شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

دکتر علی محمدی: پژوهش شاه کلید فلاح و رستگاری جامعه در عرصه علم و دانش است.

 مراسم تقدیر از پژوهشگران برتر دانشگاه با حضور دکتر علی محمدی رئیس دانشگاه و حجت الاسلام هاشمی معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری صبح روز 27/9/91 در محل سالن آیت الله حیدری  برگزار گردید.

در ابتدای مراسم دکتر علی محمدی رئیس دانشگاه با تبریک هفته پژوهش و گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه، از فعالیتهای اعضای هیات علمی در حوزه­های مدیریتی، آموزشی و پژوهشی تقدیر نمود و با اشاره به تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه و گروههای آموزشی در این مراسم بیان داشت: اگر امروز از اساتید تجلیل بعمل می­آید، در واقع از همه عزیزان و همه جامعه علمی تقدیر می­شود و این تقدیر هم   واقعی است و هم  نمادین.

 رئیس دانشگاه افزود: این تقدیر واقعی است چون ارج نهادن به ثمره تلاش همه عزیزان در عرصه پژوهشهای علمی است ونمادین است چون همه اساتید پژوهشگرند و همه در این عرصه مبارک حضور موثر دارند.

دکتر علی محمدی در ادامه با اشاره به اینکه گزینش پژوهشگران برتر معمولاً از لحاظ کمی صورت می­گیرد اظهار داشت: نکته دیگر که در این موضوع حائز اهمیت است اینکه گزینش پژوهشگران نوعاً برتر  به لحاظ کمی انجام می گیرد  و جنبه کیفی پژوهشها کمتر در نظر گرفته می­شود.

رئیس دانشگاه افزود: قاعدتاً می بایست  پژوهشها، مقالات، کتب و  پایان نامه­هایی در  انتخاب  برترین­ها دخالت داشته باشند که  گرهی از مشکلات جامعه اسلامیمان را چه در سطح استان و چه درسطح ملی حل کرده باشند؛ گرچه سنجش امور کیفی مشکل است.

دکتر علی محمدی در ادامه با مخاطب قراردادن معاونت پژوهشی گفت: اینجانب از معاونت پژوهشی دانشگاه خواهانم که برای سال آتی در سنجش افراد برای تعیین پژوهشگران برتر دو مقوله کمی و کیفی را با هم مد نظر قرار دهند.

در این راستا  لازم است کارگروهی تشکیل شود که با بررسیهای لازم مشخص کند که کدام یک از اساتید در حوزه پژوهشهای کاربردی موفق تر بوده­اند و همچنین نتایج این پژوهشها در عرصه کاربرد در اجتماع مشخص گردد.

این به نظر من مهمتر است و اصولاً اهمیت دادن به پژوهش، تجلیل از پژوهشگران، ترغیب جامعه به پژوهش برای همین منظور  است.

دکتر علی محمدی در ادامه به هدف پژوهش اشاره کرد و تاکید کرد:  هدف پژوهش، رسیدن به نقطه حل مشکلات جامعه می­باشند و ماهیت پژوهش یک ماهیت جامعه نگر است.

پژوهشی که در حوزه فردی و شخصی بدون نگاه به نیاز جامعه، انجام شود اگر که نگوییم کاری عبث ، قطعاً کاری کم فایده و بدون هدف عالی خواهد بود.

دکتر علی محمدی تاکید کرد: پژوهش شاه کلید فلاح و رستگاری جامعه در عرصه علم و دانش است؛ پژوهش همان علم نافح و مفیدی است که در متون دینی  فراوان مورد تاکید قرار گرفته است. اگر پژوهش مفید نباشد، در واقع پژوهش نیست.

رئیس دانشگاه تصریح کرد که پژوهش باید هدفمند باشد و در واقع پژوهش تلاش هدفمندی است که باید به تولید علم و ثروت بیانجامد و اگر چنین نباشد در واقع پژوهشی صورت نگرفته است.

دکتر علی محمدی با اشاره به اهمیت پژوهشهای کاربردی، توجه متولیان امور را به تاثیر این پژوهشها در ارتقای اساتید معطوف ساخت.

رئیس دانشگاه تصریح کرد: خوشبختانه در آیین نامه جدید به مقوله فرهنگ که اصل و اساس هر کاری است و بستر هر فعالیت مفید، موثر و مثبتی می­باشد؛نیز توجه شده است.

این نشان می­دهد که اصولاً تعلیم وتربیت نیز یک مقوله فرهنگی است و حتی پژوهش هم  نیاز به یک بستر فرهنگی مناسب و نگاه فرهنگی استاد و محقق به تلاشهای علمی خود دارد.

استاد ضمن آنکه خود پژوهش انجام می­دهد، پژوهشگری را هم می­آموزد و علاوه بر اینکه خود اقدام به انجام تحقیقات علمی می­کند، فرهنگ سازی هم می­کند .

رئیس دانشگاه تاکید کرد: پژوهشگران آینده به دست اساتید ساخته می­شوند و پژوهشگران جوان، نهال هایی می­باشند که اساتید غَرس کرده­اند .

بر این اساس  وظیفه اساتید فقط پرداختن به پژوهش­های شخصی نیست، ولو اینکه این پژوهشها کاربردی هم باشند، بلکه وظیفه مهمتر او به حرکت در آوردن موتور پژوهش در جامعه، ایجاد انگیزه برای پژوهش در دانشجو و عمومی کردن پژوهش در عرصه اجتماع است. لذا کار یک استاد محقق و پژوهشگر با یک پژوهشگری که خارج از دانشگاه و مراکز علمی مشغول فعالیت است و دستی بر آتش تعلیم و تربیت ندارد بسیار متفاوت است. و انتظار به حق جامعه از ما این است که اساتید محترم دانشگاه­ها  و مراکز علمی در حوزه تولید  علم و پژوهش،  علاوه  بر  حوزه های مرتبط دیگر فرهنگ سازی کنند.

دکتر علی محمدی در پایان  ضمن تشکر از بانیان برگزاری مراسم ازآنها خواست که در زمینه ترویج و تعمیق فرهنگ پژوهشگری با تشکیل کارگاهها و نشستهای علمی برنامه­ریزی کنند و همچنین خواستار همکاری اساتید در این زمینه شد.