شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

پروژه تحقیقاتی استادیار دانشگاه ایلام به عنوان طرح کشوری ‌برگزیده وزارت علوم انتخاب شد

پروژه تحقیقاتی دکتر علیرضا حسینی استادیار دانشگاه ایلام با عنوان «بررسی علل کاهش کیفیت آب رودخانه دویرج و ارایه راهکارهای علاج بخشی» به عنوان طرح برگزیده کشوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انتخاب گردید.

    به گزارش روابط عمومی دانشگاه، رودخانه دویرج یکی از رودخانه‌های غرب کشور محسوب می‌شود.مساحت حوضه آبریز این رودخانه در بالادست سد مخزنی دویرج حدود 1200  کیلومتر مربع است. در بازه‌ای از رودخانه، به دلیل عوامل لیتولوژی، تکتونیکی و تراوش مواد هیدروکربنی، کیفیت آب رودخانه به شدت کاهش یافته و کیفیت آب مخزن را تحت تأثیر قرار داده است. در این پژوهش، کیفیت آب ورودی در محل تلقی زیر شاخه‌ها در 20 زیر حوضه و در طول رودخانه‌ی اصلی به مدت یک سال پایش شده است. هدایت الکتریکی آب رودخانه در بازه‌ای به طول حدود 100 کیلومتر از حدود 500 تا 7000 میکروموس بر سانتی متر تغییر می‌کند. در این بررسی نقاط آلاینده و تأثیر هر یک در کاهش کیفیت آب رودخانه، تعیین و راهکارهای اولیه برای بهبود کیفیت آن ارایه گردید.

از مهمترین دستاوردهای این طرح پژوهشی، شناسایی نقاط آلاینده و تأثیر هر یک بر کاهش کیفیت آب رودخانه و ارایه راهکارهای اولیه‌ی علاج بخشی می‌باشد.

شایان ذکر است، دکتر حسینی عضو هیأت علمی دانشکده کشاورزی این پروژه تحقیاتی را برای شرکت آب منطقه‌ای آب ایلام تدوین کرده است.

لینک کتاب طرح‌های صنعتی ‌برگزیده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1401: http://file:///C:/Users/a.ghobadi/Desktop/7f81ea17-2f50-4dca-8200-bc8beea95aa8.pdf