعی خود هستیم.

دکتر علی محمدی گفت: قطعاً اهمیت داشتن هیأت ممیزه مستقل بر دانشگاهیان مخفی نیست. اینکه اختیار ارتقای کیفی دانشگاه در دست خود دانشگاه باشد، بسیار حائز اهمیت است. موضوع استقلال هیأت ممیزه دانشگاه ایلام از 2 سال پیش با حضور وزیر سابق علوم کلید خورد. ما موضوع را مطرح کردیم و ایشان قول مساعد دادند و لطف خدای بزرگ باعث شد که تلاش های ما بعد از 2 سال پیگیری مستمر نتیجه بخش باشد.

سپس ریاست دانشگاه ایلام گزارش کوتاهی از وضعیت دانشگاه بیان نموده و ابراز کردند:

دانشگاه ایلام در سال 1370 به فرمان مقام معظم رهبری تأسیس و با پذیرش 35 نفر دانشجو آغاز به کار کرد. همه رؤسای سابق دانشگاه به نوبه خود متولی کار شدند و هر کدام قدم هایی برداشتند که امروز به خاطر زحمات ارزنده همه این عزیزان دانشگاه به چنین جایگاهی رسیده است. با تلاش های زیادی که در این دوره مدیریت صورت گرفت، تعداد اعضای هیأت علمی از 139 نفر (1 نفر دانشیار و کمتر از 100 نفر استادیار) در سال 1389 به 180 نفر عضو هیأت علمی (16 نفر دانشیار و ما بقی اکثراً استادیار) در سال 1392، تعداد رشته های دکتری از 1 به 13، کارشناسی ارشد از 19 به 31 رشته آموزشی-پژوهشی و 19 رشته آموزش محور (مجموعاً 50 رشته) افزایش یافت؛ و تعداد دانشجویان به بیش از 6000  نفر رسیده که بیش از 20 درصد آن در مقاطع تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل هستند و این رقم بالاتر از میانگین کشوری است. اخذ مجوز پردیس خودگردان دانشگاهی، اخذ مجوز پژوهشکده گیاهان دارویی و معطر، تأسیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی، تأسیس دانشکده نفت و گاز، تأسیس دانشکده پیرادامپزشکی، اخذ مجوز گروه پژوهشی پاتوبیولوژی، افزایش 22000 جلدی تعداد عناوین کتب کتابخانه، افزایش تقریباً سه برابری تعداد مقالات علمی-پژوهشی، اخذ مجوز 4 مجله علمی- تخصصی، افزایش تعداد بورسیه از 8 به 76 نفر که 70 درصد جذب شده ها و 80 درصد بورسیه ها بومی هستند و نیز اخذ مجوز 12 رشته دکتری نوبت دوم و 9 رشته در مقطع کارشناسی ارشد برای پردیس خودگردان، از دیگر موفقیت های دانشگاه در این دوره مدیریت بوده است. کسب رتبه برتر روابط عمومی دانشگاه در زمینه اطلاع رسانی در میان دانشگاه های گروه الف کشور و تجلیل از دانشگاه ایلام بعنوان یکی از 3 دانشگاه برتر در زمینه برگزاری اردوهای راهیان نور، قرار گرفتن جز 12 دانشگاه برتر فرهنگی کشور و کسب عنوان قابل تقدیر فرهنگی در سال گذشته، کسب رتبه اول دفتر انجمن های علمی و برخی انجمن های علمی و دانشگاه بر گزیده در سطح وزارت علوم در اجرای طرح فرهنگ، پویایی و سلامت از افتخارات دیگر این دانشگاه است. امیدواریم این تلاش ها مورد رضایت خدای متعال قرار بگیرد و هیأت ممیزه مستقل دانشگاه بتواند در افزایش و سرعت بخشیدن به موفقیت های دانشگاه کمک شایانی نماید.

پرفسور قبادی: افتتاح دانشکده نفت و گاز در دانشگاه ایلام با توجه به ظرفیت منطقه باعث خوشحالی است.

درادامه پرفسور قبادی عضو هیأت علمی دانشگاه بو علی سینای همدان آگاهی بخشی به اساتید در زمینه معرفی مجلات معتبر را ضروری دانست و افزود: علی رغم تلاش بعضی همکاران در دانشگاه ها و تهیه مقالات علمی، متآسفانه بدلیل عدم آگاهی از مجلات معتبر، مقاله به مجله ای نامعتبر ارسال می شود و همه زحمات محقق هدر می رود که برای جلوگیری از این امر باید در زمینه آگاهی بخشی به همکاران اقداماتی صورت پذیرد.

وی بیان کرد: تشویق و ایجاد انگیزه در اعضای هیأت علمی برای ترجمه و تألیف کتاب، هم انتشارات دانشگاه را توسعه خواهد داد و هم به ارتقاء رتبه علمی استاد کمک می کند. همچنین ایجاد رشته های پژوهش محور در ارتقاء سطح کیفی و علمی دانشگاه بسیار حائز اهمیت است.

ایشان افتتاح دانشکده نفت و گاز در دانشگاه ایلام را با توجه به ظرفیت منطقه باعث خوشحالی دانستند.

در ادامه پرفسور سبزی پرور عضو هیأت علمی و مدیر روابط بین الملل دانشگاه بوعلی سینا ایجاد رشته های متناسب با وضعیت منطقه، جهت جذب بیشتر اساتید را مهم ارزیابی کرد و همچنین گفت: اگر عضو هیأت علمی در ارتقاء راحت تر باشد، ماندگاری آن راحت تر خواهد بود.

 

سپس پرفسور نخعی عضو هیأت علمی دانشگاه کردستان گفت: توسعه استان و دانشگاه بسیار چشم گیر و مشخص است.

وی افزود: با توجه به این که کمترین رشد را در بودجه های دانشگاه ایلام دیده ایم، واقعا جای تعجب است که ظرف این چند سال با امکانات کم مالی و بودجه ای، چگونه این همه پیشرفت حاصل شده است.

پرفسور نخعی خاطر نشان کرد: باید رشته های دانشگاهی با وضعیت اقتصادی منطقه متناسب باشد. با توجه به ارتباط با مرز عراق، رشته های متناسب با حمل و نقل بار و زائر را می توان در منطقه گسترش داد که باعث ارتقاء درآمدهای استان خواهد شد و منبع درآمد خوبی برای مرزنشینان و همچنین راهی برای خارج کردن علوم از حالت محض می باشد.

در ادامه این جلسه پرفسور ساکی عضو هیأت علمی دانشگاه بو علی سینا موضوع تکریم به اعضای هیأت علمی را بسیار حائز اهمیت دانست و خاطر نشان کرد: متولیان جمع آوری مدارک از اعضای هیأت علمی جهت تشکیل پرونده باید از همه قوانین و مقرارت آگاه باشند و باعث رفت و آمدهای بیش از حد اعضا و اتلاف وقت آن ها نشود و در روند پیگیری و تشکیل پرونده تسریع صورت پذیرد. همچنین در تعیین اعضای کمیته تخصصی و کمیته های منتخب از افراد متخصص استفاده شود.

پرفسور ساکی ادامه داد: با توجه به این که ایلام قطب دامپروری است، توجه به این گونه رشته ها برای تبدیل فرآورده های علمی به فن و درآمد بسیار مهم است.

پرفسور زلفی گل: دانشگاه ایلام حداقل 10 سال جهشی قضیه را پیش برده است. جا دارد به آقای دکتر علی محمدی تبریک جدی گفت.

در ادامه بحث، پرفسور زلفی گل موفقیت کم نظیر دانشگاه ایلام در استقلال هیأت ممیزه را به دانشگاهیان دانشگاه ایلام تبریک گفت و خاطر نشان کرد: دانشگاه ایلام حداقل 10 سال جهشی قضیه را پیش برده است. جا دارد به آقای دکتر علی محمدی تبریک جدی گفت.

رئیس دانشگاه بو علی سینای همدان افزود:  وضعیت دانشگاه ایلام بسیار خوب است تأسیس رشته های جدید نیز جای تبریک دارد. اما با توجه به مرزی بودن منطقه، جای خالی دانشکده زبان های خارجی احساس می شود. نیاز منطقه به رشته هایی چون مهندسی شهرسازی و معماری و مهندسی حمل و نقل ریلی بسیار ملموس است. باید طرح آمایش آموزش عالی را جدی بگیریم. یعنی تنوع رشته ها به گونه ای باشد که سلایق مختلف را برای ادامه تحصیل پوشش دهد. رشته های موازی در دانشگاه های استان ایجاد نشود و آموزش ها به شکلی باشد که دانشجو پس از فارغ التحصیلی برای خودش اشتغال ایجاد کند. برای رسیدن به این اهداف باید نهایت استفاده از استقلال هیأت ممیزه دانشگاه شود که این واقعاً اثر بخش است.

دکتر عباسی: قطعاً استقلال هیأت ممیزه دانشگاه یک کار  بسیار شاخص و ماندگار در این دوره مدیریت بوده است.

سپس دکتر عباسی عضو هیأت علمی دانشگاه ایلام بیان داشتند: از جناب آقای دکتر علی محمدی و هیأت رئیسه دانشگاه و همه عزیزانی که در راستای استقلال هیأت ممیزه دانشگاه تلاش کردند، سپاسگزاری می کنم. قطعاً یک کار  بسیار شاخص و ماندگار در این دوره مدیریت بوده است و همان طور که بقیه همکارانم اشاره کردند، در راستای توسعه علمی دانشگاه و ارتقای همکاران قطعاً مثمر ثمر خواهد بود.

دکتر عباسی تصریح کرد: همچنین سپاسگزاری می کنم از دوستانی که به بنده اعتماد کردند تا در هیأت ممیزه در خدمتشان باشم. قطعاً برای بنده فرصتی است که از تجارب دوستان استفاده نمایم. انشاءالله که حضور ما بتواند قدمی موثر در ارتقای علمی همکارانمان باشد.   

دکتر علی اکبری: به آقای دکتر علی محمدی و همکاران خسته نباشید می گویم. کاری یادگاری صورت گرفته است و یکی از مراحل بلوغ دانشگاه امروز رقم می خورد.

در ادامه دکتر علی اکبری عضو هیأت علمی دانشگاه ایلام ضمن تشکر از دکتر علی محمدی به خاطر تلاش های بی وقفه ایشان در جهت موفقیت بدست آمده در زمینه استقلال و اهمیت جایگاه هیأت ممیزه مستقل بیان کرد: وقتی مسیر ارتقاء را فراهم می کنیم ماندگاری و دلبستگی اعضای هیأت علمی بیشتر می شود. بدون شک به اعضای هیأت علمی نشان خواهیم داد که قدر دان زحماتتان هستیم و زحمات شما را تأیید می کنیم و کار هیأت ممیزه هم همین است. من فکر می کنم بازخورد اول هیأت ممیزه این است که همکاران ما در دانشگاه علاقمند شوند توانمندی هایشان را خیلی زودتر عملی نشان دهند و به این ترتیب دانشگاه ایلام بتواند در عرصه ملی نقش خود را ایفا کند.

سپس دکتر بگ محمدی عضو هیأت علمی و معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ایلام ظرفیت هیأت ممیزه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: از این ظرفیت استفاده های فراوانی می شود. در استان های محرومی مثل استان ما اگر دانشگاه ها توسعه یابد قدم های مهمی برداشته خواهد شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ایلام ابراز امیدواری کرد که مشکلات ساختاری استان حذف شده و از کلمه محروم رها شود و در آینده بتوانیم شاهد توسعه هر چه بیشتر دانشگاه  و استان باشیم.

در ادامه این جلسه دکتر پوراشرف عضو هیأت علمی و معاون پژوهشی دانشگاه ایلام خاطر نشان کرد: برای اولین بار در کشور شبکه همکاری های علمی را به صورت عملی شاهد بودیم.

معاون پژوهشی دانشگاه ایلام تصریح کرد: شیوه اداره امور پژوهشی در کشور و هیأت ممیزه ها جای نقد دارد. ما در هیأت ممیزه هم باید رویکرد اقتصادی داشته باشم. نظام پاداش ما به سمت کارهای کاربردی نیست و همه رویکرد ما در حوزه پژوهشی به سمت نگارش مقاله است که البته نوشتن مقاله هم جزئی از فعالیت های پژوهشی است.

وی افزود: در شاخص های رتبه بندی دانشگاه ها مقالات کمتر از 10 درصد ارزش گذاری می شوند ولی برای یک پروژه تحقیقاتی بیش از 40 درصد امتیاز محسوب می شود. اما در آموزش عالی ما چنین جایگاهی وجود ندارد.

دکتر پور اشرف ادامه داد: در بحث ارزیابی، وقتی در بخش ها تفاوت وجود دارد، در استانداردهای ارزیابی هم باید تفاوت باشد.. این در حالی است که استانداردهای موجود فقط برای گروه های علوم پایه است و ارزیابی علوم انسانی باید بر مبنای همان استانداردها باشد که این صحیح نیست.

در پایان جلسه دکتر علی محمدی به عنوان رییس هیأت ممیزه احکام مربوطه را به اعضا تقدیم نمودند
برگزاري اولين جلسه هيات مميزه دانشگاه ايلام برگزاري اولين جلسه هيات مميزه دانشگاه ايلام برگزاري اولين جلسه هيات مميزه دانشگاه ايلام