شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

همت مضاعف و کار مضاعف - حجت الاسلام سید محمد باقر هاشمی

پیام نوروزی مقام معظم رهبری انعکاس روح مکتب اسلام و تأکید بر موفقیتهای بی بدیل نظام اسلامی در عرصه های مختلف و نگاهی عمیق و جامع به آینده و جایگاه نظام اسلامی در منطقه و جهان است نظامی که با همت مضاعف ملت و تلاش مضاعف امام عظیم الشأن به پیروزی رسید و با استقامت و فداکاری و رشادت آحاد مردم ،تمام توطئه های نظامی ، سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی دشمنان را خنثی و 8 سال دفاع مقدس را با پیروزی جبهه اسلام در مقابل جبهه کفر مدیریت و قله های رفیع علم و دانش را علیرغم تلاشهای همه جانبه دشمن و تحریم فتح نمودند. و با توجه به تجربه گذشته که با همت مضاعف و کار مضاعف دستاودهای درخشانی نصیب ملت بزرگ ایران گردید مقام معظم رهبری می فرمایند:
برای اینکه بتوانیم بر طبق اقتضائات کشور و ظرفیتهای کشور حرکت کنیم احتیاج داریم به اینکه همت خودمان را چند برابر کنیم کار را متراکم تر و پرتلاش تر کنیم من امسال را به عنوان سال « همت مضاعف و کار مضاعف» نامگذاری می کنم به امید اینکه بخشهای مختلف ، بخشهای اقتصادی ، بخشهای فرهنگی ، بخشهای سیاسی ، بخشهای اجتماعی ، در همه عرصه ها ، مسئولین کشوربه همراه مردم عزیزمان بتوانند با گامهای بلندتر ، با همت بلندتر ، با کار بیشتر و متراکم تر راههای نرفته ای را بپیمایند و به هدفهای بزرگ خود انشاءالله نزدیکتر شوند ما به این همت مضاعف نیازمندیم کشور به این کار مضاعف نیازمند است .
 درواقع شعار سال 89 مبنی بر همت مضاعف و کار مضاعف از ضروری ترین نیازهای کشور محسوب می شود به جهت اینکه توسعه و تعالی هر کشوری به میزان کار و تلاش مفید آن جامعه وابسته است از این رو هر اقدامی که موجب افزایش فرهنگ کار، افزایش کارآمدی جامعه شود امری مطلوب و قابل تحسین است برای تحقق این شعار قوای سه گانه و آحاد مردم رسالت خطیری بر عهده دارند بخصوص نخبگان جامعه ورسانه های گروهی که باید با نگاهی آسیب شناسانه و نقادانه موانع عملیاتی شدن همت مضاعف و کار مضاعف را شناسایی نموده و راهکار اجرایی و عملی شدن این امر مهم را ارائه نماید . از منظر بسیاری از دلسوزان ، اندیشمندان ، تحلیلگران موانع و راهکارهای انجام کار مضاعف را اینگونه می توان برشمرد:
1-    احساس مسئولیت همگانی: که به فرموده پیامبر اسلام «کُلُکُم راع و کُلُکُم مَسئول عَن رعیَتِه» با بسیج عمومی ، عزم ملی ، وحدت و همدلی ، نشاط و بالندگی به دست می آید و موجب همت مضاعف و کار مضاعف همه اقشار جامعه می شود.
 
2-   عامل مدیریتی : همت مضاعف و کار مضاعف بدون اتکا به مدیریت کارآمد و عالمانه میسر نمی شود و در پشت هر سازمان متعالی و کشور توسعه یافته مدیریتی علمی و کارآمد نهفته است و این مدیران قوی و هوشمند و تحول گرا هستند که موجب اثرگذاری در مجموعه خود می گردد و تحول عظیم و بنیادین را به وجود می آورند و روح خود باوری و اعتماد به نفس را در جمع  مرتبط با خود می دمند ، روحیه و انگیزه دو چندان به آنها می بخشند و آنها را سرشار از امید و نشاط در
 مسیر کار و تلاش می سازد لذا اگر مدیریت این ویژگیها را نداشته باشد بخش اعظم ناکارآمدی و کم کاری در جامعه به نحوه مدیریت و تدبیر مدیران و مسئولان سازمان بر می گردد .
3-   تقویت انگیزه های دینی : یکی ازعوامل بسیار مهمی که می تواند به توسعه کار و افزایش کارآمدی در جامعه کمک نماید توجه به آموزه های دینی و ارزش های معنوی کار است قرآن کریم و پیامبر عظیم الشأن و ائمه اطهار همواره به انسان های فعال در عرصه کار احترام نموده و کار را عبادت ، و امرار معاش را جهاد در راه خدا دانسته و بر دستان کسانی که همت مضاعف و تلاش مضاعف داشته اند بوسه زده و احترام ویژه قائل بوده است لذا باید فرهنگ کار از منظر قرآن کریم و روایات در جامعه تبیین شود.
4-   تقویت عشق و علاقه قلبی به کار : کلید اصلی موفقیت درهر کاری و راز پیشرفت و توسعه هر کشوری در عشق ورزیدن به کارهایی که انجام می دهد خلاصه می شود که اگر مسئولان و مدیران ،کارمندان و کارکنان ، کشاورزان و بازاریان ،پزشکان و پرستاران ، اساتید ، محققان و... همه و همه با عشق و صداقت کار خود را انجام دهند در واقع نتیجه اش کار مضاعف و پر ثمر و بی عیب و نقص خواهد بود.
5-   پرهیز از دوباره کاری ها و موازی کاری ها : یکی از مشکلات اساسی و قدیمی  دوباره وسه باره کاری ها، موازی کارها ، تکرار مجدد تجربه ها و انجام کارهای تکراری است که بخش قابل توجهی از وقت و انرژی و منابع کشور صرف این امور بیهوده می شود که حل این مشکل همت مضاعف می طلبد و نتیجه رفع این مشکلات خود به خود به کار مضاعف می انجامد .
6-   ایجاد و انجام کار واقعی و مولد : درآمد کشورها بایستی از تفکر و دسترنج و خلاقیت مردم و کار مولد حاصل شود تا به قله های رفیع استقلال واقعی و پیشرفت و سعادتمندی نائل گردد. بسیاری از کشورهای توسعه یافته و حتی در حال توسعه وجود دارند که عمدتاً نه تنها دارای منابع نفتی و گازی نیستند بلکه واردکننده این نوع منابع هم می باشند ولی در عین حال از اقتصاد غنی و پویا و رو به رشدی بهره می برند.
7-   عامل فرهنگی : میزان کار ، پشتکار یک ملت امری فرهنگی بوده و ریشه در پیشینه تاریخی آن ملت دارد وقتی تولید  خلق ثروت در جامعه ای ارزش تلقی شود بدنبالش فرهنگ کار جایگاه واقعی خود را می یابد اما در جامعه ای که نگاه منفی و نادرست به سرمایه و ثروتمند وجود دارد ، در آن جامعه روح کار و تلاش و جهد و جدیت از بین می رود و کم کاری فرهنگ غالب می شود .
8-   تعهد ملی : در کشوری که منافع ملی ارزش تلقی شود احساس مسئولیت نسبت به سرنوشت کشور در فرد فرد آن جامعه امری درونی و با ارزش می گردد لذا مردم برای توسعه و تعالی سرزمین خود متعهدانه تلاش می کند منافع ملی را بر منافع شخصی ، گروهی ، قومی ، قبیله ای ، طایفه ای و سازمانی ترجیح می دهند.ضروری است مسئولان فرهنگی،رسانه های گروهی و مراکز آموزشی درتقویت مسئولیت پذیری و تعهد ملی در جامعه تلاش نمایند چرا که بین تعهد ملی و کار مضاعف رابطه معنا داری وجود دارد.
9-   عامل انگیزش : برای آنکه کار مضاعف در جامعه انجام شود باید انگیزه های خدمتی نیروی کار حفظ و تقویت شود این انگیزه ها می تواند مادی یا معنوی ، فردی یا سازمانی ، شخصی یا گروهی باشد.
10-  توانمند سازی : آموزش ، مهارتهای شغلی نیروی کار را افزایش داده و موجب افزایش بهره وری و کارآفرینی می شود .
11-  ارزشیابی : ارزشیابی عادلانه و مستمر و تشویق نیروهای فعال در سازمانهای دولتی و خصوصی می تواند منجر به تقویت فرهنگ کار و تلاش شود در جامعه ای که به نیروی انسانی اصالت داده شود و انسان کارامد محور توسعه گردد بالنده و پویا خواهد بود.
 
12- حسن تدبیر : همت مضاعف و کار مضاعف با تدبیر درست و کارشناسانه امور انجام می پذیرد و در گرو هدایت درست منابع و تصمیم سازی و تصمیم گیری واقع بینانه تحقق می یابد لذا حرکتهای غیر اصولی ، نسنجیده و شتاب زده باعث فرصت سوزی و هدر دادن نیروی کار می شود .
 
13- روش ها : اصلاح روش ها می تواند موجب چابکی و چالاکی سازمانی گردیده و پویایی و افزایش بهره وری را به دنبال داشته باشد لذا مهندسی مجدد روش انجام کار موجب تحرک بخشی و استفاده بهینه از منابع و فرصت ها می شود .
14- عامل برنامه ریزی : باید برنامه ریزی جدی و مدون در حوزه ها ی گوناگون اعم از فرهنگی ، اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی و علمی و... بر اساس سند چشم انداز و دهه پیشرفت و عدالت بصورت کوتاه مدت ومیان مدت و بلند مدت انجام پذیرد و با توجه به اولویتها ، ظرفیتها و اقتضائات کشور اقدام لازم صورت گیرد.
15- پرهیز از سمینارها ، همایشها و هم اندیشیهای مضاعف : یکی از آسیبهای جدی که موجب عدم تحقق مطالبات مقام معظم رهبری از مردم و مسئولین می شود نگاه صرف سمیناری و همایشی به شعار سال است اگر چه سمینارها و همایشها محفلی مناسب برای هم اندیشی برای استفاده از نظر جمعی و اتخاذ راهکار مناسب می باشد ولی متأسفانه در کشور گاهی نفس برگزاری این گونه برنامه ها تحقق خواسته های مقام معظم رهبری دانسته می شود که با هدف اصلی هم خوانی ندارد. لذا با شناخت درست موانع و آسیبها و تدبیر راهکارها و نگاه جامع به ظرفیتها ، اولویتها و اقتضائات کشور می توان شاهد تحقق مطالبات مقام معظم رهبری در عرصه های مختلف به ویژه حوزه های همت مضاعف ، کار مضاعف در مبحث علم و تحقیق و فن آوری ، تأمین سلامت و نشاط اجتماعی ، تولید فکر و کتابخوانی ، افزایش معلومات عمومی ، قانون مندی و قانون مداری ، مبارزه با فقر و فساد و بی عدالتی و استفاده بهینه از منابع موجود کشور در چارچوب اصلاح الگوی مصرف و هدفمند کردن یارانه ها باشیم.