شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

دکتردانشجو: انسجام دانشگاهیان حول محور ولایت است و رمز پایداری آنها علم و ایمان خواهد بود.

دکتردانشجو: انسجام دانشگاهیان حول محور ولایت است و رمز پایداری آنها علم و ایمان خواهد بود.

دکترکامران دانشجو وزیر محترم علوم  ،تحقیقات و فناوری روز سه‌شنبه در نخستین روز از سفر استانی هیئت دولت به استان در جمع رؤساء واعضای هیات علمی دانشگاهها ی استان  به تشریح اهمیت جایگاه دانشگاه در کشور پرداخت و اظهار داشت: دانشگاه محل تربیت و تعلیم نسل آینده کشور است و حداقل 90 تا 95 درصد کادر مدیریتی آینده کشور در همین دانشگاه‌ها تربیت می‌شوند.

وی با اشاره به یکی از فرمایشات حضرت امام (ره)‌ مبنی بر اینکه دانشگاه می‌تواند مبدأ تحول در کشور باشد، افزود: اگر دانشگاه متحول شود، می‌تواند کشور را نیز متحول کند. اما این تحول باید در مسیر تعالی بشریت باشد.

وزیر علوم با بیان اینکه ایجاد تحول در دانشگاه به دست اساتید و اعضای هیئت علمی انجام می‌شود، گفت: حضرت امام(ره) تاکید داشتند که دانشگاه کارخانه آدم سازی است و همه ما که به دنبال پیروی از خط امام هستیم، می‌دانیم که منظور حضرت امام، آدم با جهان‌بینی الهی بوده است.

دکتر دانشجو با طرح این سؤال که برای اصلاح جامعه چه افرادی با چه معیارهایی باید در دانشگاه فعال باشند؟ خاطرنشان کرد: کاملا مشخص است که حضرت امام به انسان با جهان‌بینی اسلامی و توحیدی اشاره داشته‌اند و از طرف دیگر دانشگاه متعلق به تمام ملت ایران است که جوانان خود را به امانت به دانشگاه می‌فرستند.

وی در همین زمینه اضافه کرذ: دانشگاه تنها متعلق به ما و اعضای هیئت علمی نیست، بنابراین باید فعالیت دانشگاه‌ها در مسیر خواسته‌های همان 70 میلیون ایرانی باشد که مسیر خود را در 9 دی و 22 بهمن نشان دادند.

وزیر علوم با بیان اینکه در این مسئله با هیچ فردی شوخی نداریم، تصریح کرد: اگر فردی در این مسیر نباشد، جایی در دانشگاه ندارد چون دانشگاه محل تربیت است و تربیت زمانی موثر خواهد بود که قائل به خواسته مردم باشد.

دکتر دانشجو در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح تفاوت‌های دانشگاه‌های کشور با دانشگاه‌های غرب پرداخت و یادآور شد:تمام دانشگاه‌های دنیا به دنبال کسب علم هستند اما حضرت امام فرموده بودند که اگر متخصصی ایمان نداشته باشد، کاسب می‌شود و زندگی‌اش شکل درختی پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه جهان بینی سکولار و غربی تنها خبر می‌دهد که "چه بود، چه هست و چه خواهد شد "، یادآور شد: این جهان‌بینی یک مسیر افقی دارد چون مبدا و سرانجامی برای انسان قائل نیست.

وزیر علوم همچنین تصریح کرد: جهان‌بینی غربی، مادی و یا سکولار هیچ تفاوتی با هم ندارند و همگی وحی و پیام انبیا را کتمان می‌کنند و یا اینکه تلاش می‌کنند نقش آن در مناسبات بشری را نادیده بگیرد. در نتیجه برای انسان فطرتی قائل نیستند و بایدها و نبایدهای علمی و اخلاقی را نادیده می‌گیرند.

دکتردانشجو با بیان اینکه در دیدگاه یاد شده واقعیت و حقیقت یکی هستند، اظهار داشت: در جهان‌بینی سکولار هر چیزی که وجود داشته باشد، عین حقیقت است بنابر این آنها فساد و تبعیض را به رسمیت می‌شناسند در حالی که دیدگاه الهی چنین نگاهی ندارد.

وی با بیان اینکه در دیدگاه توحیدی انسان موجودی آرمان‌خواه تعریف شده است، گفت: این آرمانخواهی به این دلیل است که روح آدمی از روح مطلق حضرت حق نشات گرفته است بنابراین انسان عدالت و آزادی را دوست دارد و از ظلم بیزار است.

وزیر علوم با تاکید بر اینکه در این دیدگاه بایدها و نبایدها باید در دانشگاه نیز جاری باشد، تصریح کرد: در جهان‌بینی توحیدی آزادی با بی‌بند و باری و هرج و مرج تفاوت دارد و نمی‌توان قبول کرد که برخی به نام فرهیختگان هر کاری که دوست داشته باشند در دانشگاه انجام دهند چون فرهیخته در هر جامعه‌ای شاخص و معیار خاص خود را دارد.

دکتر دانشجو با بیان اینکه برخی می‌خواستند دانشگاه را از حاکمیت جدا کنند، اظهار داشت: عده‌ای می‌خواستند کاری کنند که حاکمیت نقشی در دانشگاه نداشته باشد اما مردم در 9 دی و 22 بهمن اعلام کردند که در دانشگاهی که باید برای نظام کادرسازی کند، نباید از مسیر مورد نظر مردم خارج شود و دانشگاه باید در آن اعمال حاکمیت کند.

وی افزود: اعمال حاکمیت در دانشگاه سبب می‌شود تا دانشگاه در مسیر جمهوری اسلامی،‌ اخلاقی دینی و اسلامی و خواسته‌های مردم قرار بگیرد.

وزیر علوم با تاکید بر اینکه هیچ نظامی با جهان‌بینی توحیدی نمی‌تواند دانشگاه و دانشگاهیانی بدون این جهان‌بینی داشته باشد، خاطرنشان کرد: حاصل حاکمیت جهان‌بینی توحیدی، پویایی دانشگاه خواهد بود که جامعه پویا می‌کند.

دکتر دانشجو با طرح این سوال که در این شرایط چه کسانی شان خدمت‌گزاری به امانات مردم را دارند؟ یادآور شد: برای این افراد که لازم است اما کافی نیست چون علم به تنهایی نمی‌تواند انسان را به عالم ملکوتی تبدیل کند.

وی در ادامه تصریح کرد: نمی‌توانیم در کشور دانشگاهی داشته باشیم که در آن افرادی فعالیت کنند که معاند نظام هستند و یا اینکه از نظر اعتقادی با نظام جمهوری اسلامی مخالفت داشته باشند اما این به معنای نادیده گرفتن نقدها نیست.

وزیر علوم در بخشی دیگر از سخنان خود تاکید کرد: ‌هر فردی که دانشگاه را به سمت یک جناح یا یک فرد از یک جناح یا یک حزب سیاسی سوق دهد بدانید که خواسته یا ناخواسته و غافل یا جاهل خیانت می‌کند.

دکتردانشجو با تاکید بر اینکه دانشگاه محل بازی‌های سیاسی نیست، اضافه کرد: دانشگاه محل علم و ایمان است و فعالیت‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی نیز باید در آن جاری باشد اما شأن دانشگاه تبدیل شدن به پیاده نظام افراد خاص نیست بلکه شأن آن خدمتگزاری به مردم است.

وی با بیان اینکه دانشگاه باید سرباز امام زمان (عج) تحویل جامعه بدهد اظهار داشت: برای این کار باید معیارهای علمی در ترازهای جهانی باشد و در کنار آن جهان‌بینی عمیق اسلامی، اعتقاداتمان پایدار باشد.

وزیر علوم با بیان اینکه در هر فعالیت علمی، فرهنگی و سیاسی و اجتماعی باید مرز بین خود و دشمن را کاملا شفاف کنیم، گفت: اگر این شفافیت در دانشگاه ایجاد شود، دشمن نمی‌تواند طمع کند و به همین دلیل باید بدانیم اگر روزی دشمن برای انجام کاری ما را تشویق کرد حتما به خطا رفته‌ایم.

دکتر دانشجو در بخش دیگری از سخنان خود به حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری اشاره و یادآور شد: در فتنه اخیر دانشگاهیان همانند دوران دفاع مقدس که دشمن در کشور طمع کرده بود، یک بار دیگر علیرغم برخی اختلاف نظرات، ولایتمداری خود را اثبات کرده و در دهان دشمن و فتنه زدند.

وی با بیان اینکه دانشگاهیان نشان دادند که ولایت‌پذیری آنها خدشه‌ناپذیر است، اضافه کرد: این نکته همان چیزی است که دانشگاهیان را در مقابل تیرهای زهرآگین دشمن محافظت می‌کند.

دکتردانشجو با بیان اینکه در حوادث سال گذشته دشمن عمود خیمه را نشانه گرفته بود، اظهار داشت: در این حوادث بحث این آقا و آن آقا مطرح نبود بلکه دشمن یقینا ولایت را نشانه گرفته بود که دانشگاهیان یک بار دیگر در دهان دشمن و فتنه‌گران زدند.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اعطای عنوان فرماندهان و افسران جبهه جنگ نرم به اساتید و دانشجویان کشور خاطرنشان کرد: این مسئله کاملا درست بود و دانشگاهیان نیز از این میدان آزمایش سربلند بیرون آمدند که باعث سرافرازی ملت و اعتماد بیشتر آنها به دانشگاهیان شد.

وزیر علوم در ادامه با بیان اینکه باید انسجام خود را حفظ کرده و وارد بازی‌های سیاسی نشویم، تصریح کرد: انسجام دانشگاهیان حول محور ولایت است و رمز پایداری آنها علم و ایمان خواهد بود.

دکتردانشجو در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیشرفت‌های متعدد علمی کشور خاطرنشان کرد: این پیشرفت‌ها حاصل تربیت نیروی انسانی مناسب در دانشگاه‌های کشور است و به همین دلیل ملت به دانشگاهیان افتخار می‌کنند.

وی با بیان اینکه در این میان برخی می‌خواهند بحث‌های انحرافی مطرح کنند، گفت: در حوزه دانشگاه اسلامی، پوشش یکی از مظاهر خواهد بود، اصلا چه کسی گفته که هر کسی که حجاب اسلامی مورد نظر ما را نداشته باشد، یکی از لایه‌های پنهان فتنه است؟ برخی اطلاعات کاملی در خصوص فواید پوشش اسلامی ندارد که باید آنها را مطلع کرد.

وزیر علوم در همین زمینه تصریح کرد: البته آن دسته از افرادی که با اهداف خاص برنامه‌ریزی شده در حال پیاده کردن برنامه‌های خود در این حوزه هستند باید از طریق مراکز مربوطه مورد بررسی و پیگیری قرار گیرند.

دکتردانشجو با بیان اینکه دانشگاه محل فعالیت علمی است، یادآور شد:در حوادث بعد از انتخابات برخی در دام دشمن افتادند که حساب آنها از دانشگاهیانی که مورد اعتماد مردم هستند،‌جدا خواهد بود، دانشگاهیان هرگز اجازه نمی‌دهند که دشمن یک بار دیگر به کشور طمع کند و خود در مقابل دشمنان خواهند ایستاد.