شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

تقدیر معاون وزیر علوم از توسعه روابط بین المللی دانشگاه ایلام

دکتر داداش پور معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان دانشجویان کشور، عنوان کرد: دانشگاه ایلام در توسعه همکاری‌های علمی و بین‌المللی با دانشگاه‌های خارجی و پذیرش دانشجوی غیرایرانی؛ عملکرد مناسب و قابل تقدیری دارد.

    به گزارش روابط عمومی دانشگاه ایلام، دکتر "هاشم داداش‌پور"  معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان در نشست خبری با اصحاب رسانه که عصر دیروز در محل سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه ایلام برگزار گردید، اظهار داشت: در حال حاضر بیش از  3 میلیون و 200 هزار نفر دانشجو در سراسر کشور داریم که از این تعداد بیش از 50 درصد را دانشجویان  دختر  تشکیل می‌دهند و حداقل بیش از یک سوم دانشجویان، نیز دانشجویان تحصیلات تکمیلی هستند و  در مجموع چهار درصد از جمعیت کل کشور را جمعیت دانشجویی تشکیل می‌دهد.
دکتر داداش پور تعداد دانشجویان خارجی را بدون احتساب دانشجویان پذیرش شده در سال تحصیلی جدید را، 94 هزار و 406 نفر اعلام کرد و گفت: یکی از محورهای اصلی فعالیت دولت سیزدهم دیپلماسی عمومی و یکی از محورهای فعالیت وزارت علوم دیپلماسی علمی است  و یکی از فعالیت‌های مهم  در این زمینه جذب دانشجوی  خارجی است.

معاون وزیر علوم بر نقش دانشگاه‌های استان‌های مرزی در این زمینه تاکید کرد و گفت: دانشگاه ایلام در توسعه همکاری‌های علمی و بین‌المللی با دانشگاه‌های خارجی و پذیرش دانشجوی غیرایرانی فعالیت‌های ارزنده‌ و عملکرد خوبی داشته و برنامه‌ریزی مناسبی در این زمینه انجام شده است.

دکتر داداش‌پور ادامه داد: دولت سیزدهم در عین اینکه تلاش دارد در سطح ملی تحولات گسترده‌ای را انجام دهد، بصورت میدانی در نقاط مختلف کشور هم حضور دارد و برای نمونه اینجانب به طور متوسط، هر هفته به یک استان سفر کرده‌ام، که این بازدید ها نقش مهمی در فهم مشکلات استان‌ها و حل سریع آنها دارد.  

رئیس سازمان دانشجویان درباره بازدید خود از دانشگاه ایلام، گفت: امروز از پردیس خوابگاهی دختران، امکان ورزشی، خوابگاه دانشجویان خارجی، زمین چمن و سلف سرویس بازدید کردم، که ان شاء الله سعی خواهیم کرد با استفاده از منابع مالی سازمان امور دانشجویان اعتبارات قابل توجهی را برای توسعه دانشگاه ایلام در نظر بگیریم.

معاون وزیر علوم در  خصوص تدوین آیین‌نامه‌های جذب دانشجوی بین‌المللی اظهار کرد: در این زمینه نیازمند تدوین آیین‌نامه‌های مختلف هستیم که تدوین این آیین نامه‌ها آغاز شده و از جمله می‌توان به تدوین آیین نامه ارزیابی دانشگاه ها در زمینه جذب دانشجویان خارجی  و صدور آیین‌نامه مربوط به  اعطای مجوز برای مؤسسات جذب دانشجو اشاره کرد.

رئیس سازمان امور دانشجویان تصریح کرد:  به 12 مؤسسه برای جذب دانشجوی بین المللی مجوز داده شده و برنامه ما این است که تا آخر سال به 100 موسسه مجوز بدهیم و هدف ما این است که بتوانیم در یک فرایند تعریف شده بتوانیم جزء 10 کشور اول در جذب دانشجوی بین الملل باشیم و ظرفیت این مهم وجود دارد و همه کشورهای منطقه می‌توانند کشورهای هدف برای تحقق این هدف باشند.
دکتر داداش‌پور تاکید کرد: به تدوین 5 تا 6 آیین نامه دیگر برای تکمیل  زنجیره این آیین نامه نیاز داریم .

معاون وزیر علوم درباره ضرورت بازنگری در آیین‌نامه معرفی دانشجوی نمونه، گفت: در آیین نامه قبلی برای تعیین دانشجوی نمونه، چهار بعد آموزشی، پژوهشی، فناوری و نوآوری و فرهنگی و اجتماعی در نظر گرفته شده بود، که نیازمند تغییرات بود، که از جمله این تغیرات این است که ما قبلاً دانشجوی نمونه بین‌المللی نداشتیم، ولی امسال دانشجویان نمونه بین‌المللی را هم جزو محورها و ماموریت‌های سازمان قرار دادیم تا رویکرد جذب دانشجوی بین‌المللی را برجسته کنیم.
دکتر داداش‌پور ادامه داد: به همین خاطر دو ماه پیش دانشجویان بین‌المللی هم به عنوان دانشجویان نمونه انتخاب شدند و اصل مهم این است که  آیین نامه باید شمولیت داشته باشد و خلاء های این آیین نامه رفع خواهد شد تا با رویکردهای دولت متناسب شود.

معاون وزیر علوم، افزود: : قبلاً آئین تجلیل از دانشجویان نمونه در تیرماه برگزار می‌شد، اما برای برجسته کردن روز دانشجو، قرار است از این به بعد مراسم تجلیل از دانشجویان نمونه را در آذر برگزار کنیم و امیدورم تا دو هفته آینده دانشجویان نمونه سال 1401 انتخاب و معرفی شوند.

دکتر داداش پور با بیان اینکه دانشگاه محل گفت‌وگو، منطق، اخلاق و کرامت است، تصریح کرد: اعتراض حق همه است و طبیعی است که دانشجویان بعنوان قشر فرهمند و نخبه کشور، می توانند اعتراضات خود را توأم با منطق، ادب و اخلاق ابراز نمایند و از این ظرفیت برای توسعه و پیشرفت کشور استفاده کنند.

معاون وزیر علوم با بیان اینکه همه دانشجویان فرزندان ما هستند و حفظ حرمت و کرامت آنان جزو اولویت‌های اصلی ماست، تأکید کرد: دانشگاه محل گفت‌وگو است و صدای معترضین به خوبی شنیده می شود و در حوادث اخیر هیچ دانشجوی معترضی بازداشت نشده است.

دکتر داداش پور با اشاره به جایگاه علمی ایران در سطح جهان، اظهار داشت: علیرغم تحریم و  محدویت‌های تحمیلی استکبار و دشمنان، ایران اسلامی در میان 15 کشور اول جهان در زمینه  رشد علمی است، که این جایگاه ارزشمند باعث حسد و کینه دشمنان انقلاب اسلامی شده است.

معاون وزیر علوم، افزود: ما در همین چند ماه گذشته رصد خانه ملی که جزو پروژه‌های بسیار معتبر جهانی است را افتتاح کردیم، اما در هیاهوهای سیاسی و جنگ ادارکی که دشمن راه انداخت عملاً این موضوع به حاشیه کشیده شد، یا در بحث ماهواره بر قائم اتفاق افتاد و کشور ما را جزو بهترین کشورها در این عرصه قرار داد و یا اتفاق که در ارتباط با موشک باور 373 اتفاق افتاد، که  اینها اتفاقات بسیار مبارکی هستند.

دکتر داداش پور تصریح کرد: این جهش علمی به سادگی به دست نیامده، بلکه با تدبیر و برنامه‌ریزی حاصل شده و طبیعی است، که این جایگاه باعث عصبانیت و کینه استکبار و دشمنان شود.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه استکبار قبلاً با راه‌اندازی جنگ میدانی به مقابله با دولت‌ها و ملت‌ها می‌پرداخت، اما الان به جنگ شناختی و ادراکی تغییر  روش داده، گفت:  جنگ رسانه‌ای، جایگزین جنگ فیزیکی شده، که در اینجا ادراک و ذهن آدم‌ها دستکاری می‌شود تا بتوانند آن چیزی که مد نظر آنهاست، در ذهن خاطب دیکته کنند.

دکتر داداش پور با اشاره به اینکه رسانه‌های معاند و دشمنان به دنبال ایجاد درگیری، بلوا و تخریب در کشور بوده و هستند، خاطرنشان ساخت: دشمنان می‌خواهند کشور را چند قطبی کنند و در لوای ایجاد اختلافات بین مردم و مسئولان، نقشه‌های شوم خود را عملیاتی کنند.

 

تقدير معاون وزير علوم از توسعه روابط بين المللي دانشگاه ايلام