شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

مقاله استادیار دانشگاه ایلام در نشریه معتبر Small با ضریب تأثیر 13.3 به چاپ رسید

مقاله دکتر «احسان سهیلی» استادیار گروه آموزشی فیزیک دانشگاه ایلام با عنوان "Exploring CsPbX3 (X= Cl, Br, I) Perovskite Nanocrystals in Amorphous Oxide Glasses: Innovations in Fabrication and Applications"  در نشریه معتبر Small با ضریب تأثیر 13.3 به چاپ رسید.

    

     به گزارش روابط عمومی دانشگاه ایلام، با وجود ویژگی‌های ساختاری، اپتیکی و الکتریکی متمایز همچون بلورینگی بالا، بازده کوانتومی گسیل فوتون‌های بالا، و ترابرد مؤثر حامل‌های بار الکتریکی، نانوبلورهای پروسکایت هالید نورتاب (CsPbX3) پایداری بسیار ضعیفی دارند که استفاده از آنها را در افزاره‌های اپتوالکترونی محدود کرده است. از این‌رو، روش‌های مختلفی برای بهبود پایداری این نانو مواد معرفی شده است.

در این مقاله مروری، استفاده از شیشه‌های اکسید فلزات انتقالی با ساختار آمورف و تولید کامپوزیت‌های پایدار نورتاب از پروسکایت‌های هالید فلزی و این شیشه‌ها بررسی شده است. مهمترین روش‌های ساخت کامپوزیت خلاصه شده و تمامی رهیافت‌های ممکن برای بهبود عملکرد فوتولومینسانس آنها، برای اولین بار در سه شاخه‌ی اصلیِ؛ (الف) بهبود ساختار، (ب) بهبود کامپوزیت، و (ج) پوشش‌دهی دوگانه دسته‌بندی شده‌اند. در نهایت، کاربردهای متنوع این نوع ساختارها در صفحات نمایشگر، لیزرها، ذخیره‌سازی داده‌ها، سامانه‌های ضدجعل، و ... معرفی شده‌اند. لازم به ذکر است که این حوزه برای اولین بار در کشور مورد بررسی قرار گرفته است و تاکنون هیچ پژوهش دیگری در این حوزه صورت نگرفته است.

این مقاله در همکاری با محققان دانشگاه اراک، و دانشگاه شهر هنگ کنگ (City University of Hong Kong) انجام شده است.

 

مقاله استاديار دانشگاه ايلام در نشريه معتبر Small با ضريب تأثير 13.3 به چاپ رسيد