شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

مصاحبه حجه الاسلام والمسلمین صفرلکی درزمینه ریشه­هاوروند تحولات انقلاب اسلامی

آنچه درذیل می آید مصاحبه حجه الاسلام والمسلمین صفرلکی مسوول نهادنمایندگی مقام معظم رهبری  دردانشگاه ایلام می­باشد که 7سئوال درزمینه ریشه­هاوروند تحولات انقلاب اسلامی  طرح وایشان به طور مبسوط پاسخ لازم راارائه کرده است.

آقای دکتر به عنوان اولین سئوال علل نارضایتی مردم از رژیم شاه و شروع نهضت

 اسلامی را  در چه چیزهایی می دانید؟

الف)عدم توجه شاه به مبانی دینی

ب) اسلام ستیزی حکومت پهلوی در انواع مختلف

ج) ایجاد نظام طبقاتی و فقر مزمن و فراگیر اکثریت مردم ایران

د) محرومیت روستاها که به علل مختلف از جمله برقراری  سیستم کدخدا منشی از حقوق اجتماعی زیادی برخوردار نبوده و در نتیجه سیاستهای اقتصادی ناکارآمد فقر و بیکاری در روستاها  فراگیر بود. در نتیجه عده زیادی به شهرها مهاجرت کردند و این امر خود معضلات جدیدی از جمله بیکاری و حاشیه نشینی در شهرها را به دنبال داشت.

ذ- وابستگی به قدرتهای خارجی علی الخصوص آمریکا

بعد از کودتای مرداد1332 و سقوط دولت مصدق که با دسیسه آمریکا و انگلیس و همکاری نزدیک شاه و دربار صورت گرفت. سیاست رژیم بر اتکاء وابستگی تمام عیار به ایالات متحده آمریکا قرار گرفت و آمریکایی ها در امور نظامی و دفاعی، اقتصادی، فرهنگی، و سیاسی مملکت نفوذ کرده و نقش تأثیرگذار در تصمیم گیری ها را برعهده داشتند. این امر باعث شد که رژیم پهلوی از مردم فاصله بگیرد و توده مردم و دانشگاهیان و فعالان سیاسی دچار سرخوردگی شوند.

2- نقش گروههای مختلف در وقوع انقلاب اسلامی را به چه نحو ارزیابی می نمایید؟

تمام گروهها و مردم در روند انقلاب اسلامی نقش داشتند که نقش دو قشر روحانی و دانشگاهی تأثیر گذارتر بود. چون روشنگر امور برای مردم بوده و به نوعی رهبران فکری جامعه به حساب می آمدند.

3- وضعیت دانشگاهها و آموزش عالی قبل و بعد ار انقلاب اسلامی را ارزیابی نمایید؟

دانشگاهها در قبل از انقلاب به عنوان مصرف کننده علوم غربی عمل می کردند و گرایش به تولید علم به ندرت در آنها اتفاق می افتاد ولی پس از انقلاب، دانشگاه به عنوان کادرساز نظام اسلامی و پایگاه انقلاب مطرح شد. هم اکنون نیز به عنوان تولید کننده علم  به عنوان پیشقراول نظام عمل می کند.

4- روند سقوط شاه چگونه انجام گرفت؟ تحلیلی درباره نقش امام خمینی (ره) ارائه فرمایید؟

مبارزه مردم ایران که در خرداد 1342 به رهبری مرجعیت دینی و روحانیت شروع شده بود، ریشه در قیامها و انقلابهای دینی تاریخ و علی الخصوص قیام امام حسین (ع) در کربلا داشت. آنچه با سرکوبی قیام 15 خرداد برای مردم نمایان گشت این بود که  مسائل برای مردم روشن شده و ماهیت استبدادی و وابسته رژیم پهلوی برای همگان آشکار گشت. و در نتیجه مردم خواهان پایان حکومت شاهنشاهی و استقرار حکومت اسلامی گردیدند و این ایده از اعتقاد  آنان شکل می گرفت حضرت امام(ره) هم ولایت فقیه را مطرح کردند که مجموعه این روند در سال56 با حوادثی که پیش آمد از جمله شهادت آیت الله مصطفی فرزند حضرت امام (ره) و مقاله توهین آمیز احمد رشیدی مطلق علیه امام(ره) در روزنامه اطلاعات باعث شد که مردم را به واکنش نشان داده  و زمزمه سقوط شاهنشاهی  مطرح گردد که این امر بعنوان یک خواسته عمومی مطرح شد و در همین راستا تحرکات زیادی در جامعه صورت گرفت که قیام 19 دی سال56 مردم قم صحنه ای درخشان در این روند می باشد. و وقتی سال 57 آغاز گردید مردم بصورت علنی در برابر رژیم طاغوت به پا خواستند و در مراسمات مذهبی از جمله تاسوعا و عاشورای سال 57 مردم بصورت میلیونی بدرخواست حضرت امام در خیابانها حضور یافته و خواستار برقراری حکومت اسلامی و سقوط رژیم شاهنشاهی شدند.

این حوادث سبب شد شاه چندین نخست وزیر را بصورت پیاپی (آموزگار، شریف امامی، زاهدی، بختیار) تغییر دهد و در نهایت محمدرضا درتاریخ 24/10/57 از ایران فرار کرد و هر چند دولت بختیار که چهره ای ملی- مذهبی بود و می خواست به صورت مزورانه ای  انقلاب را مصادره نماید،  اما هوشیاری مردم این توطئه را خنثی کرد و در این بین مجموعه ارتش هم با درک واقعیات جامعه و بخصوص با دریافت نامه ها و پیامهای حضرت امام (ره) به سیل خروشان مردم پیوست و در 22 بهمن 57 رژیم پهلوی از صحنه سیاسی ایران حذف گردید.

اما تحلیل نقش حضرت امام(ره) در این زمینه را باید با شناخت ویژگیهای شخصیتی ایشان انجام گیرد.

امام خمینی(ره) در حوزه علمیه قم به عنوان عالمی صاحب سبک و اندیشه و مرجعی بی نظیرمطرح بود که این امر مشروعیت و مقبولیت فراوانی برای ایشان در بین علما، روحانیون و تمام اقشار مردم به ارمغان آورده بود.

امام(ره) عالم در زمینه فقه و علوم اسلامی و آشنا به تاریخ اسلام وایران بود و بخوبی در جریان تمام امور سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و واقعیات جامعه قرار داشت ،همچنین حضرت امام(ره) از لحاظ شخصیتی انسانی فعال، قاطع، مخلص، متواضع، بادرایت، شجاع و صبور بود که اگر ویژگیهای علمی ایشان را در کنار ویژگیهای فردی او قرار دهیم شخصیت منحصر به فرد ایشان نمایان می گرددو به همین خاطر اکثر روحانیون، مردم، روشنفکران، گروههای سیاسی، نظامی، دانشگاهیان و... ایشان را با افتخار بعنوان رهبری نهضت اسلامی قبول کردند و چون از مشروعیت و مقبولیت سیاسی و دینی برخوردار بودند حکومت شاه در برخورد با ایشان با چالش فراوان روبرو بود و در سقوط شاه و مجموعه حوادث مربوط به آن نقش محوری را بر عهده داشتند و برای اینکه درایت و شجاعت ایشان شناخته شود به دو نکته اشاره می شود: اول موضوع دولت بختیار که برای تصاحب انقلاب بر سر کار آمد و وقتی ایشان برای امام پیام فرستاد و خواستار مذاکره شد امام با قاطعیت گفتند پس از استعفای بختیار با  ایشان مذاکره می کنم و دوم زمانی که امام تصمیم گرفت به ایران بیاید اوضاع ناآرام بود و خیلی ها به امام گفتند هنوز زمان رفتن به ایران نیست  اما امام  باقاطعیت تصمیم به بازگشت گرفتند و ورود ایشان به ایران حاکی از شجاعت و درایت ایشان بود زیرا روند سقوط حکومت پهلوی را تکمیل و تسریع کرد و نیروهای انقلابی و اسلامی روحیه گرفتنه و بساط رژیم پهلوی را برچیدند و در مجموع نقش امام موثر، کلیدی،جدی و خارق العاده بود.

5- در مورد بحرانها و چالشها در تاریخ انقلاب اسلامی توضیحی ارائه فرمایید و نقش ولایت فقیه در این زمینه را چگونه ارزیابی می نمائید؟

ولایت فقیه و پیروی از آن همواره راهگشای معضلات و بحرانهای نظام اسلام بوده است. در زمان حوادث انقلاب و زمانی که حکومت نظامی برقرار بود و ورود مردم به خیابانها ممنوع بود با حکم امام مبنی بر شکستن حکومت نظامی فرصت تفکر از حاکمان رژیم گرفته شد  و انقلاب قدمهای روبه پیروزی را سریع طی کرد. پس از انقلاب در زمان جنگ نیز بارها و بارها شاهد احکام مختلف و فتاوای حضرت امام در راهگشایی  اموربودند. پس از امام نیز رهبری انقلاب در مواقع مختلف که نظام می خواست به بن بست برسد با استفاده از احکام حکومتی و مقبولیت ولی فقیه در بین  مردم نظامرا از گردنه های مهمی عبور داده است.

6- آقای دکتر درباره مقایسه رهبری کنونی انقلاب با حضرت امام(ره) چه ارزیابی دارید؟

عقیده اینجانب این است که اگر حضرت امام الان زنده بود دقیقا در مورد انقلاب و نظام همان کاری را میکرد که امام خامنه ای انجام می دهد زیرا هر دو بر اساس دین و بر مبنای تکلیف عمل میکنند.

7- توضیحی درباره وضعیت امروز نظام و جایگاه آن در جهان ارائه فرمایید؟

نظام مقدس جمهوری اسلامی به عنوان یکی از قدرتمندترین نظام های منطقه ای مطرح بوده و می توان گفت تنها نظام مبتنی بر دموکراسی و آرای ملت در جهان است که بر مبنای قوانین دین مقدس اسلام اداره می شود در هیچ جای دنیا در مدت 30 سال تعداد برگزاری انتخابات به اندازه ایران نبوده است. با توجه به پیشرفت  محیرالعقول کشور در عرصه های تکنولوژی وفن آوریهای های جدید، نانو، انرژی هسته ای،سلولهای بنیادی ، پزشکی ،اقتصادی،نظامی و دیگر امور علمی یکی از کشورهای  مطرح منطقه و دنیا می باشد.