شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

برگزاری نشست علمی تخصصی هویت ایرانی خلیج‌فارس در دانشگاه ایلام

به همت انجمن‌های علمی دانشجویی تاریخ و زبان و ادبیات فارسی، نشست علمی تخصصی «هویت ایرانی خلیج‌فارس» صبح دیروز در محل سالن فرزانگان برگزار گردید.

  به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در این نشست دکتر سیاوش یاری عضو هیأت علمی گروه آموزشی تاریخ با بیان اینکه کشور ایران در بهترین نقطه کره زمین قراردارد و باید این نقطه ارزشمند از زمین را به سبب موقعیت خوب جغرافیایی، وجود منابع عظیم نفت و گاز و سابقه تاریخی،  «نصف جهان» نامید، گفت: به همین جهت است، که کشوری مثل آمریکا با وجود اینکه به راحتی به دیگر کشورهای منطقه، همچون: افغانستان و عراق حمله کرده و آنها را تصرف می‌نماید، اما هیچگاه جرأت حمله به ایران را نداشته است و نخواهد داشت.

دکتر یاری، تصریح کرد: کشور ایران با بیش از 2200 کیلومتر مرز مشترک با خلیج فارس، به تنهایی در بین کشورهای منطقه صاحب سخن است، زیرا هیچ کشوری چنین موقعیت را در خلیج فارس ندارد.

دانشیار دانشگاه ایلام، خاطر نشان کرد: از حدود 2700 سال پیش، «خلیج فارس» با نام پیشین «دریای فارس» نامگذاری شده و حتی داریوش هخامنشی درکتیبه خود از این مکان به عنوان دریای فارس نام برده است، که این موضوع در کتب و اسناد تاریخی قابل مشاهده است.

دکتر یاری، تأکید کرد: هویت خلیج فارس 100 درصد ایرانی است، لذا تمام ایرانیان، چه در داخل  و چه در خارج کشور و حتی ایرانیان طرفدار غرب نیز نمی‌توانند از عنوانی غیر از خلیج فارس برای این منطقه استفاده کنند، زیرا این ایران است، که به خلیج فارس هویت بخشیده است.

دانشیار دانشگاه ایلام با بیان اینکه در طول تاریخ همه مسلمان، اعم از عرب و غیر عرب از عنوان «دریای فارس» یا «خلیج فارس» استفاده کرده‌اند، خاطرنشان کرد: بعد از شکل‌گیری وهابیت توسط انگلیس در قرن هیجدهم و با استخراج نفت، خاندان‌های حکومتی آل سعود، آل خلیفه و آل صبا در شبه جزیره عربستان با کمک انگلیس قدرت گرفتند، که الان مدعی عنوان نام «خلیج عربی» به جای «خلیج فارس» هستند.

دکتر یاری در پایان، گفت: همانطور که کشورهای عربی با هزینه زیاد و تبلیغات سعی دارند، واژه جعلی خلیج عرب را جایگزین خلیج فارس کنند، لذا ما نیز باید با برگزاری چنین نشست‌ها و مراسم‌هایی، این عنوان را در چارچوب بخشی از هویت تاریخی خود حفظ کنیم.

در ادامه دکتر رحمان ذبیحی دانشیار گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی با بیان اینکه همگان اذعان دارند، ایرانیان جزو ملل دارای سابقه تمدنی تاریخ بشر هستند، اظهار داشت: ایرانیان از از دوران اساطیری و بعد دوران تاریخی، نقش راهبری را در سطح جهان برای خود قائل بوده‌اند.

دکتر ذبیحی با اشار به ذهنیت مردمان دوره باستان و قرون نخستین اسلامی درباره جغرافیای جهان، گفت: در کتب تاریخ، کتب ادبی، جغرافیایی، سفرنامه‌ها، دانشنامه‌ها، عجایب‌ نامه‌ها و رحله‌ها، به وضوح بیان شده، که دریایی که از حدود آبادان امروزی آغاز می‌گردد و تا پاکستان کنونی امتداد دارد، دریای فارس نام دارد.

دانشیار دانشگاه ایلام تصریح کرد: موضوع عنوان خلیج فارس و تعلق آن به ایران ثابت شده است و غیر قابل خدشه می‌باشد.

دکتر ذبیحی واژه جعلی «خلیج عربی» را دیکته شده استعمارگران دانست و گفت: استعمارگران با هدف ایجاد اختلاف، به جعل و انتشار چنین واژگانی روی آوردند، لذا مسلمان باید در دام این اختلاف افکنی نیفتند.

 

 

برگزاري نشست علمي تخصصي هويت ايراني خليج‌فارس در دانشگاه ايلام برگزاري نشست علمي تخصصي هويت ايراني خليج‌فارس در دانشگاه ايلام برگزاري نشست علمي تخصصي هويت ايراني خليج‌فارس در دانشگاه ايلام برگزاري نشست علمي تخصصي هويت ايراني خليج‌فارس در دانشگاه ايلام برگزاري نشست علمي تخصصي هويت ايراني خليج‌فارس در دانشگاه ايلام برگزاري نشست علمي تخصصي هويت ايراني خليج‌فارس در دانشگاه ايلام