شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

برگزاری مراسم بزرگداشت مقام استاد

همزمان با 12اردیبهشت سالروز شهادت آیت اله مطهری وروز بزرگداشت مقام معلم نشست هیات رئیسه دانشگاه بااعضای هیات علمی  با حضور دکتر علی محمدی رئیس دانشگاه،حجه الاسلام والمسلمین صفرلکی مسئول نهادنمایندگی مقام معظم رهبری ،حجه الاسلام هاشمی معاون نهادنمایندگی ومعاونین درمحل سالن فرزانگان برگزارگردید.

درابتدای این نشست حجه الاسلام والمسلمین صفرلکی مسئول نهادنمایندگی مقام معظم رهبری با گرامیداشت یاد وخاطره استاد شهید مرتضی مطهری وتبریک روز معلم گفت:آیت اله مطهری شهیدراه تبیین علم وروشنگری ومبارزه با انحراف وکجروی است .

دکتر صفرلکی رمز ماندگاری نام شهید مطهری را ویژگیهای منحصر به فرد او دانست وگفت:برای ورود به بحث ویژگیهای شهید مطهری ذکر نکته ای در باره پیامبر(ص) ضروری است تا مطلب به طور دقیق وصحیح تبیین گردد.

یکی ازویژگیهای پیامبر اکرم (ص) که نقش تعیین کننده درموفقیت وی دارد استحکام مباحثات واحتجاجات آن حضرت است که باعث فروریختن اندیشه هاوباورهای جاهلی مشرکان وکفار وکنارزدن جهل وخرافات شد واین امر نتیجه تعلیم خدایی پیامبر (ص)بوده وخداوند برای  حضرت ایشان مقام معلمی راداشته است.

استدلالهای گوناگون پیامبر(ص) چنان قوی ومحکم بوده که دشمنان ومنافقان دربرابرآنها عاجز وناتوان بوده اند .

دکتر صفرلکی افزود:درهمین راستا یکی ازویژگیهای بارز ونافذآیت اله مطهری استحکام اندیشه های ایشان می باشد .

یکی از دلایل این امر اساتید بزرگوار ایشان می باشد که دراین قضیه دونفر بیشترین تاثیر رابر شخصیت خاص وی داشته اند :اول حضرت امام خمینی (ره) وبعد مرحوم علامه طباطبایی می باشند .

دکتر صفرلکی دومین ویزگی آیت اله مطهری را شجاعت وی درنقد وبه چالش کشیدن نظرات مختلف دانست وگفت:این ویزگی استاد شهید هم تحت تاثیر اساتید بزرگوار ایشان بوده است  .

ایشان چون علوم مختلف اسلامی رادر سطح بالایی فراگرفته بودوشجاعت ورود درمسائل راهم داشته در حوزه های مختلف اسلام شناسی،حقوق زن،ماتریالیسم ،فلسفه ،تاریخ،مهدویت،اجتماع،اقتصادو... وارد شد وانواع واقسام اندیشه هاونظرات مطرح وجافتاده­آن روز را با قدرت تمام موشکافی نموده وبه نقد می کشیدوبه هیچ عنوانی تحت تاثیر نامها وایسمهای مطرح قرار نگرفت.

حجه الاسلام صفرلکی ویژگی دیگر آیت اله مطهری راشخصیت چند سطحی وی دانست وگفت:ایشان برای کودکان ونوجوانان بابیانی زیباکتابی پرمحتوا با عنوان داستان راستان تالیف کرده که درنوع خود کم نظیر است .

استاد درزمینه فلسفه کتاب ارزشمند اصول فلسفه وروش رئالیسم ،درزمینه تاریخ کتاب خدمات متقابل اسلام وایران وکتب دیگر،درارتباط با زنان کتاب حجاب ودرزمینه اسلام شناسی کتاب اقتصاد اسلامی راتالیف کرده  است.

ایشان یک اسلام شناس بزرگ بوده وبه اصیلترین منابع اسلامی تسلط داشته اماآثارو نظرات وی تک بعدی نبوده بلکه در موضوعات مختلف اسلامی شامل تاریخ اسلام وامامت ،مهدویت ،فلسفه اسلامی ،اقتصاد اسلامی،جهان بینی اسلامی،تعلیم وتربیت اسلامی وعلوم قرانی صاحب رای ونظر بوده است .

دکتر صفرلکی موقعیت شناسی را دیگر ویژگی آیت اله مطهری عنوان کرد واظهار داشت:

این امر در قضایا وحوادث گوناگون از جمله هنگامی که سازمان مجاهدین درصددبود با استقبال­ازحضرت امام (ره)درلحظه ورود به کشور برای اهداف خود بهره برداری نماید ،با هشیاری ایشان این پروژه ناکام ماند .

از دیگر مواردبه­برخورد ایشان با جریانهای انحرافی می توان اشاره کرد که همین امر هم یکی از اسباب شهادت ایشان بود.

حجه الاسلام صفرلکی در پایان ابراز امید واری کرد که روحیه نقد وآزاداندیشی در دانشگاهها حاکم شود.

درادامه جلسه اعضای هیات علمی به بیان دید گاهها ،نظرات ومشکلات مورد نظر خود پرداختند که اهم مسائل حول موارد ذیل مطرح گردید:

ضرورت ارتباط دانشگاه با اولیاءدانشجویان،راه اندازی مرکز پیشنهادات،کاربردی کردن نظرات وپیشنهادات اعضای هیات علمی،توجه به طرحهای پژوهشی میان رشته ای،حمایت جدی از دانشجویان مخترع ومبتکر،تسریع درتبدیل وضعیت اعضای هیات علمی ،فعال کردن ستاد رفاهی اساتید،تقویت اوقات فراغت دانشجویان،توسعه کانونهای دانشجویی،برگزاری جلسات متداوم هیات رئیسه با اعضای هیات علمی،گسترش مطالعات اسلامی وتسریع درترفیع اعضای هیات هیات علمی.

درادامه دکتر علی محمدی رئیس دانشگاه باتبریک روزمعلم وگرامیداشت سالروز شهادت استاد مطهری وباابراز خرسندی از طرح پیشنهادات ونظرات اعضای هیات علمی اظهار داشت:واژه معلم به خاطر معنا ومفهوم خود یکی از زیباترین واژه ها برای بشریت است بدین لحاظ که معلم عمر خود را برای تعلیم وتربیت بشر می گذارد .

وکار معلم ارزشمند است چون علم ،نوراست وکار معلم انتشار نورو از بین برنده تاریکی است وچون معلم با اهتمام خود تاریکی جهل را از بین می برد هدایتگر انسان به سوی تعالی می باشد

خیلی ازمشکلات،بدبختیهاوتباهیهای بشریت ریشه درجهل دارد وعلم اگر متعالی باشد رافع جهل ونادانی خواهد بودواین در صورتی محقق خواهد شد که در کنار علم اخلاق هم به طور دقیق وصحیح تبیین گردد واینجاست که نقش معلم نمود پیداکرده تادرکنارعرضه علم، تزکیه اخلاقی واخلاص را هم به طالب معرفت ودانش منتقل نماید

دکتر علی محمدی افزود :از اساتید بزرگوار خواستارم با دانشجویان مثل فرزندان خود برخورد نمایند وروحیه اعتماد به نفس ،خلاقیت وخودباوری رادر آنان بوجود آورده تا دانشگاه بتواند نقش اساسی وراهبردی خود در ساختن افرادی توانا برای جامعه اسلامی به خوبی ایفا نماید.

دکتر علی محمدی در ادامه بیان خواسته های خود از اعضای هیات علمی گفت:اساتید باید دانشجویان رادلسوزو تکلیف­گرابرای ورودبه جامعه پرورش دهند وهمچنین به خوبی به آنها نحوه مواجهه وقضاوت کردن در باره امور مختلف را بیاموزند تا دانشجویان وقتی وارد اجتماع شدند با موضوعات پخته برخورد نموده ودردام جریانهای انحرافی وسوءاستفاده گر نیفتند ..

روحیه جهادی یکی دیگر از مواردی است که باید به دانشجو منتقل نمائیم وبه او یاد دهیم در تمام امور زندگی ،اجتماعی وعلمی به صورت جهادی عمل نماید تا روند حرکت جامعه ما شتاب بگیرد.

رئیس دانشگاه در پایان با جمع بندی مطالب عنوان شده اعضای هیات علمی پاسخهای لازم را به هریک ازمواردارائه نمودند.

شایان ذکر است در این مراسم به هریک از اعضای هیات علمی هدیه ای از طرف ریاست دانشگاه­اهداءگردید وبعد از اقامه نماز مغرب وعشاءدر مسجددانشگاه از طرف امور فرهنگی دانشگاه پذیرایی شام در سلف سرویس مرکزی بعمل آمد.