شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

در نشست خبری با اصحاب رسانه؛ رئیس دانشگاه ایلام عملکرد 17 ماهه دانشگاه را تشریح کرد

دکتر علی‌محمدی رئیس دانشگاه ایلام در نشست خبری با اصحاب رسانه، که صبح امروز در محل سالن جلسات حوزه ریاست برگزار گردید، عملکرد 17 ماهه دانشگاه را تشریح کرد.

  به گزارش روابط عمومی، دکتر علی‌محمدی در این نشست با گرامیداشت روز شهید، اظهار داشت: اقتدار و عظمت ایران اسلامی مرهون و مدیون شهداء، خانواده‌های معززشان و جانفشانی ایثارگران و رزمندگان است.

رئیس دانشگاه ایلام با بیان اینکه نقش رسانه‌ها در سطح جامعه بسیار تأثیر گذار است، افزود: رسانه‌ها ظرفیت بسیار عظیمی برای تبیین مسائل و حقایق جامعه هستند و اگر می‌خواهیم کشور بیش از پیش به توسعه و بالندگی برسد، بایستی از این ظرفیت، حداکثر استفاده به عمل آید.

دکتر علی‌محمدی با اشاره به اینکه رسانه‌های غربی در تلاش هستند تا در جوامعی که با آنها همراه نیستند، روایت‌های جعلی و کذب را به مخاطبان تحمیل کنند، بیان داشت: نقش رسانه‌های داخلی در مقابله با این گونه رسانه‌ها بسیار حائز اهمیت است و می‌طلبد، که در برابر  شیطنت‌های آنان، به بهترین شکل ممکن اطلاع‌رسانی، تنویز افکار و جهاد تبیین صورت گیرد.

رئیس دانشگاه ایلام با بیان اینکه در جهاد تبیین اصلی‌ترین مخاطب مقام معظم رهبری دانشگاهیان و نخبگان هستند، یادآور شد: وظیفه و رسالت اصحاب فرهیخته رسانه‌ها برای تحقق جهاد تبیین بسیار خطیر و مؤثر است و ضرورت دارد، که بیش از پیش پای کار بیایند.

دکتر علی‌محمدی در خصوص تأسیس دانشگاه ایلام، بیان داشت: پیشینه تأسیس دانشگاه ایلام به سال 1355 برمی‌گردد، که ابتدا به عنوان دانشکده مستقل دامپروری و شاخه‌ای از دانشگاه رازی کرمانشاه شروع به فعالیت نموده و پس از انقلاب فرهنگی به دانشکده کشاورزی تغییر نام یافت. با توجه به پیشینه کهن تاریخی استان ایلام، موقعیت استراتژیک و وجود استعدادهای ناب، تأسیس دانشگاه در استان ایلام یک مطالبه همگانی بود، تا اینکه در جریان سفر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای به استان ایلام در سال 1369؛ فرمان تأسیس «دانشگاه بزرگ ایلام» توسط ایشان صادر شد، که بعد از طی مراحل اداری در نهایت در سال 1371 دانشگاه ایلام تأسیس گردید.

دکتر علی‌محمدی با بیان اینکه در طول مدت این 30 سال؛ خدمات، زحمات و تلاش‌های زیادی در این مجموعه علمی به بار نشسته است، اضافه کرد: هم‌اکنون بیش از هشت هزار دانشجو در مقاطع مختلف در این دانشگاه به تحصیل اشتغال دارند و 229 نفر از اساتید نیز مشغول انجام وظیفه هستند.

رئیس دانشگاه ایلام با اشاره به اینکه در تلاش هستیم که در سال آینده تعداد اساتید این دانشگاه را به 250 نفر افزایش دهیم، ادامه داد: در این دانشگاه 400 نفر کارمند نیز مشغول انجام وظیفه می‌باشند.

دکتر علی‌محمدی با بیان اینکه در راستای تکریم ایثارگران و تسریع در اجرای قانون، تبدیل وضعیت ایثارگران شاغل در این دانشگاه بلافاصله در دستور کار قرار گرفت و اجرایی شد، تأکید کرد: دانشگاه ایلام در زمینه تبدیل وضعیت ایثارگران در سطح دانشگاه‌های کشور و در سطح دستگاه‌های استان، حائز رتبه اول است.

رئیس دانشگاه با اشاره به اینکه دانشگاه ایلام با بیش از 11 میلیارد تومان کسری بودجه مواجه بوده است، گفت: خوشبختانه با تلاش‌ها و رایزنی‌های مستمر و با مساعدت مسئولان استانی و همراهی همکاران وزارت علوم، 11 میلیارد و پانصد میلیون تومان برای جبران این کسری بودجه، تأمین شد و بدهکاری‌های دانشگاه پرداخت شده است و الان از این بابت هیچ‌گونه مشکلی وجود ندارد.

دکتر علی‌محمدی با بیان اینکه بهسازی، نوسازی، مرمت، تجهیز و تکمیل پروژه‌های مختلفی در دانشگاه ایلام در دستور کار قرار گرفته است، اظهار داشت: نوسازی و بهسازی مجتمع دانشگاه واقع در جاده مهران از جمله این پروژه‌هاست، که قریب 9 سال به این پروژه اعتبار تعلق نگرفته بود و نهایتاً طی رایزنی‌ها و پیگیری‌های زیادی که صورت گرفت، مبلغ 9 میلیارد تومان برای مرمت، بهسازی و تجهیز آن تأمین گردید و امیدواریم که این پروژه هر چه زودتر به بهره‌برداری برسد و میهمانان و دانشجویان خارجی که متأهل هستند، از این مجموعه استفاده کنند.

رئیس دانشگاه ایلام با اشاره به اینکه متأسفانه در جریان دور اول سفر رئیس جمهور به استان، هیچ پروژه‌ای برای دانشگاه ایلام لحاظ و مصوب نشده بود، افزود: با همراهی و همکاری دکتر بهرام‌ نیا استاندار پرتلاش ایلام و طی رایزنی‌ها و پیگیری‌های مفصل و مکاتبات مکرر،  خوشبختانه با عنایت وزارت علوم، مبلغ 20 میلیارد تومان برای تکمیل پروژه دانشکده علوم پایه در نظر گرفته شد، که تاکنون مبلغ 7 میلیارد تومان آن تخصیص یافته است.

دکتر علی‌محمدی ادامه داد: برای تکمیل پروژه توسعه دانشکده علوم انسانی، برای فاز اول این پروژه 15 میلیارد تومان از وزارتخانه و 10 میلیارد تومان از منابع استانی لحاظ شده است و برای تکمیل کل پروژه 45 میلیارد تومان مورد نیاز است.

رئیس دانشگاه ایلام با بیان اینکه یکی از چالش‌هایی که دانشگاه ایلام با آن مواجه بود، فرسودگی تجهیزات و وسایل سرمایشی و گرمایشی بوده است، خاطرنشان ساخت: در این مدت بیش از 3 میلیارد تومان برای تعویض و بهسازی وسایل سرمایشی و گرمایشی دانشگاه هزینه شده است.

دکتر علی‌محمدی با بیان اینکه در تلاش هستیم تا در راستای تحقق قانون «جوانی و جمعیت» خوابگاه متأهلی را احداث کنیم، اظهار داشت: طراحی خوابگاه متأهلین با اعتبار 3 میلیارد ریال انجام گرفت، که ان شاء الله در سال آینده احداث آن آغازمی‌گردد.

رئیس دانشگاه ایلام، یادآور شد: همچنین در این مدت کم تکمیل فضای اداری طبقه اول ساختمان مرکزی با اعتبار 9 میلیارد ریال، تعمیر و تجهیز بلوک 3 و 5 خوابگاه شهید چمران با اعتبار با اعتبار 8 میلیارد و 400 میلیون ریال،  احداث فاز اول پروژه زمین ورزشی روباز پردیس خوابگاهی خواهران دختران با اعتبار 10 میلیارد ریال، راه‌اندازی ساختمان اداری و کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی با اعتبار 9 میلیارد ریال و فاز یک مقاوم سازی ساختمان دانشکده فنی و مهندسی با اعتبار 6 میلیارد ریال انجام گرفته است.

دکتر علی‌محمدی با اشاره به دیدارش با همراهی دکتر بهرام نیا استاندار ایلام با دکتر زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناروی در ابتدای هفته جاری، گفت: در نتیجه این رایزنی، وزیر علوم مبلغ 100 میلیارد ریال برای توسعه فضای سبز و محوطه‌سازی دانشگاه ایلام اختصاص داد.

رئیس دانشگاه ایلام با بیان اینکه بر پایه ویرایش 2022 میلادی رتبه‌بندی جهانی دانشگاهی «گرین‌متریک» درباره توسعه پایدار، دانشگاه ایلام در لیست دانشگاه‌های سبز جهان جای گرفت، اظهار داشت: بر اساس این نظام رتبه‌بندی، 1050 دانشگاه و مؤسسه از سراسر جهان ارزیابی شده‌اند، که  45 دانشگاه و مؤسسه ایرانی در لیست سبزترین‌های جهان جای گرفته‌اند، که از میان آن‌ها، دانشگاه ایلام رتبه 33  ملی را کسب کرد.

دکتر علی‌محمدی با اشاره به اینکه در سال جاری بودجه دانشگاه ایلام 49/8 درصد افزایش یافته است و این اتفاق در سطح دانشگاه‌های کشور کم نظیر است، تصریح کرد: علاوه بر بودجه مصوب خود دانشگاه، با از طرق مختلف نیز 80 میلیارد تومان اعتبار برای این مجموعه علمی جذب شده است.

رئیس دانشگاه ایلام با بیان اینکه درآمدزایی مصوب این دانشگاه برای سال ‌جاری حدود 18 میلیارد تومان بوده است، تأکید کرد: درآمدزایی اصولی جزء اولویت‌های این دانشگاه است و خوشبختانه تاکنون بیش از 22 میلیارد تومان درآمد اختصاصی حاصل شده است.

دکتر علی‌محمدی با اشاره به اینکه به منظور درآمدزایی بیشتر و ایجاد اشتغال مناسب در استان، احداث کارخانه «فرآوری بیتومین و محصولات مشتق از آن» با مشارکت دانشگاه های منطقه 5 کشور در دستور کار قرار دارد، گفت: قطعاً با احداث این کارخانه، زمینه درآمدزایی و اشتغال پایدار در استان فراهم خواهد شد.

رئیس دانشگاه ایلام با بیان اینکه انتصاب مدیران جوان و کادرسازی برای آینده جزء اولویت‌های این دانشگاه است، خاطرنشان ساخت: استفاده از ظرفیت و توانمندی زنان در سطوح مختلف مدیریتی این دانشگاه، در دستور کار قرار گرفته و هم اکنون 11 نفر از بانوان توانمند به عنوان مدیر در مجموعه‌های مختلف دانشگاه ایلام مشغول انجام وظیفه هستند.

دکتر علی‌محمدی با اشاره به اینکه در جریان اغتشاشات اخیر، خوشبختانه دانشگاه ایلام خوب درخشید و یکی از آرام‌ترین دانشگاه‌های کشور بود، تصریح کرد: این توفیق، ماحصل همراهی و همکاری دانشجویان عزیز و همه دانشگاهیان دانشگاه ایلام بوده است، که جا دارد به پاس این توفیق ارزشمند، مراتب تقدیر و تشکر خود را از همه این عزیزان بعمل آورم.

رئیس دانشگاه ایلام حضوری شدن کلاس‌های آموزشی دانشگاه در ابتدای سال جاری بعد از وقفه‌ای دو ساله، بیان داشت: بعد از ابلاغ وزارت علوم، همکاران این جانب ظرف مدت 10 روز زمینه حضوری شدن کلاس‌های آموزشی تمام مقاطع تحصیلی را فراهم کردند.                             

دکتر علی‌محمدی با با بیان اینکه فرآیند اخذ مجوز رشته‌های جدید تحصیلی بر اساس نیاز جامعه و بازار کار مورد بازنگری قرار گرفت، اظهار داشت: در این مدت کم مجوز 7 رشته تحصیلی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد اخذ شد و برای اخذ مجوز سه رشته تحصیلی در مقطع دکتری تخصصی و کارشناسی ارشد نیز اقدام گردید، که ان شاء الله در سال 1402 محقق می‌شود.

رئیس دانشگاه ایلام با بیان اینکه برنامه جذب دانشجویان نخبه کشوری در مقاطع مختلف تحصیلی در دستور کار قرار دارد، گفت: رایزنی‌های لازم برای جذب دانشجویان ممتاز، نخبه و دارندگان رتبه‌های برتر کشوری در دانشگاه ایلام برای مهرماه سال آینده انجام شده، تا از محل درآمدهای اختصاصی و کمک خیرین، به آنان بصورت ماهیانه کمک هزینه تحصیلی پرداخت شود.

دکتر علی‌محمدی با اشاره به تدوین شیوه‌ نامه‌های جدید برای اعضای هیأت علمی، یادآور شد: به جهت ایجاد انگیزه و تشویق اعضای هیأت علمی برای انجام فعالیت‌های آموزشی و تسهیل در فرآیند امور مربوط به آنان، دستورالعمل انتخاب سرآمدان آموزشی در سطح دانشگاه، دانشکده و گروه‌های، اصلاح آیین نامه انتخاب مدرس برتر آموزشی و تدوین فلوچارت مراحل تبدیل وضعیت اعضای هیات علمی و ابلاغ به دانشکده‌‌ها به منظور شفاف‌سازی و رفع ابهام در طی نمودن مراحل اداری تبدیل وضعیت انجام گرفت.

رئیس دانشگاه ایلام با اشاره به اینکه بر اساس نظام رتبه بندی علمی معتبر سایمگو در سال 2022  دانشگاه ایلام در سطح جهان در رتبه 699 قرار دارد، بیان کرد: رتبه دانشگاه ایلام طی سال 2021 در نظام رتبه‌بندی سایمگو (Scimago Institutions Rankings)  در جهان 775 بود، که در سال 2022 در این نظام رتبه‌بندی، با 76 پله صعود به رتبه 699 جهانی ارتقا پیدا کرده است.

دکتر علی‌محمدی با بیان اینکه با اقدامات تشویقی، تدوین شیوه‌نامه‌های جدید و بازنگری در آئین‌نامه‌های پژوهشی، روند چاپ مقالات دانشگاه افزایش یافته است، یادآور شد: چاپ مقالات 1 Q  و 2Q  که شامل چارک اول و دوم می‌باشد، رشد 32 درصدی داشته است.

رئیس دانشگاه ایلام توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری را یکی از اقدامات مدیریت کنونی دانشگاه عنوان کرد و گفت: با پذیرش بالغ بر 35 واحد فناور جدید در مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه، افزایش 100 درصد و 70 درصدی پرداخت وام به واحدهای فناور مستقر در مرحله رشد و پیش رشد، تهیه شیوه حمایت از فعالیت‌های پژوهشی، فناوری و نوآوری اصیل و ارزنده، برگزاری چهار رویداد استارتاپی کشاورزی، خلاقیت دانش آموزی دختران، خلاقیت دانش آموزی پسران دبیرستانی، گیاهان دارویی و معطر استان ایلام و خـدمـات شهـــری، برگزاری دو رویداد ایده شو «از فن و حرفه تا صنعت» و «گیاهان دارویی استان ایلام»، برگزاری 69 مورد کارگاه‌ آموزشی و تهیه مقدمات راه‌اندازی خانه خلاقیت، شاهد توسعه زیست بوم و فناوری و نوآری در دانشگاه ایلام هستیم، که اتفاق می‌تواند در روند توسعه استان نقش محوری داشته باشد.

رئیس دانشگاه ایلام با بیان اینکه با همکاری و همراهی پارک علم و فناوری، احداث پردیس مشترک پارک علم و فناوری در مساحتی حدود شش هکتار در دستور کار قرار دارد، اظهار داشت: همکاری و همراهی مجموعه‌های علمی می‌تواند استان را بیش از پیش در مدار توسعه قرار دهد.

دکتر علی‌محمدی با اشاره به اینکه مأموریت‌گرایی و پرهیز از روزمره‌گی، سرلوحه کار دانشگاه ایلام است، یادآور شد: برنامه راهبردی ما در همین راستا و به منظور توسعه همه‌جانبه دانشگاه است.

دکتر علی‌محمدی با بیان اینکه دانشگاه ایلام در حوزه فرهنگی و اجتماعی نیز تلاش‌های مضاعف و مطلوبی داشته است، اضافه کرد: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با استفاده از شگردهای مختلف، همچون اجرای برنامه تجلیل از 13 فرمانده ایلامی دوران دفاع مقدس، اجرای طرح ایده شو با محوریت صنایع دستی و هنرهای تجسمی،  برگزاری انتخابات 14 کانون فرهنگی و هنری، راهیابی 7 نفر از دبیران انجمن‌های علمی دانشجویی به عنوان عضو شورای شبکه مرکزی اتحادیه‌های مربوطه، انجام مقدمات برگزاری همایش ملی تبیین اندیشه دفاعی مقام معظم رهبری، اجرای 5 مورد پویش‌های استانی و کشوری، برگزاری 5 مورد نمایشگاه فرهنگی و هنری، برگزاری 143 نشست علمی و تخصصی، برگزاری 39 مورد اردوی علمی، تفریحی – زیارتی،  برگزاری 25  مورد کرسی آزاداندیشی  و انتشار 9 مورد نشریه دانشجویی از جمله این فعالیتها است.

دکتر علی‌محمدی با بیان اینکه در حوزه دانشجویی دستاوردهای خوبی شکل گرفته است، بیان داشت: اسکان کامل دانشجویان متقاضی در خوابگاه‌های دانشجویی، تعمیرات اساسی و رفع مشکلات موتورخانه‌های خوابگاه‌های دانشجویی با اعتبار چهار میلیارد ریال، راه‌اندازی سامانه جدید اسکان دانشجویی و دستگاه‌های حضور و غیاب خوابگاه‌های دانشجویی، تجهیز آشپزخانه سلف سرویس خواهران با اعتبار هفت میلیارد ریال، راه‌اندازی اتوماسیون تغذیه دانشجویی،  واگذاری کامل سلف سرویس‌های دانشجویی و آشپزخانه‌ها به بخش خصوصی، راه اندازی کافه رستوران (ویژه خواهران)، کسب عنوان 77 مقام دانشجویان ورزشکار در مسابقات کشوری، منطقه‌ای و استانی، راهیابی 6 دانشجوی دانشگاه به اردوی تیم‌های ملی،  ارتقا سرانه فضاهای ورزشی خرید شش میلیارد ریال وسایل و تجهیزات ورزشی، احداث زمین ورزشی روباز در پردیس خوابگاهی خواهران (در حال تکمیل)، کسب عنوان «مرکز مشاوره برتر» دانشگاه‌های سراسر کشور توسط مرکز مشاوره دانشگاه  و کسب عنوان فعال کشوری توسط مرکز بهداشت و درمان از جمله دستاودرهای این حوزه است.

رئیس دانشگاه ایلام نوسازی و بهسازی سلف سرویس‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی را یک دستاورد مهم برای ارتقای خدمات رفاهی به دانشجویان دانست و گفت: ارتقاء (بازسازی و نوسازی) خوابگاه‌های دانشجویی اندیشه و الغدیر با اعتبار 40 میلیارد ریال، پروژه تعمیرات سلف سرویس دختران با اعتبار 7 میلیارد و 360 میلیون ریال و صنعتی‌سازی آشپزخانه دانشگاه با اعتبار 8 میلیارد ریال و خرید 7 میلیارد ریال تجهیزات مربوطه، در سال 1401 انجام گرفت.

دکتر علی‌محمدی با تقدیر و تشکر از زحمات همه رؤسا و مدیران سابق دانشگاه ایلام و با تأکید بر اینکه همه این توفیقات حاصل خردجمعی و مشارکت و همراهی همه دانشگاهیان دانشگاه و مساعدت مسئولان استانی و وزارت عتف بوده است، اظهار داشت:  در این رابطه هیچ نمره‌ای به عملکرد خود نمی‌دهم و آن را به همکاران، دانشجویان، رسانه‌ها و قاطبه مردم واگذار می‌کنم.
رئیس دانشگاه ایلام با اشاره به اینکه همه مدیران باید از نقد و گلایه رسانه ها استقبال کنند، تصریح کرد: مدیران نباید تنها منتظر مدح و ستایش رسانه‌ها باشند، بلکه بایستی انتقادات و گلایه‌های رسانه‌ها را به خوبی پذیرا باشند و در راستای اصلاح امور گام بردارند.

دکتر علی‌محمدی با اشاره به اینکه دانشگاه‌های استان سهمی در پژوهش‌های حوزه نفت و گاز ندارند، افزود: رایزنی‌هایی گسترده‌ای با مقامات وزارت نفت در خصوص ورود دانشگاه ایلام برای انجام پژوهش‌های مربوط به نفت و گاز انجام شده و در صورت توافق و امضای تفاهم نامه بین وزارتخانه‌های نفت و علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه ایلام نیز به جمع دانشگاه‌های پژوهشگر این حوزه اضافه خواهد شد.

در نشست خبري با اصحاب رسانه؛ رئيس دانشگاه ايلام عملکرد 17 ماهه دانشگاه را تشريح کرد