شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

روز ازدواج؛ سالروز ازدواج علی(ع) و فاطمه زهرا(س)

فاطمه زهرا (س) دختر پیغمبر اکرم (ص) و از دوشیزگان ممتاز عصر خویش بود. پدر و مادرش از اصیل‌ترین و شریف‌ترین خانواده‌های قریش بودند. از حیث جمال ظاهری و کمالات معنوی و اخلاقی از پدر و مادر شریفش ارث می‌برد و به عالیترین کمالات انسانی آراسته بود.

شخصیت و عظمت پیامبر اکرم روز به روز در انظار مردم بالا می‌رفت و قدرت و شوکت او زیادتر می‌شد به همین علت دختر عزیزش زهرا (س) همواره مورد توجه بزرگان قریش و رجال باشخصیت و ثروتمند قرارداشت و هر از چندگاه از او خواستگاری می‌کردند.

اما پیامبر(ص) با خواستگاران طوری رفتار می‌کرد که می‌پنداشتند مورد غضب پیامبر قرارگرفته‌اند.

رسول خدا فاطمه را برای علی (ع) نگاه داشته بود و مایل بود از جانب او پیشنهاد شود. پیامبر از جانب خدا مأمور بود که نور را با نور به ازدواج درآورد.

به میمنت همین ازدواج باشکوه، در تقویم جمهوری اسلامی ایران، اول ذیحجه روز ازدواج نامگذاری شده است.

از معصومین علیهم السلام رسیده که انسان برای اینکه زندگی آرام داشته و به سوی کمال حرکت کند، باید ازدواج کند تا پاسخگوی یکی از نیازهای خدادادی باشد و همچنین در قرآن کریم آیاتی است که انسان می تواند فواید علمی ازدواج را از این آیه شریفه بفهمد:«وَ مَن آیاتِهِ أن خَلَقَ لَکُم مِن أنفسِکُم أزواجاً لتسکُنُوا إلیها و جَعَلَ بَینَکُم مودهً و رحمهًَ؛ و از نشانه های خداوند این است که همسرانی از جنس خودتان برایتان خلق کرد تا در کنار آنان آرامش یابید و بین شما مودت و رحمت قرار داد.»[1]

پس این آیه می فرماید: برای اینکه انسان آرامش داشته باشد و بتواند پاسخگوی نیاز فطری خود باشد باید ازدواج کند. در غیر این صورت این غریزه بسیار قوی به صورت های دیگر و خطرناک تر بروز خواهد کرد البته روشن است که فایده ازدواج منحصر به آرامش جنسی نیست بلکه این یکی از فواید ازدواج از نظر اسلام می باشد.[2]
اهمیت ازدواج در قرآن در دیدگاه قرآن، زندگی زناشویی و خلقت انسان بر مبنای زوجین(زن و شوهر)، از نشانه های خداوند در آفرینش به شمار می رود. در سوره روم، شش مسئله در عالم خلقت به عنوان نشانه های وحدانیت خداوند در ربوبیت و الوهیت شمرده شده که یکی از آنها، خلقت«زوج» برای آدمی است: «وَ مَن آیاتِهِ أن خَلَقَ لَکُم مِن أنفسِکُم أزواجاً لتسکُنُوا إلیها و جَعَلَ بَینَکُم مودهً و رحمهَ؛ و از نشانه های خداوند این است که همسرانی از جنس خودتان برایتان خلق کرد تا در کنار آنان آرامش یابید و بین شما مودت و رحمت قرار داد.»[3]

جفت آفرینی زن و مرد، از اهداف بلند آفرینش و زمینه رشد و کمال آنهاست؛ چه این که، هر یک از زن و مرد، به تنهایی ناقص بوده و به دیگری نیازمند است و همین احتیاج است که آنها را به سوی هم جذب می کند و با رسیدن به یکدیگر به آرامش و سکون دست می یابند.»

این امر، اختصاص به انسان های عادی و معمولی ندارد، بلکه پیامبران نیز، که وارستگان جامعه اند، برای رعایت اصول تکوینی خویش و ارضای مشروع نیاز های جنسی، به ازدواج رو آورده، جامعه ی کوچک«خانواده» را تشکیل می دادند. قرآن کریم، پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم را مخاطب قرار داده، می فرماید:«وَ لَقَد أرسَلنا رُسُلاً مِن قَبلِکَ وَ جَعَلنَاکُهُم أزواجاً وَ ذُرِّیَّهً؛پیش از تو (نیز) پیامبرانی فرستادیم، و برای آنها همسران و فرزندانی قرار دادیم».[4]

ازدواج از نظر قرآن از چنان ضرورت و اهمیتی برخوردار است که هیچ چیز- حتی تهی دستی- نمی تواند مانع اجرای آن شود:«وَ انکَِحُوا الایامی مِنکُم وَ الصَّالحینَ مِن عِبادِکُم وَ إمَائِکُم إن یَکُونُوا فُقَراءَ یُغنِهِم اللهُ مِن فَضلِهِ وَ اللهُ واسعٌ علیمٌ؛ مردان و زنان بی همسر و غلامان و کنیزان درست کارتان را همسر دهید؛ اگر تنگ دست باشند، خداوند به لطف خود آنان را بی نیاز می سازد، خداوند گشایش دهنده ای آگاه است.[5]»[6]
ازدواج در قرآن خداوند در سوره نور آیه 32 می فرماید:«وَ انکَِحُوا الایامی مِنکُم وَ الصَّالحینَ مِن عِبادِکُم وَ إمَائِکُم إن یَکُونُوا فُقَراءَ یُغنِهِم اللهُ مِن فَضلِهِ وَ اللهُ واسعٌ علیمٌ؛ مردان و زنان بی همسر و غلامان و کنیزان درست کارتان را همسر دهید؛ اگر تنگ دست باشند، خداوند به لطف خود آنان را بی نیاز می سازد، خداوند گشایش دهنده ای آگاه است.[7]»

در این آیه شریفه خداوند با یک خطاب عمومی می فرماید: همه باید در امر ازدواج دخالت کنند و بی تفاوت نباشند و بی همسران را همسر دهند و هیچگاه از فقر و تنگ دستی نهراسند زیرا خداوند خودش آنها را روزی خواهد داد و با این عمل صالح(ازدواج) رضایت خداوند را کسب کنند و او-جل جلاله- از فضل خود آنان را از فقر نجات خواهد داد. حال اگر مردم خود را مورد خطاب این آیه ی شریفه قرار دهند و تا آنجایی که برایشان مقدور است در امر ازدواج افراد مجرد اقدام کنند در این صورت قدم بزرگی برای از بین بردن فساد و فحشاء برداشته و با این کار خودپسندانه به سوی فساد رفتن جوانان را از بین خواهد برد. اسلام در امر ازدواج از انسان ها فراتر رفته و در دیگر موجودات از جمله حیوانات و گیاهان هم مساله ی زوجیت را مورد توجه قرار داده و می فرماید:«وَ مِن کُلِّ شیءٍ خلقنا زوجینَ لَعَلَّکُم تَذَکَُرون؛ و از هر چیز دو زوج آفریدیم شاید متذکر شوید.»[8]

باز خداوند می فرماید:«أوَ لَم یَرَوا إلی الأرض کم أنبتنا فیها مِن کُلِّ زوجٍ کریمٍ؛آیا آنها به زمین به دیده ی عبرت نگاه نکردند که چه اندازه در آن از گیاهان جفت و پر فایده آفریدیم؟».[9]

اسلام ازدواج را یک امر ضروری برای تمام موجودات می داند و همین کافی است که ما متوجه تاکید و اهمیت اسلام به مساله ازدواج شویم.

تشکیل خانواده از نظر اسلام تا آن حد ضروری و مهم است که قرآن مجید نسبت بین زن و شوهر را تشبیه به لباس کرده است یعنی همان گونه که لباس برای هر فردی ضروری است ازدواج و تشکیل خانواده نیز چنین است لذا می فرمایل:«هُنَّ لباسٌ لکم و أنتم لباسٌ لهُنَّ؛آنها لباس شما و شما لباس آنها هستید[10].»[11]





--------------------------------------------------------------------------------

[1] .روم/21.

[2] .همسران نمونه(خسرو خسروی مازندرانی)،ص13.

[3] .روم/21.

[4] .رعد/38.

[5] .نور/32.

[6] .ازدواج و مدیریت خانواده(محمد نخعی مقدم،یوسف ملکی)؛ص32و33.

[7] .نور/32.

[8] .ذاریات،49.

[9] .شعرا،7.

[10] .بقره/187.

[11] .همسران نمونه،ص14.