شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

سه شنبه‌های کتاب دانشگاه ایلام (معرفی کتب تألیفی و ترجمه‌ای اعضای هیأت علمی دانشگاه ایلام)

عنوان: تنش خشکی در ذرت اثرات، سازوکارهای مقاومت، دستاوردهای جهانی و رهیافت های بیولوژیکی برای پیشرفت
مولفان: محمد اسلم، محمد امیر مقبول، رحیمه چنگیز
مترجمان:دکتر رحیم ناصری استادیار دانشگاه ایلام، دکتر امیر میرزایی استادیار مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان ایلام
، دکتر علی حاتمی استادیار دانشگاه ایلام

کتاب ژتنش خشکی در ذرت اثرات، سازوکارهای مقاومت، دستاوردهای جهانی و رهیافت های بیولوژیکی برای پیشرفت دکتر رحیم ناصری استادیار دانشگاه ایلام، دکتر امیر میرزایی استادیار مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان ایلام، دکتر علی حاتمی استادیار دانشگاه ایلام در شش فصل منتشر شده است.


این کتاب در 6 فصل  به چاپ رسیده استفصل های پیش روی فصل1شامل مقدمه، فصل 2 اثرات خشکی بر ذرت، فصل 3 مکانیسم‌های مقاومت به خشکی فصل4 دستاوردهای جهانی در تحمل خشکی ذرت، فصل5 اقدامات  بیولوژیکی برای بهبود عملکرد ذرت و فصل6 نتایج و خلاصه می‌باشد.

این کتاب بر جوانه زنی اولیه، یکی از مهمترین راهبردهای ژرم پلاسم ذرت برای سازگاری با تنش القا شده از خشکی، تمرکز دارد. برخی از ژنوتیپ ها از طریق کاهش تلفات آب یا افزایش جذب آب، توانایی سازگاری دارند تحمل  خشکی سازوکار اصلی سازگاری است که گیاهان زراعی را قادر می سازد تا فرآیندهای فیزیو لوژیکی طبیعی خود را حفظ کنند و به رغم تنش خشکی ، عملکرد اقتصادی بهتری ارائه دهند چندین فرآیند در افزایش تحمل خشکی در ذرت نقش دارند: تجمع اسمولیت ها یا آنتی اکسیدان ها، تنظیم کننده های رشد گیاه، پروتئین ها ی تنش و پروتئین های کانال آب، عوامل رونویسی و مسیرهای انتقال علائم. خشکی یکی از شایع ترین اشکال تنش غیر زنده در سراسر جهان است و میزان تولید محصولات کشاورزی محدود می‌کند. ذرت، یکی از  گیاهان غله غالب در جهان است که به تنش خشکی حساسیت دارد.
خشکی یکی از زیان آورترین تنش های غیر زنده در سراسر جهان است که به طور جدی توانایی تولید محصول را در گیاهان زراعی تحت تأثیر قرار می دهد. گیاه ذرت یکی از غلات عمده در جهان است که به خشکی حساس می باشد. ذرت در مراحل مختلف تحت تأثیر خشکی قرار می گیرد. پتانسیل جوانه زنی ، رشد گیاهچه، استقرار گیاهچه ، رشد و نمو همه جانبه نمو گرده ، نمو کاکل دهی، مدت زمان کاکل دهی تا گرده افشانی ، گرده افشانی ، نمو جنین توسعه آندوسپرم و پرشدن  دانه مراحلی در زندگی گیاه ذرت هستند که به طور جدی تحت تأثیر تنش خشکی محدود میشوند سازوکار های متعددی  در گیاهان ایجاد شده که آنها را برای مقابله با تنش های خشکی آماده می کند ژرم پلاسم های ذرت ویژگی های فراوانی دارند که آنها را برای انتخاب بهترین راه های مواجهه با تنش خشکی توانمند می کند. یکی از سازوکار های سازگاری، زود رسی است که به گیاهان کمک می‌کند تا از تنش فرار کنند. برخی ژنو تیپ‌ها از طریق کاهش تلفات آب یا افزایش جذب آب با تنش خشکی مقابله می کنند تحمل خشکی یک روش دیگر سازگاری است که با افزایش توانایی در اتخاذ و حفظ فرآیندهای فیزیولوژیکی طبیعی سبب می‌شود گیاهان زراعی عملکرد اقتصادی بهتری در شرایط تنش خشکی داشته باشند.

 

سه‌شنبه هر هفته، ما را با معرفی کتب منتشر شده اعضای هیأت علمی دانشگاه ایلام همراهی کنید.

 

                 روابط عمومی دانشگاه ایلام