شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

مصاحبه با معاونت دانشجویی و فرهنگی

1- لطفا" خودتان را معرفی کنید و سمت تان را بگویید .

2 -  هدف از تشکیل معاونت  دانشجویی و فرهنگی چه بوده است ؟

3 - وظایف معاونت را به طور کامل تشریح کنید ؟

4 - چه اقدام هایی تا کنون در خصوص بهبود وضعیت دانشجویان در حوزه ی وظایف مربوط به معاونت انجام شده است ؟

5-     چه اقدام هایی در آینده می خواهید انجام دهید ؟

6-     به مشکلات دانشجویان که به این حوزه مربوط می شود چگونه رسیدگی می شود و اولویتها با کدام مورد است ؟

7-     چه تسهیلاتی برای دانشجویان جدید در نظر گرفته شده است ؟

8-     سال تحصیلی 89 – 88 با چه رویکرد خاصی در معاونت دانشجویی و فرهنگی آغاز می شود ؟

9-     ارتباط معاونت دانشجویی و فرهنگی با دانشجویان جدید الورود چگونه و از چه مکانیزم هایی برقرار خواهد شد و دانشجویان و معاونت چگونه با یکدیگر تعامل خواهند کرد ؟

1-  اینجانب طاهر علی محمدی فارغ التحصیل رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی در مقطع دکترا از دانشگاه فردوسی مشهد ، فعلا" سمت معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه ایلام را بر عهده دارم.

2-  همان گونه که از ظاهر خود این عنوان بر می آید ، معاونت دانشجویی و فرهنگی در آغاز تأسیس ، جهت نظارت و رسیدگی به امور مختلف دانشجویان و تأمین نیازهای متعدّدآنان در دو حوزه دانشجویی و فرهنگی به وجود آمده است ، امّا نظر به اینکه از یک سو ، انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی است و تحقق این آرمان بستگی به تحول فکری و مذهبی قشر جوان جامعه دارد و از دیگر سو ، دانشگاه متعالی و مطلوب از نگاه مقام عظمای ولایت « دانشگاه اسلامی » است و دانشگاه هم بطور ذاتی متولّی تربیت نیروی متخصص و متعهد از میان همین جوانان می باشد ، طبیعی است که نتوان هدف از تشکیل آن را محدود به چار چوبه قبلی دانست ، بلکه می بایست برای آن در حیطه فرهنگ دینی ، نقش مؤثرتر و تعیین کننده ای را چه در تعمیق بنیادهای فکری و مذهبی و چه در نهادینه کردن ارزشهای اسلامی و انقلابی در روح و ذهن جوانان دانشجو ترسیم نمود .

3-  این معاونت حوزه عملیاتی بسیار وسیعی دارد که شرح آن به طول می انجامد . به طور کلی و فشرده ، سیاستگزاری، مدیریت و نظارت بر تمامی فعالیتهای دانشجویی و فرهنگی دانشگاه در زمینه های گوناگون دینی ، سیاسی ، اجتماعی ، ورزشی و خدمات مشاوره ای ازوظایف عمده این معاونت است . از این روی واحدهایی مثل مدیریت دانشجویی ، مدیریت فرهنگی ، مدیریت تربیت بدنی و مرکز مشاوره تحت نظارت مستقیم این معاونت مشغول به فعالیتند .  در راستای انجام صحیح این وظایف ، ضرورت داردکه با مطالعه و شناخت معضلات ، به تحلیل و بررسی آنها پرداخته و سپس راهکارهای مناسب برای حل آ نها تدوین و جهت اجرا به مدیران مربوطه ابلاغ گردد.

4-  حقیقتا"  چه در بخش سخت افزاری و چه در بخش نرم افزاری کارهای فراوانی صورت گرفته که مشهود خود عزیزان دانشجو است و بنده وارد جزئیات آن نمی شوم . تنها به ذکر کلیاتی از آنها اکتفا می کنم. در بخش سخت افزاری ، علاوه بر ساخت یک خوابگاه جدید ، برای رفاه حال بیشتر این عزیزان در تمامی خوابگاه هایی که نیاز به تعمیر داشته اند ، در کنار تجهیز آنها به وسایل و امکانات رفاهی مناسب ، تغییرات کمی و کیفی عمده ای صورت گرفته و در این خصوص اعتبارات زیادی هزینه شده است . مجهز کردن سالن های ورزشی به تجهیزات مورد نیاز از جمله تعویض کف پوش یکی از سالنها و نصب پارکت مخصوص ، تعمیر اساسی سلف سرویس و تجهیز آن به ابزار تمام اتوماتیک پخت غذا و راه اندازی اتوماسیون تغذیه از دیگر مواردی است که در این بخش انجام گرفته است .

در بخش نرم افزاری با هدایت و حمایت از فعالیتهای جمعی دانشجویان در کانونهای فرهنگی ، انجمنهای علمی و تشکل های سیاسی ، برگزاری نشستهای علمی ، فرهنگی و سیاسی ، برگزاری اردوهای فرهنگی و تفریحی ، تعمیق وگسترش برنامه های مربوط به مرکز مشاوره و توسعه فعالیتهای فرهنگی در خوابگاهها ،  شادابی و نشاط خاصی در این قسمت به وجود آمده  است .

5-  هم اکنون شاهد انجام آخرین مراحل ساخت سلف سرویس مرکزی هستیم . دو واحد خوابگاه جدید و یک واحد استخر سرپوشیده نیز در دست احداث است . راه اندازی اتوماسیون خوابگاهی ، توسعه و ایجادفضاهای ورزشی در برخی خوابگاهها ، انجام تعمیرات اساسی در برخی دیگر از خوابگاهها و تجهیز آنها به وسایل رفاهی مورد نیاز ،  ساخت یک واحد سالن ورزشی و مجهز کردن سالنهای ورزشی به سیستم گرمایشی ، سرمایشی از دیگر موارد در دست اقدام می باشد .

6-  خوشبختانه با تمهیداتی که اندیشیدیم ، دسترسی دانشجویان به اینجانب و مدیران حوزه چه در محل کار و چه با حضور در خوابگاهها و سلف سرویس و سایر بخشهای دانشگاه ، سهل الوصول است و  ارتباط دو طرفه و  مستقیمی در این خصوص وجود دارد که این خود کمک می کند بدون واسطه از مشکلات و خواسته های این عزیزان مطلع شویم. به برخی از تقاضاها و مشکلات مطرح شده فورا" پاسخ و دستور بررسی داده می شود و برخی دیگر که رسیدگی به آنها  ظرف زمانی خاصی را می طلبد ، در دستور کار قرار داده می شوند . با توجه به مسئولیت عام و گسترده معاون دانشجویی و فرهنگی به طور طبیعی به همه مشکلات رسیدگی خواهد شد و البته اولویت با نیازهای اولیه و ضروری زندگی دانشجویی می باشد .

7-  عمده تسهیلاتی که برای این عزیزان از بدو ورود به دانشگاه تا مرحله اسکان آنان در نظر گرفته شده به شرح ذیل است :

-         برقراری سرویس ایاب و ذهاب اختصاصی آنان ازسطح شهر به دانشگاه

-         تشکیل گروه های راهنما جهت تسهیل در انجام تمامی مراحل مربوط به ثبت نام

-         پیش بینی فضاهایی جهت اسکان و پذیرایی از آنان و خانواده هایشان

-    افزایش ساعت کاری حوزه های مرتبط با امر ثبت نام و بکار گیری تمامی نیروها جهت سرویس دهی هر چه بهتر به آنان

-         اختصاص یکی از خوابگاهها به صورت مجزا به آنان

8-  علاوه بر تقویت امور رفاهی دانشجویان ، تقویت انجمنهای علمی ، گسترش خدمات مشاوره ای دانشجویی و جذب هر چه بیشتر دانشجویان به شرکت در فعالیتهای ورزشی با گسترش امکانات ورزشی ، تعمیق و توسعه فرهنگ دینی و تلطیف فضای معنوی دانشگاه  عمده رویکرد این معاونت در سال جاری خواهد بود .

همان گونه که اشاره شد به طور کلی این معاونت با همه دانشجویان به صورت مستقیم ارتباط مستمر دارد ، اما نظر به نیاز بیشتر دانشجویان جدید الورود به آگاهی از مقررات و ضوابط دانشگاه از یک سو و ضرورت حمایت ویژه از آنان به لحاظ نیاز عاطفی خاصی که دارند  سعی بر این است ،  علاوه بر ارتباطی که خود معاونت برقرار می سازد ، مدیران و کارشناسان حوزه نیزدر میان آنان حضور یابند و در موارد مختلف مشاوره دهند . قطعا" این ارتباط و حضور مستقیم ، آشنایی بهتر و بیشتر با مشکلات خاص آنان و تسریع در رسیدگی به آنها را به دنبال خواهد داشت .

9- همان گونه که اشاره شد به طور کلی این معاونت با همه دانشجویان به صورت مستقیم ارتباط مستمر دارد، اما نظر به نیاز بیشتر دانشجویان جدید الورود به آگاهی از مقررات و ضوابط دانشگاه از یک سو و ضرورت و حمایت ویژه از آنان به لحاظ نیاز عاطفی خاصی که دارند سعی بر این است علاوه بر ارتباطی که خود معاونت برقرار می سازد مدیران و کارشناسان حوزه نیز در میان آنان حضور یابند و در موارد مختلف مشاوره دهند. قطعاً این ارتباط و حضور مستقیم آشنایی بهتر و بیشتر با مشکلات خاص آنان و تسریع در رسیدگی به آنها را به دنبال خواهد داشت.