شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

مراسم افتتاحیه بیست ویکم سمنار شیمی آلی ایران در دانشگاه ایلام

به گزارش خبر نگار روابط عمومی بیست‌ویکمین سمینار شیمی آلی ایران امروز با حضور رئیس انجمن شیمی ایران،  جناب آقای دکتر علی محمدی ریاست محترم دانشگاه ایلام ، مسئول دبیرخانه انجمن شیمی، مدیرعامل شرکت‌ بین‌المللی کیمیا اکسیر، اساتید برجسته کشوری و دانشجویان شیمی  دانشگاه‌های‌ سراسر کشور در سالن آیت‌الله حیدری دانشگاه ایلام برگزار شد.


خانم دکترحجامی، دبیر انجمن بیست و یکمین سمینار شیمی آلی با اشاره به کلام نبی‌مکرم اسلام (ص) گفت: داناترین مردم کسانی هستند که از دانش دیگران استفاده کنند و به علم خود بیفزایند.


وی تصریح کرد: سایت بیست‌ویکمین سمینار شمی آلی ایران در شهریورماه امسال کار خود را به صورت رسمی آغاز کرد، فراخوان شرکت در این برنامه با استفاده از ایمیل به تمام دانشجویان و اساتید شیمی و دانشگاه‌های سراسر کشور ارسال شد.


دبیر اجرایی بیست و یکمین سمینار شیمی ایران بیان داشت: ‌643 مقاله به دبیرخانه انجمن شیمی ایران ارسال شد که از این میان تعداد 547 عنوان با نظارت داوران برجسته کشوری در رشته شیمی پذیرفته شدند و 11 مقاله برای ایراد سخنرانی معرفی شدند.

 

حجامی خاطرنشان کرد: تمام مقالات ارسالی به صورت چکیده در کتابچه بیست‌ویکمین سمینار شیمی آلی ایران درج شده است، دانشجویان و اساتید می‌توانند از آن بهره‌مند شدند.
 

در ادامه این برنامه ، ریاست محترم دانشگاه ایلام ، آقای دکتر علی محمدی فرا رسیدن ایام فاطمیه را تسلیت گفت و بیان داشت: امیدوارم با پیروی از سیدالنساءالعالمین آنگونه زندگی کنیم که رضایت خداوند را کسب کنیم.


وی با اشاره به کلام بنیان‌گذار انقلاب اسلامی، دانشگاه را مبدا تحولات عنوان کرد و افزود: مهمترین وظیفه نخبگان، پژوهشگران، عالمان فراهم کردن زمینه‌های لازم برای ایجاد و فراگیری تمدن اسلامی – ایرانی است.


رئیس دانشگاه ایلام پایه و اساس رسیدن به این آرمان جهانی را توجه به اخلاق فردی و دستیابی به معرفت دانست و تصریح کرد: خداوند متعال در قرآن می‌فرماید جن و انس را برای کسب معرفت خلق کرده‌ایم.


آقای دکترعلی محمدی خاطرنشان کرد: معرفت، بینش و بصیرتی است که از راه علم و دانش هدفمند، سودمند و مسئولیت‌آفرین تحقق می‌یابد.
 

وی علم را ابزار حصول معرفت عنوان کرد و ادامه داد: براستی وعده پیامبر(ص) در مورد فتح شدن قله‌های دانش توسط ایرانیان تحقق‌پذیر است.


رئیس دانشگاه ایلام دانشمندان شیعه را زینت اسلام دانست و تاکید کرد: باید زیبایی‌های دین اسلام را از راه تحقیق و پژوهش به مللی دیگر منعکس کرد.


همچنین در این مراسم پروفسور شمسی‌پور، رئیس انجمن شمی ایران با گرامیداشت روز شهدا و مقام شامخ این بزرگواران گفت: کنگره آلی شمی در سال آینده در دانشگاه رفسنجان برگزار خواهد شد، مفتخرم که نام آن را به شهدای علم شیمی مزین کنم.


وی با اشاره به اهمیت شیمی آلی در ایران گفت: این علم یکی از مهمترین علوم کاربردی در جمهوری اسلامی ایران است و می‌تواند بهترین ابزار برای تحقق آرمان‌های مقام معظم رهبری در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی باشد.


رئیس انجمن شیمی ایران ادامه داد: کاهش وابستگی به نفت، خام‌فروشی، کاهش فروش نفت خام و امنیت غذا و دارو یکی از مهمترین وظایف استراتژیک برای اجرای اقتصاد مقاومتی است.


پوروفسور شمسی‌پور تاکید کرد: ‌توانمندی‌های شیمی در ایران بسیار بالا است و سیر صعودی را طی می‌کند، باید برای بهبود وضعیت حاضر، دولت با انجمن شیمی همکاری لازم را به عمل آورد.


وی اجرای اقتصاد مقاومتی در کشورهای هند و کره جنوبی را مهمترین دلیل برای پیشرفت آن ها دانست و ادامه داد: هندوستان و کره‌جنوبی با ارزش نهادن بر مقام شیمی و اختصاص دادن یک وزارتخانه به آن راه ترقی خود را هموار کردند.


رئیس انجمن شیمی ایران نشریات این انجمن را یکی از فعالیت‌های ارزشمند در راستای جهانی کردن نام شیمی ایران اعلام کرد و گفت: با وجود آنکه 1000 نشریه علمی پژوهشی در رشته شیمی در ایران فعالیت دارند؛ اما کیفیت و نام آنها جهانی و پر آوازه نیست.

همچنین در این افتتاحیه آقای جلیلوند، مدیر عامل شرکت بین‌المللی کیما اکسیر داشت:‌ جمعیت ایران با جمعیت کشور آلمان برابر است تعداد جامعه شیمی‌دانان در دو کشور نیز یکسان است؛ اما چرا ایران واردکننده مواد شیمیابی از آلمان است؟


وی عدم خودباوری را مهمترین دلیل در رکود کشور دانست و گفت: ما حاضر نیستیم به خود اتکا کنیم از سوی دیگر سلسله مراتب و بروکراسی اداری یکی دیگر از مهمترین موانع درخودکفایی ملی است.

 

مدیرعامل شرکت بین‌المللی کیما اکسیر با انتقاد از افرادی که مقاله‌نویسی را بیهود می‌دانند، گفت: محققین کشورهای غربی با بهره‌گیری از مقالات ایرانی به اصرار و رموز ناشناخته علوم دست می‌یابند.


جلیلوند دانشجویان و اساتید ایران را سرشار از نبوغ و استعداد خواند و خاطرنشان کرد: در هیچ برهه‌ای از تاریخ آینده جمهوری اسلامی این هجمه کثیر از نخبگان جوان را نخواهید یافت.


در پایان این مراسم از پروفسور محمد رحیمی‌زاده، استاد شیمی عالی و رئیس دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد به‌ عنوان شیمی‌دان برجسته پیشکسوت ایران تقدیر و پروفسور علی رمضانی، رئیس دانشکده علوم دانشگاه زنجان و دانشمند بین‌المللی
ISI به ‌عنوان جوان‌ترین شیمیدان کشور معرفی شد.