شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

تبیین ماهیت انقلاب اسلامی در استان ایلام مبتنی بر شناخت وضعیت استان در دوره حکومت پهلوی است

حجت‌الاسلام و المسلمین سراج رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی با بیان اینکه تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی در استان ایلام فقط با تبیین درست وضعیت فرهنگی، اقتصادی و سیاسی استان در دوران حکومت پهلوی حاصل می‌گردد، گفت: باید حقایق تاریخی استان ایلام در آن دوران تبیین گردد، تا علل نارضایتی مردم از رژیم پهلوی، پیوستن به نهضت بزرگ اسلامی و دستاوردهای متعدد انقلاب مشخص گردد.

حکومت پهلوی تبلیغات گسترده‌ای را برای ترویج فحشا و شرب خمر در ایلام سامان داد

   به گزارش روابط عمومی دانشگاه ایلام، حجت‌الاسلام و المسلیمن سراج با بیان اینکه همه مردم استان ایلام مسلمان و شیعه و معتقد به آرمان‌های اسلامی بوده و مذهب، اساس روابط اجتماعی را تشکیل می‌داد، یادآور شد: علیرغم این وضعیت، برای امور مذهبی از طرف حکومت تبلیغاتی صورت نمی‌گرفت، اما تبلیغات گسترده‌ای برای ترویج فحشا و شرب خمر انجام می‌گرفت.

سازمان زنان با استفاده از شگردهای مختلف زنان را به کشف حجاب ترغیب می‌کرد

رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی، گسترش بی‌حجابی را یکی از رویکردهای اصلی حکومت پهلوی در استان ایلام دانست و گفت: «سازمان زنان» (وابسته به اشرف پهلوی) مروج کشف حجاب بود و به­ بصورت گسترده و سازمان یافته در این راستا گام بر می‌داشت، چنانکه مسابقات ورزشی برای زنان بی‌حجاب همراه با اهدای جوایز ارزنده برگزار می‌شد.

حجت‌الاسلام و المسلیمن سراج، اضافه کرد: با تبلیغات گسترده و استفاده از شگردهای مختلف، دختران را در مدارس به کشف حجاب وا می‌داشتند، پوسترهای زنان بی‌حجاب رایگان در بین مردم توزیع می‌شد و انواع فیلم‌های مستهجن در سطح گسترده‌ای در اختیار جوانان قرار می‌گرفت.

دو مشروب فروشی بزرگ برای انحراف مردم در ایلام راه‌اندازی شد

امام جمعه موقت ایلام، خاطرنشان کرد: در ایلام دو مشروب فروشی بزرگ، یکی در سطح شهر ایلام و دیگری در منطقه ششدار راه‌اندازی شده بود، که باعث انحراف افراد زیادی گردید، چنانکه مراجعان این مشروب فروشی‌ها هنگام خروج، مرتکب رفتارهای ناهنجار و زشتی می‌شدند، که باعث اذیت و آزار مردم می‌گردید.

کدخداها در روستا و شهرها با پشتوانه حکومت مردم را تحقیر می‌کردند

حجت‌الاسلام و المسلمین سراج با بیان اینکه اکثریت قریب به اتفاق مردم ایلام در دوره حکومت پهلوی در روستاها زندگی می‌کردند، که از لحاظ اقتصادی و اجتماعی در محرومیت گسترده‌ای به سر می‌بردند، افزود: سیستم کدخدامنشی در روستاها و حتی شهرهای ایلام حکمفرما بود. کدخداها نماینده  حکومت به شمار می‌رفتند، ­که اغلب کم سواد و یا بی‌سواد بودند و فقط با زد و بند و دارا بودن موقعیت خانوادگی این عنوان را کسب کرده بودند و چون هیچ کس هم بر وظایف و عملکرد آنان نظارت نداشت، در برخورد با مردم انواع تبعیض‌ و ظلم را روا می‌داشتند.

دکتر سراج تقسیم ناعادلانه زمین در روستاها را یکی دیگر از اعمال ظالمانه کدخدها دانست و افزود: این افراد از آنجایی که صاحب نفوذ بودند، در تقسیم زمین‌ها و مسائل مربوط به آن دخالت کرده و در حق مردم اجحاف روا داشته و منافع خود و اقوام و نزدیکان را تأمین می‌کردند، به گونه‌ای که آثار آن تقسیم بندی‌ها هنوز هم ادمه دارد.

رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی، یادآور شد: در دوره پهلوی اگر انتخابات فرمایشی می‌خواست برگزار شود، صندوق‌های رأی به روستاها فرستاده نمی‌شد، بلکه  کدخدای ده شناسنامه‌ها را جمع می‌کرد و شخصاً اسامی مورد نظر حکومت را انتخاب می‌کرد.

دانشیار دانشگاه ایلام، یادآور شد: از امور دیگر که تحت نظر کدخدا انجام می‌گرفت، اعزام به سربازی بود که با نفوذ خود مانع اعزام افراد فامیل و ذی نفوذ به سربازی شده و در عوض افراد تهی دست و کسانی که از نفوذ برخوردار نبودند، فوراً به سربازی اعزام  می‌شدند.

حجت‌الاسلام و المسلمین سراج با بیان اینکه در روستاها فقر مطلق حاکم بود و مردم از ساده‌ترین امور مربوط به آموزش و بهداشت محروم بودند، گفت: درآمد کم، نبود امکانات کشاورزی و تحقیر اجتماعی روستاییان، باعث مهاجرت تعداد زیادی از مردم ساکنان روستاها در استان ایلام به شهرها شد و چون این مردمان حرفه‌ای خاص بلد نبوده و فاقد سرمایه هم بودند، در حاشیه شهرها ساکن شدند و با حداقل امکانات، روزگار را به سختی می‌گذراندند.

هسته اصلی شهر ایلام در محدوده سه خیابان بود و بقیه مردم حاشیه‌نشین بودند

رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی با بیان اینکه وضعیت  شهرهای استان و شهر ایلام هم دست کمی از روستاها نداشت، اظهار داشت: در شهر ایلام فقط سه خیابان آسفالت وجود داشت و مردم در محدوده این سه خیابان هسته اصلی شهر را تشکیل داده و بقیه مردم در حاشیه‌نشین بودند.

در استان ایلام فقط یک مطب دنداپزشکی فاقد تجهیزات بی حسی دایر بود

دکتر سراج یادآور شد: در شهر ایلام یک دندانپزشکی وجود داشت، که فاقد وسایل و تجهیزات لازم برای بی‌حسی و سایر موارد بود. کلاً چندین دکتر هندی در سطح شهر حضور داشتند، که چون آشنا به زبان فارسی و محلی نبودند، خیلی وقت‌ها در تشخیص صحیح بیماری و نوشتن نسخه درست دچار مشکل شده و نه تنها باعث بهبود بیماری شخص نمی‌شدند، بلکه گاهاً بر مشکلات بیمار هم می‌افزودند.

مدارس ایلام فاقد معلم دارای مدرک لیسانس بود

حجت‌الاسلام و المسلمین سراج درباره وضعیت آموزشی استان در دوره طاغوت، گفت: مدارس استان اکثراً معلمان دیپلمه داشتند و اصلاً معلمی، که رتبه لیسانس دارا باشد، در مدارس نبود و به علت اینکه حکومت مانع  حضور دختران محجبه در مدارس می‌شد، خیلی از خانواده‌ها از فرستادن دختران خود به مدارس خودداری می‌کردند و لذا جمعیت دختران بی‌سواد زیاد بود و اکثریت مردم با تحصیلات جدید آشنا نبوده و بیشتر در مکتب‌خانه تحصیل می‌کردند.

دانشکده دامپروری وابسته به دانشگاه رازی کرمانشاه محل جولان کمونیست‌ها بود

رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی، افزود: استان ایلام فاقد دانشگاه بود، اما «دانشکده دامپروری» وابسته به دانشگاه رازی کرمانشاه در شهر ایلام راه‌اندازی شده بود، که فاقد تجهیزات آموزشی، آزمایشگاهی و کتابخانه بود و تعداد کمی دانشجو درآن تحصیل می‌کردند، که بطور گسترده‌ای تحت تأثیر اندیشه‌های مارکسیستی قرارداشتند و در همین راستا باید فقر فرهنگی استان را ارزیابی  کرد.

در تونل «رنو» به عنوان نماد راهداری ایلام امکان تردد دو خودرو بصورت رفت و برگشت همزمان وجود نداشت

حجت‌الاسلام و المسلمین سراج با اشاره به وضعیت نامطلوب جاده‌های استان ایلام در دوره حکومت پهلوی، افزود: در تونل «رنو»، که نماد راهداری ایلام بود، فقط یک خودرو امکان تردد داشت. قسمت عمده‌ای از جاده‌های موجود شن‌ریزی شده بود، که به جاده‌های «شُسه» معروف بودند. در مسیر ایلام به مهران و صالح آباد، یک اتوبوس و در طول روز هم یکبار اقدام به جابجایی مسافران می‌کرد، که صبح حرکت کرده و ساعت 2 عصر به مقصد می‌رسید.

کدخداها وظایف دارسی را انجام می‌دادند

رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی وضعیت دادرسی در استان ایلام در دوره حکومت پهلوی را اسفناک دانست و افزود: در شهر ایلام یک شعبه دادگاه موجود بود (روبروی مسجد جامع واقع بود)، که ساماندهی مناسبی نداشت و اگر پرونده‌ای به دادگاه فرستاده می‌شد، دو الی سه سال طول می‌کشید، تا به صدور رأی منتج شود و البته بعضی اوقات هم پرونده بایگانی می‌شد.

دکتر سراج، افزود: بیشتر پرونده‌ها به کدخداهای دهات و محلات ارجاع داده می‌شد و از طریق آنها و ریش‌سفیدان و به صورت محلی مورد حل و فصل قرار می‌گرفت. حتی جرایم سنگینی، مثل قتل عمد از این امر مستثنی نبود و در این بین با دریافت رشوه و اعمال نفوذ، حقوق زیادی از مردم و بخصوص اقشار ضعیف ذایل می‌گشت.

دانش‌آموزان هنگام عبور از روبروی اداره ساواک از ترس تعقیب و آزار صورت خود را می‌گرداندند

حجت‌الاسلام و المسلمین سراج با اشاره به اینکه شکنجه‌های ساواک از خاطرات فراموش نشدنی تاریخ انقلاب اسلامی است، گفت: اداره ساواک از طرق مختلف از جمله شکنجه، شایعه و... چنان جوی را در ایلام بوجود آورده بود، که مردم حتی در جمع‌های خصوصی و خانوادگی جرأت نداشتند تا درباره مسائل سیاسی اظهار نظر نمایند. این جو رعب و وحشت، به‌ گونه‌ای بود، که وقتی دانش‌آموزان از روبروی اداره ساواک رد می‌شدند، از ترس صورت خود را برگردانده، تا مبادا تحت تعقیب و آزار قرار گیرند.

رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی با بیان اینکه ساواک در مقابله با نیروهای انقلابی و حزب‌اللهی و حتی کمونیست‌ها، شکنجه‌هایی را به کار می‌گرفت، که انسان از بیان و تقریر آنها برای خوانندگان شرم دارد، افزود: مأموران ساواک اکثراً درخارج آموزش دیده بودند و به مبانی دینی و اسلامی اعتقادی نداشتند و برای همین با قساوت تمام با زندانیان رفتار می‌کردند، که نمونه‌های بازسازی شده، این شکنجه‌ها در موزه عبرت تهران به تصویر کشیده شده و یا در خاطرات انقلابیون بازگو شده است.

در استان ایلام فقط یک شبکه تلویزیونی تحت پوشش بود

دانشیار دانشگاه ایلام با بیان اینکه اکثریت مطلق مردم ایلام در آن دوران، فاقد رادیو و تلویزیون بودند، گفت: در استان ایلام فقط یک شبکه تلویزیونی تحت پوشش بود، که در ساعات خاصی برنامه پخش می‌کرد و اکثریت مردم فاقد تلویزیون بودند و لذا کمتر در جریان امور سیاسی و اقتصادی کشور قرار می‌گرفتند و در نتیجه آگاهی مردم در سطح پایینی قرار داشت، که اگر این امر را در کنار وضعیت مدارس و دانشگاه قرار دهیم، به وضعیت نامناسب فرهنگی و فکری در استان  پی­خواهیم برد.

سخنرانی حجت‌الاسلام تعمیرکاری درباره شهادت آیت‌الله مصطفی خمینی مبارزات پنهانی مردم ایلام علیه حکومت پهلوی را علنی کرد

حجت‌الاسلام و المسلمین سراج، تأکید کرد: مردمی که در فقر غوطه ور بوده و از کمترین وسایل معیشتی، آموزشی و بهداشتی محروم بودند و دین خود را مواجه با تخریب سازمان یافته توسط حکومت می‌دیدند، با شور و شعف به نهضت اسلامی متمایل شده و به خیل عظیم انقلابیون پیوستند.

دکتر سراج با بیان اینکه  تحولات انقلاب اسلامی دراستان ایلام با شهادت حاج آقا مصطفی فرزند امام راحل (ره)  شکل جدید و جدی‌تری به خود گرفت، اظهار داشت: در سال 1356؛ روحانی مبارز مرحوم حجت‌الاسلام تعمیرکاری در جریان یکی از سخنرانی‌های خود‌ موضوع شهادت آیت‌الله مصطفی خمینی را مطرح کرد،  که این اتفاق باعث علنی شدن مبارزات پنهانی مردم علیه حکومت پهلوی گردید.

رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی، یادآور شد: در استان ایلام، روحانیون سرشناسی همچون آیت‌الله حیدری، ‌ تعمیرکاری، حجت‌الاسلام سلطانی و حجت‌الاسلام لطفی حضور داشتند و زوایای مختلف حکومت اسلامی و نهضت حضرت امام راحل  را برای مردم بازگو می‌کردند و ماهیت رژیم فاسد و وابسته پهلوی را به مردم شناسانده و در نتیجه اکثریت مردم ایلام خواهان سقوط رژیم طاغوت بودند.

در تشیع جنازه مرحوم اسحاق موسوی برای اولین بار شعار «مرگ بر شاه» طنین‌انداز شد

دانشیار دانشگاه ایلام، خاطرنشان کرد: در سال 1357 یکی از شاگردان حضرت آیت‌الله حیدری، بنام «اسحاق موسوی» در اثر تصادف فوت کرد، که در تشیع جنازه آن مرحوم برای اولین بار شعار «مرگ بر شاه» طنین‌انداز شد. مدتی بعد هم یکی از بزرگان ایلام بنام «سید احمد موسوی» به رحمت خدا پیوست،  که تشییع جنازه‌ای با شکوه برای ایشان صورت گرفت و مردم در این مراسم بار دیگر شعار  «الله‌اکبر» و «مرگ بر شاه» سر دادند.

با سقوط مجسمه شاه در میدان 22 بهمن حکومت پهلوی در ایلام پایان یافت

دکتر سراج با بیان اینکه این اتفاقات باعث شکسته شدن ترس مردم شد، افزود: چندین روز بعد از این رویدادها، عده‌ای از جوانان حزب‌اللهی شهر ایلام، مجسمه شاه را که در میدان 22 بهمن و در نزدیکی مقر شهربانی قرار داشت، پایین کشیدند و به این طریق بساط حکومت طاغوت در ایلام همزمان با سراسر کشور برچیده شد.

 

تبيين ماهيت انقلاب اسلامي در استان ايلام مبتني بر شناخت وضعيت استان در دوره حکومت پهلوي است