شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

رسالت اصلی اساتید دانشگاه باید علم پژوهی و شاگردپروری باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین سراج رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی، اساتید دانشگاه‌ها را معلمین تراز اول دانست، که با ایفای دو وظیفه  خطیر «علم پژوهی» و «شاگردپروری»، می‌توانند در روند توسعه پایدار کشور نقش آفرینی کنند.

  به گزارش روابط عمومی دانشگاه، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر شمس الله سراج رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی با بیان اینکه مسائل امروزی در افق دید آیت الله شهید مرتضی مطهری ظهور و بروز داشته است، اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های بارز استاد مطهری که در کمتر کسی پیدا می‌شود؛ این بود، که جلوتر از زمان خویش حرکت می‌کرد، که این موضوع در محتوای کتاب‌های آن شهید به وضوح قابل مشاهده است و باوجود اینکه این کتاب‌ها، حدود 60 الی 70 سال پیش نوشته شده‌اند، اما گویی برای نسل جوان امروزی نگارش یافته‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سراج با بیان احاطه بر فرهنگ  و مبانی فکری جوامع مختلف یکی از ویژگی‌های بارز سیره علمی شهید مطهری است، گفت: نقد مبنایی و کامل استاد مطهری بر فلسفه غرب، نشان از احاطه ایشان بر مبانی فلسفه غربی است.

رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی با بیان اینکه استاد مطهری، «تحجرگرایی» و «التقاط» از جمله دغدغه‌های شهید مطهری بوده است، افزود: طبق دیگاه شهید مطهری، تحجرگرایی باعث عدم ریسک‌پذیری و عقب ماندگی جامعه می‌شود و از طرفی التقاط زمینه بدیینی به اسلام را در میان مردم شکل می‌دهد.

دکتر سراج «اساتید دانشگاه‌ها» را معلمین تراز اولی دانست، که دو وظیفه خطیر «علم پژوهی» و «شاگردپروری» را عهده‌دار هستند، بیان داشت: تولید علم می‌بایستی در مسیر دانایی قرار گیرد، تا به توسعه پایدار کشور منتج شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سراج با اشاره به اهمیت موضوع «شاگردپروری» در سیره علمی علما و دانشمندان، اظهار داشت: علما و دانشمندان تراز اول ایران زمین و جهان اسلام، در کنار انتقال مباحث علمی به شاگردان، سعی داشتند مباحث عملی اخلاقی و رفتاری را نیز به آنان منتقل کنند، لذا ما شاهد تربیت شاگردان همچون بهمنیار در نزد ابوعلی سینا، فیض کاشانی و عبدالرزاق لاهیجی در نزد ملاصدرا و استاد مطهری در نزد علامه طباطبایی هستیم، که توانستند منشأ تأثیرگذاری در تاریخ علم و سطح جامعه باشند.