شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

مقاله دانشیار دانشگاه ایلام به عنوان اثر برگزیده جشنواره بین‌المللی أنا من حسین (ع) انتخاب شد

مقاله دکتر «مالک عبدی» دانشیار گروه آموزشی ادبیات عرب دانشگاه ایلام به عنوان اثر برگزیده جشنواره بین‌المللی أنا من حسین (ع) انتخاب شد.

     

      به گزارش روابط عمومی دانشگاه ایلام، مقاله «قراءة دلالیة فی زیارة عاشورا (دراسه فی اطار المستویین النحوی و الترکیبی)» نوشته دکتر مالک عبدی با نگاهی بنیادین و ساختارگرا به بررسی مهمترین وجوه زیبایی‌ شناختی زیارت عاشورا و متدهای تأویل‌گرایانه بکار رفته در متن زیارت به منظور تبیین اهداف متعالی قیام عاشورا پرداخته است.

در این مقاله همچنین با نگاهی پدیدارشناسانه به منابع روایی و اسانید معتبر زیارت عاشورا در مجموعه‌های حدیثیِ شیعه، موضوع روایی یا حدیث قدسی بودن متن این زیارتنامه شریف مورد بحث و تدقیق قرار گرفته است. در کنار آن اشاراتی نیز به مقوله لعن و ادله اثباتی آن در زیارت عاشوراء و وجوه اعتباری پیامدهای آن از منظر قرآن و حدیث پرداخته شده است.

در پایان، در باب ارزشگذاریِ این متن مقدس به عنوان میراث مکتوب اثباتِ حقانیت شیعه و منشور ولائیِ حافظان حریم امامت، تلاش‌هایی از منظر رویکردهای تطبیقیِ دانش زبانشناسی نوین، به منظور اعتبارسنجیِ سبکی و ساختاری متن زیارت عاشورا به انجام رسیده تا مخاطب بتواند در پایان به نگارش و نگرشی صحیح در تبیین ژرف‌ساخت‌های فکری و زبانی زیارت مذکور دست یابد.

شایان ذکر است این مقاله پیشتر و در سال 1400 در قالب یک مقاله علمی - پژوهشی در مجله بحوث فی اللغة العربیة دانشگاه اصفهان با رتبه اعتباری «الف» به چاپ رسیده است.

دومین جشنواره بین المللی هنری و دینی انا من حسین (ع) با حضور شخصیت‌ها، نویسندگان، هنرمندان، ادبا و شعرای 22 کشور در تالار شیخ صدوق (ع) آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی شهر ری برگزار شد.