شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

سه شنبه‌های کتاب دانشگاه ایلام (معرفی کتب تألیفی و ترجمه‌ای اعضای هیأت علمی دانشگاه ایلام)

عنوان کتاب: انفورماتیک کشاورزی، خودکارسازی با  اینترنت اشیاء و یادگیری ماشین

مؤلفان: آمیتاوا چودوری، آریندام بیسواس، مانیش پراتیک، و آملان چاکرابارتی

مترجمان: مهندس رستم فتحی و دکتر کامران خیرعلی پور دانشیار دانشگاه ایلام

کتاب «انفورماتیک کشاورزی، خودکارسازی با  اینترنت اشیاء و یادگیری ماشین» توسط آقایان مهندس رستم فتحی و دکتر کامران خیرعلی پور دانشیار دانشگاه ایلام ترجمه و شده است.

     بخش کشاورزی تلاش می‌کند نیاز بشر به غذا را، هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی، برآورده نماید. با وجود این، افزایش بهره‌وری و حفاظت از محیط زیست در هر فعالیتی به منظور نیل به اهداف تولید پایدار الزامی می‌باشد. بنابراین به کارگیری دانش و فناوری روز برای تولید پایدار محصولات کشاورزی ضروری می‌باشد. این موضوع بر به کارگیری کشاورزی دقیق به عنوان یک فناوری جدید تاکید میکند تا با استفاده از دقیق‌ترین فناوری‌ها و روش‌ها به درستی و به موقع از منابع مختلف استفاده شود و فرایند تولید محصول به بهترین شکل ممکن مدیریت شود. در این راستا، کشاورزی هوشمند، کشاورزی دیجیتال، کشاورزی خودکار، و اینترنت اشیاء کشاورزی برای نیل به اهداف کشاورزی دقیق معرفی شدهاند. در کشاورزی هوشمند سعی میشود، دادههای مربوط به عملیات مختلف جمعآوری شده و بر اساس نتایج حاصل از تحلیل آنها تصمیمات مناسبی برای مدیریت صحیح آن‌ها اتخاذ گردد. کشاورزی دیجیتال بر به کارگیری سامانه‌ها در کشاورزی به منظور به دست آوردن سیگنال‌های دیجیتال و کشاورزی خودکار بر اجرا و کنترل عملیات کشاورزی با کمترین اتکا بر تجربه نیروی کار تاکید دارد. اینترنت اشیاء کشاورزی کمک میکند تا از فضای اینترنت برای پایش و کنترل عملیات مختلف کشاورزی استفاده گردد. نظر به اهمیت کشاورزی و ضرورت به کارگیری فناوریها و دانش روز در ارتقا این بخش، تصمیم گرفته شد تا کتاب انفورماتیک در کشاورزی ترجمه گردد.

کتاب انفورماتیک کشاورزی مشتمل بر 12 فصل می باشد. فصل «1» در مورد الگوریتمهای پیشرفته یادگیری ماشین از جمله هوش مصنوعی و نقش آنها در کشاورزی بخصوص پیش‌بینی محصول بحث می‌کند. تاثیر ابزارهای اینترنت اشیاء در کشاورزی هوشمند و کاربردهای آن مانند نظارت بر شرایط آب و هوایی، خودکارسازی گلخانه، مدیریت محصول، نظارت در گاوداری‌ها، و مدیریت کشاورزی در فصل «2» آمده است. فصل «3» مربوط به خودکارسازی کشاورزی به ‌وسیله اینترنت اشیاء است. این فصل بر برنامه‌های درسی دانشگاهها در زمینه انفورماتیک کشاورزی و حوزه‌های مرتبط تمرکز دارد. در فصل «4» نقش جمع‌آوری و مدیریت داده‌ها و اطلاعات مبتنی بر حسگرهای بی‌سیم و اینترنت اشیاء در مدیریت تولید محصول در کشاورزی هوشمند حتی در مزارع کوچک مورد بحث قرار گرفته است. پایش برخط پارامترهای ‌محیطی در کشاورزی دقیق به منظور تجسم بلادرنگ و دسترسی به پارامترهای آب و هوایی حتی از مکان‌های دور و پردازش هوشمند آن‌ها به منظور شناسایی و انطباق الگوهای آبیاری با تغییرات مختلف آب و هوایی با استفاده از راه‌حل‌های مبتنی بر اینترنت اشیاء موضوع مورد بحث در فصل «5» کتاب است. فصل «6» و «7» به ترتیب به شناسایی بیماریهای گیاهان و علفهای هرز به کمک هوش مصنوعی مربوط است. در فصل «8» سامانهای معرفی شده است که با استفاده از حسگر بتواند ترکیبات و رطوبت خاک را پایش نموده و هشدار لازم را به تلفن همراه کشاورز ارسال نماید و همچنین از پهپاد برای پایش وضعیت محصول استفاده شود و داده‌های مختلف تولید شده در فضای ابری ذخیره ‌شده تا به وبسایت‌ یا برنامه‌های کاربردی بر روی تلفن همراه ارسال ‌شود. در فصل «9» کاربرد یکپارچه شبکه حسگری بی‌سیم مبتنی بر اینترنت اشیاء در کشاورزی و روش بهینه‌سازی ترکیبی برای حل مسائل بهینه‌سازی مورد بحث قرار گرفته است.

فصل «10» مربوط به طراحی پهپاد است و پیکربندی آن شامل اندازه و شکل پهپاد و تطبیق مناسب پیشرانه‌ها و پروانه‌های برقی بدون جاروبک مورد بررسی قرار گرفته است. چالش‌های امنیتی در برنامههای کاربردی کشاورزی با قابلیت اینترنت اشیاء از جمله تولید و انتقال امن داده‌ها در فصل «11» تشریح شده است. فصل «12» به مدیریت بهینه عملیات مختلف تولید محصول از جمله آبیاری، کاربرد آفت‌کش‌ها، کاشت، و برداشت دقیق می‌پردازد، که با پیشبینی زودهنگام شرایط آب و هوایی توسط برنامه کاربردی تلفن‌ همراه کشاورز، برنامه‌ریزی مناسب آبیاری، کنترل آفات، و دیگر عملیات ها تولید محصول به حداکثر و ضایعات به حداقل برسد.

 

سه‌شنبه هر  هفته، ما را با معرفی کتب منتشر شده اعضای هیأت علمی دانشگاه ایلام همراهی کنید.

 

روابط عمومی دانشگاه ایلام

 

سه شنبه‌هاي کتاب دانشگاه ايلام (معرفي کتب تأليفي و ترجمه‌اي اعضاي هيأت علمي دانشگاه ايلام)