شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

ویژگیهای رهبری امام خمینی (ره) یا اسرار موفقیت (گفتاری از حجةالاسلام صفرلکی)

بسمه تعالی

ویژگیهای رهبری امام خمینی (ره) یا اسرار موفقیت (گفتاری از حجةالاسلام صفرلکی)

امام خمینی (ره) شخصیتی همیشه پیروز بود ، باید رمز پیروزی او را کشف کرد راز پیروزی آیت الله خمینی (ره)در شخصیت و خمیره او بود که هر شخصیت بزرگ باید آن را دارا باشد .

بدون شک موفقیت امام خمینی (ره) را باید در ویژگیهای شخصی و شخصیتی ایشان از یک سو، و مردم خوب و نجیب و غیرتمند ایران اسلامی از سویی دیگر دانست مهمترین ویژگیهای فردی و رهبری امام به طور خلاصه عبارتند از : اخلاص ، اتکال به خداوند، تلاش پیگیر ، شجاعت ومقاومت و مداومت در راه هدف ، داشتن نظم و برنامه ، تواضع و فروتنی ، وظیفه مداری ، مردم گرایی ، خدامحوری ، غیرت دینی و ملی ، زمان شناس ، ایمان به راه ، هدف و ایمان به مردم ، طاقت زبان ، صراحت بیان ، پیشتاز بودن در عرصه گفتار و رفتار ، سعه صدر ، ساده زیستی و عدم تعلق به زخارف دنیا ، برخورداری از شایستگی های علمی و عملی ، جامعیت در ابعاد مختلف، تیز بینی و تیز هوشی ، استقلال طلبی ، آزادیخواهی و....

برای نمونه به توضیح چند مورد که در شرایط کنونی بیشتر مورد احتیاج است می پردازیم:

1-    غیرت دینی : غیرت دینی را باید از ویژگیهای اصلی امام خمینی (ره) دانست چرا که امام از همان آغاز کمترین اهانت و دهن کجی به اسلام و احکام نورانی و مقدسات آن را بر نمی تافت لذا هنگامی که لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی تصویب شد قیام علیه شاه شروع می شود زمانی هم که جبهه ملی در برابر لایحه قصاص اعلام راهپیمایی می کند باز امام وارد میدان شده و حکم ارتداد آنها را صادر می کند . و آنگاه که به دنبال یک توطئه جهانی سلمان رشدی به اهانت علیه پیامبر اسلام می پردازد امام تا مرز رویارویی با استکبار غرب پیش رفته و آن فرمان تاریخی را صادر می کند و بالاخره در سال آخر عمر شریفشان ضمن ارسال پیامی برای حجاج بیت الله الحرام فرمودند: « من به تمام دنیا با قاطعیت اعلام می کنم که اگر جهان خواران بخواهند در مقابل دین ما بایستند ما در مقابل همه دنیای آنان خواهیم ایستاد و تا نابودی تمام آنان از پای نخواهیم نشست یا همه آزاد می شویم و یا به آزادی بزرگتری که شهادت است می رسیم .»

2-    غیرت ملی : امام مانند برخی نبود که تنها شعار ملی گرایی داده ولی کارنامه شان پر از خدمت به اجانب و خیانت به شکور است امام هر جا که احساس می کرد کشور یا ملت و یا عزت و افتخار ملی در معرض خطر است سینه سپر کرده وارد میدان می شدند لذا هنگامی که قرارداد کاپیتولاسیون (به عنوان سند اسارت ملت) به امضا می رسد ، این امام بود که به تنهایی وارد میدان شده و با آن آیه استرجاع آن سخنرانی ماندگار و تاریخی را در آبان سال 43 ایراد کرده و به طور همزمان شاه و آمریکا را مورد رگبار حملات خود قرار می دهند تا جایی که رژیم دیگر نتوانست امام را تحمل کند و در نتجه او را به خارج از کشور تبعید کرد. هنگامی که شاه در شیراز سر قبر کوروش رفته و اعلام می کند : توبخواب و ما بیداریم ، امام در ضمن سخنرانی در نجـــف اشـــرف می فرماید : « ....مسخره را بنگرید ! بیدار برای چه؟ وطنی که یک گروهبان آمریکایی باید به ارتشبد تو دستور دهد ، چه وطنی و چه محافظتی از وطن ؟!» امام با آنکه شاه و نظام شاهنشاهی را قبول نداشتند اما از ذلت و زبونی شاه در برابر رئیس جمهور آمریکا به شدت اظهار تأثر کرده می فرمایند : « شاه بله قربان گو بود و من این را مکرر گفته ام و از بس متأثرم باز هم پیش شما عرض می کنم که من وقتی عکس شاه را پهلوی جانسون دیدم که جانسون عینکش را برداشته و از این طرف دارد چشمهایش آن طور نگاه می کند و به او نگاه نمی کند و او آن طرف میز ، او سر جای خودش ایستاده بود ، ... مثل یک بچه مکتبی که ایستاده پیش معلمی ، .... من همچو متأثر شدم که ما ، در چه حالی هستیم که این اول شخص مملکت ما بااصطلاح هست.»

3-    استقلال طلبی

1-3 اهمیت استقلال : انسانها فطرتاً طالب استقلال فردی و اجتماعی اند و از قضا تا پیش استعمار غرب (چه استعمار کهنه و چه استعمار نو ) کشورها با تکیه بر فرهنگ و امکانات و مدیریت داخلی اداره می شدند اما به تدریج که پای غربی ها به کشورهای دیگر باز شد استعمار و وابستگی هم زاده شد . به هر حال ، همان غیرت ملی و دینی امام ایجاب می کرد که آن عزیز در خصوص استقلال اهتمام ویزه ای داشته باشند بیان امام چنین است : « ما می خواهیم زندگی فقیرانه داشته باشیم ولی آزاد و مستقل .... من مطمئنم که ملت عزیز ایران یک لحظه استقلال و عزت خود را با هزار سال زندگی در ناز و نعمت ولی وابسته به اجانب و بیگانگان معاوضه نمی کنند.»

2-3 شرایط و پایه های استقلال : امام نه تنها تأکید بر دستیابی به استقلال داشتند بلکه راهبردهای عملی نیز ارائه دادند که عبارتند از : خود باوری ، بیداری ، خواستن ، استقلال فکری و فرهنگی ، همت بلند و تحمل شداید و سختی ها.

1-2-3 بیداری : ما تا نفهمیم که خودمان هم یک شخصیتی داریم ، مسلمانها هم یک گروهی هستند و شخصیتی دارند و می توانند خودشان هم کار انجام بدهند ، تا نخواهیم یک کاری را ، نمی توانیم و تا بیدار نشویم ، نمی خواهیم ، در واقع بیداری مقدمه خواستن است و خواستن شرط توانستن است.

2-2-3- خویابی : آن روزی می توانیم ما و شما از تحت سیطره ظلم ، ظلم قدرتهای بزرگ بیرون برویم که با یک میلیارد جمعیت و با آن همه ذخائری که ما داریم ، خودمان را پیدا کنیم .... هیچ ملتی نمی تواند استقلال پیدا بکند الا اینکه خودش ، خودش را بفهمد و تا زمانی که ملت ها خودشان را گم کرده اند و دیگران را به جای خودشان نشانده اند نمی توانند استقلال پیدا کنند .

3-2-3- تحمل شداید و سختی ها: ملتی که بخواهد خودش روی پای خودش بایستد و آزاد باشد ، مستقل باشد ، باید مهیا باش برای اینکه بعد از پیروزی آن گرفتاریهایی که برای هر انقلابی حاصل می شود، تحمل می کند .

4-2-3- همت و تلاش : همت کنید تا آخرین رگ و ریشه های وابستگی این کشور به بیگانگان را در هر زمینه ای قطع نمایید.

5-2-3- استقلال فکری و فرهنگی : امام مانع اصلی استقلال را وابستگی فکری و فرهنگی به اجانب دانسته و شرط اصلی آن را نیز استقلال فکری دانستند لذا فرمودند : « اگر افکار یک ملت وابستگی به قدرت بزرگی باشد، تمام چیزهای آن ملت وابستگی پیدا می کند .... افسوس که هنوز عده ای از روشنفکران نمی توانند دست از غرب و شرق بکشند و این دو را سرمشق کارهای خود قرار داده اند، امیدواریم با تحول فرهنگ حاکم اسلامی ، این گروه ، به خود آیند.

... آمریکا امروز نظامی نمی آورد اینجا، نویسنده می آورد این مغزهای پوسیده ای که عاشق آمریکا هستند و عاشق غرب هستند باید تصفیه بشود از این موجودات...

4-    مردم گرایی و ایمان به مردم : امام عشق و علاقه شدیدی به مردم داشتند و به مردم هم کاملاً ایمان داشتند لذا یکی از ایرادهای اساسی به رژیم شاه و نظام سلطنتی را عدم نقش مردم در آن می دانستند  به همین دلیل جمهوریت نظام را در کنار اسلامیت مطرح می کردند و تمام تأکیدات امام به مسئولین این بود که به مردم خدمت کنند ، از مردم فاصله نگیرند ، با مردم بدرفتاری نکنند چرا که اساس این انقلاب مردم بودند و ماندگاری آن هم در گرو حمایت مردم است لذا از یک سو می فرماید : برای این مردم ستمدیده خدمت کنید ، این مردمی که شما را به اینجا رسانده اند و اگر اینها نبودند حالا یا در حبس ها بودید یا در قبرستان ها ، برای اینها باید خدمت بکنیم...و از سوی دیگر هشدار می دهد همه باید در فکر این باشیم که مردم را در صحنه نگاه داریم و این یک سرش بسته به دولت است و رئیس جمهور است و مجلس ، یک سرش هم مربوط به خود مردم . اگر این طرف را شما نگاه دارید ما از ملتمان مطمئن هستیم که به حسب غالب واکثریت ، آن طرف را حفظ می کنند . الحق و الانصاف مردم در تمام مقاطع خوب ظاهر شدند چه قبل و چه پس از انقلاب ، و آم مرد الهی واقعاً مردم ایران را خوب شناخته بود در واقع ، امام هم مردم را خوب درک کردند و هم نیازهای مردم را خوب شناختند و هم با زبان مردم با آنها سخن می گفتند.

5-    اخلاص و خدا محوری : مهمترین عامل موفقیت انسان چه در امور فردی و چه اجتماعی این است که برای خدا کار کند و در قاموس اخلاص واژه شکست پیدا نمی شود امام خمینی (ره) کسی بود که جز رضای خدا را در نظر نداشتند ؛ مقام معظم رهبری در این خصوص می فرمایند: « به اعتقاد من مهمترین و تعیین کننده ترین راز موفقیت امام ، همان اخلاص و توجه و اتصال به خدا بود ایشان توانست معنای ایاک نستعین را در عمل خود مجسم کند و به منبع لایزال قدرت الهی متصل شود وقتی که یک انسان کوچک و ضعیف و ظرف محدودی ، خودش را به اقیانوس بی پایان وصل می کند دیگر هیچ عاملی وجود ندارد که بتواند بر او فائق آید اگر امام آن عوامل اصلی معنویت ، ارتباط با خدا ، کار برای رضای او ، تقوا و انجام تکلیف را نمی داشت ، نه انقــــلاب به پیروزی می رسید ، نه شما مردم این گونه عاشق می شدید نه می توانست این طوفان را در دنیا به وجود بیاورد و نه قادر بود در مقابل تهدید و ارعاب دشمن مثل کوه بایستد.» در واقع اخلاص و الهی بودن موجب می شود اولاً حقایق را خوب ببیند (عند تحقیق الاخلاص تستیر البصائر ) اخلاص موجب رهایی و نجات از وساوس ابلیس است .(الا عبادک منهم المخلصین) اخلاص موجب جلب حمایت خداوند است ، اخلاص موجب محبت و دوستی دیگران می شود( مَن اَصلَحَ ما بینَهُ وَ بَینَ اللهِ اَصلَحَ اللهُ ما بَینَهُ وَبَینَ الناسِ ) .

روزنامه آبزرور می نویسد : رمز توفیق آیت الله خمینی خلوص عقیده و تقابل عقیدتی با آلودگی های غرب بود و این رمز توفیق وی و احساس اقتدار پیروان اوست .

6-    وظیفه مداری نه نتیجه گیری : امام تمام تلاششان انجام تکلیف بود و در هر مقطعی بر این اصل تأکید می کردند که «ما مأمور به ادای تکلیف و وظیفه ایم نه مأمور به نتیجه » لذا هم پیش از انقلاب و هم در هشت سال دفاع مقدس بر اساس همین اصل تصمیم گرفته و اقدام می کردند. چنانچه در مبارزه با شاه می فرماید: من در پاریس که بودم بعضی خیر اندیش ها می گفتند که نمی شود ، دیگر وقتی که نمی شود باید چه کرد، باید یک قدری ... گفتم : ما تکلیف شرعی داریم عمل می کنیم و مقید به این نیستیم که پیش ببریم برای اینکه آن را ما نمی دانیم قدرتش را هم الان نداریم اما تکلیف داریم ما تکلیف خودمان را عمل می کنیم .... اگر پیروز شدیم که خوب الحمدلله ، و اگر پیروز نشدیم الحمدالله که به تکلیف عمل کردیم.  امام این روحیه و استراتژی را در طول هشت سال دفاع مقدس نیز حفظ کردند پیداست چنین استراتژی چند اثر دارد که خود در موفقیت امام نقش داشتند ، اولاً لازمه عمل به تکلیف شناخت تکلیف است و نتیجه آن روزآمد بودن اطلاعات و آگاهی ها خواهد بود ثانیاً عمل به تکلیف موجب می شود انسان در هر شرایطی بدون اضطراب از آینده و با اطمینان نسبت به راهی که انتخاب کرده است اقدامات لازم را انجام دهد و قهراً استحکام چنین رفتاری بیشتر خواهد بود ثالثاً راهی که در چارچوب تکلیف و برنامه پیش برود از استحکام بیشتری برخوردار است تا راهی که برای رسیدن به نتیجه انتخاب شود (دقت شود) رابعاً کسانی که تمام تلاششان رسیدن به نتیجه است غالباً ابایی ندارند از اینکه از هر وسیله ای برای نیل به نتیجه بهره بگیرند ( چرا که قائلند هدف وسیله را توجیه می کند ) اما اگر انسان در هر شرایطی تکلیف را بشناسد و طبق برنامه حرکت کند ، قطعاً به چنان اقدامات احیاناً نامشروعی دست نخواهد زد.

7-    شجاعت : یکی از مهمترین ویژگی های امام که همواره سدها را می شکستند و موانع را از سر راه بر می داشتند و در مبارزه علیه شاه و آمریکا و یا حمله نظامی به ایران همواره نمود داشت و تأثیر بسزایی در روحیه ملت نیز داشته است ، شجاعت امام بود امام در این خصوص می فرماید: وقتی مرا به طرف تهران می بردند من در صندلی عقب وسط نشسته بودم یک نفر این طرف و یک نفر هم آن طرف ، و اینها مسلح بودند، اما موقع حرکت مشاهده کردم که اینها خیلی عجیب مضطربند ، کف پای اینها به کــــــف ماشین می خورد که خیلی محسوس بود من نگاه کردم به صورتشان و گفتم که چرا حالتان این جور شده ؟ چرا پاهایتان دارد این جــــور می شود؟ و اینها گفتند : آقا واقعیتش می ترسیم من دست گذاشتم روی پاهایشان گفتم : من هستم ناراحت نباشید . من تا با شما هستم مضطرب نباشید... با اشاره به همین قضیه در جای دیگر فرمود : والله من به عمرم نترسیدم آن شبی که آنها مرا بردند آنهـــا می ترسیدند و من آنها را دلداری می دادم . زمانی که دانشجویان خط امام جاسوس خانه آمریکا را تصرف کرده بودند و آمریکا با گسیل داشتن ناوهای خود به منطقه ایران را مورد تهدید قرار داده بود و بسیاری وارفته بودند ، امام مثل کوه استوار ، فرمود : آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند آمریکا مگر می تواند حمله کند ما آمریکا را در منطقه زیر پا می گذاریم ....

8-    استقامت : امام مصداق بارز آیه شریفه « الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا» بودند و لحظه ای در برابر سختی ها و شداید اظهار عجز نکردند و با صراحت فرمودند : « اگر بندبند استخوانهایمان را جداسازند ، اگر سرمان را بالای دار برند ، اگر زنده زنده در شعله های آتشمان بسوزانند ، اگر زن و فرزندان و هستیمان را در جلو دیدگانمان به اسارت و غارت برند ، هرگز امان نامه کفر و شرک را امضا نمی کنیم .»

9-    جلوتر از زمان حرکت کردن: یکی از ویژگیهای یک رهبری بزرگ و موفق این است که زمان را بشناسد از شرایط و تحولات آگاهی داشته باشد ، مقتضیات زمان را درک کند امام نه تنها زمان شناس بودند حتی تأکید می کردند زمان و مکان (تحولات و مقتضیات) دو عنصر تعیین کننده در اجتهاد محسوب می شوند نقل شده است به آیت الله گلپایگانی (ره) گفتند : چرا فتاوای شما با امام فرق دارد ، ایشان فرمودند : اگر همان دید و نگرش وسیع امام خمینی را من هم داشتم فتاوای من هم مانند امام بود . جالب است بدانیم امام نه تنها زمان شناس بودند بلکه سالها از زمان جلوتر بودند و طبق فرمولهایی که ویژه شخص ایشان بود، پیروزی ها و شکست ها را پیش بینی می کردند که در پایان این فصل نمونه هایی از موارد پیش بینی امام را متذکر می شویم .

موارد پیش گویی های امام خمینی (ره)

امام خمینی (ره) با ژرف نگری و با مطالعه دقیق در حــــوادث تاریخ معاصر و شناخت نقاط ضعف قدرت ها و همچنین با تقوای الهی که ( من یتقی اله یجعل له فرقاناً ) در موارد متعددی حوادث و تحولاتی را پیش بینی کرده که غالب آن ها عیناً تحقق پیدا کرده است.

1-    از همان آغاز شروع قیام فرمودند  سربازان من در گهواره هستند این نشان می دهد که امام یک برنامه 15 ساله را در دستور کار خود قرار دادند لذا همان نوزادان سالهای 41 و 42 پانزده ساله هایی بودند که در سال 57 شاه را بیرون کردند .

2-    با شهادت حاج آقا مصطفی ، امام از آن به عنوان الطاف خفیه الهی یاد کردند مراسم بزرگداشت حاجی آقا مصطفی طی چهل روز و مانورهای سیاسی مذهبی انقلابیون طی آن مدت ، بازتاب های آن در سراسر کشور گواه بر صدق سخن امام بود .

3-      در سال 57 وقتی همه تلاش کردند با ترفندهایی شاه را نگه دارند امام فرمود : شاه رفتنی است این تلاش ها نمی تواند او را حفظ کند ، باید بدانند پیروزی ملت نزدیک است .

4-    پیش بینی شکست شوروی در افغانستان : وقتی شوروی به افغانستان حمله کرده و آنجا را اشغال کرد ، سفیر شوروی خدمت امام رسید تا اطمینان بدهد که امنیت ایران تهدید نمی شود . امام فرمود : شما ممکن است مردم آنجا را قتل عام کنید ولی مطمئن باشید مردم افغانستان شما رابیرون خواهند کرد شما در آنجا ماندگار نیستید.

5-    به هنگام شروع جنگ فرمود: ما در این جنگ پیروزیم ، پیروزی ما حتمی است و در مورد صدام فرمود: صدام چاره ای جز خود کشی ندارد او اگر به اندازه هیتلر مرد باشد باید  خود کشی کند ( ببینیم این فراز از بیان امام چه زمانی تحقق پیدا می کند )

6-      سقوط مارکسیسم و امام پیش از از فروپاشی شوروی ، طی پیامی خطاب با گورباچف فرمود : از این پس کمونیسم را باید در موزه های تاریخ سیاسی جهان جست و جو کرد .

7-    پیش بینی شکست آمریکا در منطقه : آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند . ما آمریکا را در منطقه شکست خواهیم داد هم اذعان دارند که آمریکای امروز غیر از آمریکای سی سال قبل است ، غیر از آمریکای قبل از انقلاب است صاحبنظران بر این باورند که فروپاشی آمریکا با پنجاه ایالت به مراتب شکننده تر از فروپاشی شوروی خواهد بود .

8-    در مورد خطر صدام برای کشورهای منطقه فرمود : این قدر از صدام حمایت نکنید مطمئن باشید صدام بعد از ایران به سراغ شما خواهد آمد از قضا بلافاصله پس از پایان جنگ کویت توسط صدام اشغال شد.