شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

سه شنبه‌های کتاب دانشگاه ایلام (معرفی کتب تألیفی و ترجمه‌ای اعضای هیأت علمی دانشگاه ایلام)

عنوان کتاب: ژرف کاوی داستان های قرآن کریم (از منظر تحلیل روایت، تحلیل گفتمان و زبان شناسی)

مؤلف: دکتر پیمان صالحی دانشیار دانشگاه ایلام

کتاب ژرف کاوی داستان های قرآن کریم (از منظر تحلیل روایت، تحلیل گفتمان و زبان شناسی) تألیف دکتر پیمان صالحی دانشیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی در سه فصل منتشر شده است.

 بیان سرگذشت پیامبران و سرنوشت جوامع در قالب داستان، از ویژگی‌های برجسته قرآن کریم است. داستان‌های قرآنی دارای ساختاری ظریف و منسجم و بن مایه‌های ژرفناکی است، که توصیف و توضیح‌شان وامدار مطالعاتی روشمند است. بدین منظور برای شناخت بهتر قصه‌های قرآن کریم و درک مفاهیم متعالی آنها، کتاب حاضر در سه فصل، به ژرف کاوی داستان‌های قرآنی پرداخته است. در فصل نخست، برخی از داستان‌های قرآنی از منظر تحلیل روایت، در فصل دوم از دریچه مبانی تحلیل گفتمان و در فصل سوم از منظر زبان شناسی، مطالعه شده‌اند. روش کار به این صورت است، که در ابتدای هر نظریه یا الگو، مقدمه‌ای به همراه ضرورت تحقیق و سؤالات آن مطرح شده است. در ادامه، چارچوب نظری بحث، بیان شده و در بحث اصلی، با استناد به آیات مربوط به هر قصه، که آن نظریه یا الگو قابلیت تطبیق با آن را داشته، بررسی و تحلیل صورت گرفته است و برای برداشت دقیق‌تر از مفاهیم مندرج در قصه‌های قرآن کریم، هر جایی که ضرورت اقتضا نموده، از تفاسیر معتبر، بهره گرفته شده است. پس از تطبیق هر نظریه یا الگو با داستان‌های قرآنی، نتایج حاصل به همراه جدول و نمودار ذکر شده است.

 

 

سه‌شنبه هر هفته، ما را با معرفی کتب منتشر شده اعضای هیأت علمی دانشگاه ایلام همراهی کنید.

 

                 روابط عمومی دانشگاه ایلام

سه شنبه‌هاي کتاب دانشگاه ايلام (معرفي کتب تأليفي و ترجمه‌اي اعضاي هيأت علمي دانشگاه ايلام) سه شنبه‌هاي کتاب دانشگاه ايلام (معرفي کتب تأليفي و ترجمه‌اي اعضاي هيأت علمي دانشگاه ايلام)