شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

دکتر دانشجو : معرفی دانشجویان نمونه کشور نقش موثری در الگو سازی دارد

دکتر  کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم تجلیل از دانشجویان نمونه کشور که با حضور رئیس جمهور در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، با بیان اینکه شناسایی و معرفی برترین‌ها علاوه بر آثاری که می‌تواند در پی‌داشته باشد از نظر تربیتی و الگوسازی برای سایرین اهمیت خاصی دارد، گفت:  انتخاب و معرفی دانشجویان نمونه براساس مبانی تعلیم و تربیت اسلامی و در جهت تشویق و ترغیب، برنامه‌ریزی و اجرایی شده است.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم ، دکتر دانشجووی در این مراسم با ارائه  گزارشی از فرآیند انتخاب و معرفی دانشجویان نمونه کشوری در سال 89 اظهار داشت: آیین‌نامه انتخاب و معرفی دانشجویان نمونه کشور در سال جاری با همکاری مشترک وزارتین علوم و بهداشت و با 4 ویژگی پویایی، روزآمدی، کارآیی و خردورزی تدوین گردیده است.

وزیر علوم افزود: این آیین‌نامه از بدو فعالیت دولت نهم هرساله بازنگری و با بهره‌گیری از تجارب و نظرات اساتید و دانشجوبان تجدید وضعیت یافته تا بتوان براساس نیاز سنجی‌های جدید الگوهای جامع و برتری را از تمام جهات معرفی کرد.

دکتردانشجو توجه به المپیادهای علمی، وضعیت تحصیلی، تالیفات و تصنیفات، فعالیت‌های دینی و اجتماعی و مشارکت در کرسی‌های نظریه‌پردازی و آزاد اندیشی را از جمله ملاک‌های گزینش دانشجوی نمونه برشمرد و تصریح کرد: توجه به شاخص‌های مختلف در انتخاب دانشجویان نمونه وجه تمایز آن از سایر رقابت‌های صرفا علمی است.

وی با بیان اینکه در سال جاری تعداد 383 پرونده از 65 دانشگاه و موسسه آموزش عالی وابسته به وزارت علوم ارسال گردید که از میان آنان 50 نفر به عنوان دانشجوی نمونه معرفی شده‌اند، گفت: در وزارت بهداشت نیز 292 پرونده در مقاطع مختلف تحصیلی واصل شد که از بین آنان 32 نفر به عنوان دانشجوی نمونه کشوری انتخاب شدند .

دکتر دانشجو در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بنا داریم دانشگاه‌ها را براساس شاخص‌های کیفی مبتنی بر اندیشه‌ اسلامی رتبه‌بندی کنیم، گفت:  بنابر تاکیدات رئیس جمهور و با تکیه بر فرهنگ غنی اسلامی ایرانی و تکیه بر تمامی خوبی‌ها و زیبایی‌ها، مهر و محبت و فطرت انسانی ، شاخص‌هایی را تعریف و سپس نه تنها دانشگاه‌های خودمان بلکه دانشگاه‌های دنیا را در فضایی علمی و معنوی رتبه‌بندی خواهیم کرد و مطمئنیم مردم همه دنیا و قاطبه دانشمندان دنیا از آن استقبال خواهند کرد و در این راه از همه تجارب بشری که با باورهای دینی و کرامت انسانی همخوانی داشته باشد ،  استفاده خواهیم کرد.

وزیر علوم در خصوص مبانی فکری و جهت‌گیری‌های نظری فعالیت‌های اخیر در سطح دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی نیز خاطرنشان کرد: شاخص‌های رتبه بندی دانشگاه‌ها در غرب با شاخص‌های مدنظر ما که مبتنی بر نگرش اسلامی ایرانی است تفاوت‌های بنیادی دارد و  هدف ما از تعلیم و تربیت در دانشگاه ها ، ساختن انسان عالم و یا عالم عامل است و این تربیت خاص دانشگاه‌های اسلامی است.  

وی با اشاره به جهت‌گیری‌های آموزش عالی یادآور شد: در یک سال و نیم گذشته جهت‌گیری پژوهشی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی عمدتا با نگاه حوزه کاربرد و در مسیر ایجاد اعتماد بین دانشگاه و حوزه کاربرد بوده است. که ثمرات این اعتماد پربرکت رشد جهشی فناوری‌های نوین همچون هوافضا،نانو و هسته‌ای بوده است که اقتدار و سربلندی بیش از پیش را به ارمغان آورده است.

وزیر علوم یادآور شد: آئین‌نامه ارتقاء اعضای هیئت علمی با تاکید بر تعادل بخشی به تحقیقات بنیادی و کاربردی و فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی و  به عنوان یک اصل در کنار تلاش‌های علمی پس از حدود 1500 نفر ساعت کار کارشناسی ، اخیرا به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید که می‌تواند موجب انگیزه بیشتر و پویایی و تحرک بیشتر این بخش از جامعه دانشگاهی کشور باشد.

وی افزود: ‌تاکید بر کیفیت و توجه به تحصیلات تکمیلی محور سمت و سوی فعالیت‌ها در دانشگاه‌های کشور بوده . به نحوی که در وضعیت جدید و با توجه به تعداد داوطلبین متقاضی ورود به تحصیلات تکمیلی ، دانشگاه‌های مادر می‌بایست ظرفیت خود را در مقطع تحصیلات تکمیلی افزایش دهند.

 وزیر علوم با اشاره به برنامه این وزارتخانه در خصوص افزایش اعضای هیئت علمی خاطرنشان کرد: 34 هزار نفر متقاضی برای عضویت در هیئت‌های علمی دانشگاه‌ها ثبت نام نموده‌اند که کار معرفی آنها به مراکز آموزش عالی در حال پیگیری می‌باشد.