شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

دستیابی به دانش تولید کورکومین محلول در آب در پژوهشکده گیاهان دارویی و معطر دانشگاه ایلام

دکتر فردین قنبری مدیر پژوهشکده گیاهان دارویی و معطر دانشگاه ایلام، گفت: ماده کورکومین محلول در آب، که دارای کاربردهای گسترده در صنایع مختلف غذایی  و اشکال مختلف دارویی می‌باشد، در پژوهشکده گیاهان دارویی و معطر دانشگاه ایلام تولید گردید.

   به گزارش روابط عمومی، دکتر فردین قنبری مدیر پژوهشکده گیاهان دارویی و معطر دانشگاه ایلام، کورکومین را ماده‌ای زیست فعال طبیعی دانست، که از زردچوبه به دست می‌آید، که قابلیت استفاده از آن در فرمولاسیون‌های غذایی و دارویی را امکان پذیر کرده است.

دکتر قنبری، افزود: حلالیت پایین این ماده در سیستم‌های آبی از محدودیت‌های اصلی کاربرد کورکومین می‌باشد، که از جمله مهمترین اثرات بیولوژیکی و دارویی کورکومین می‌توان خواص ضد ویروسی، آنتی‌اکسیدانی، ضد سرطانی، کاهش سطح کلسترول خون و کبد، افزایش عملکرد ایمنی بدن، جلوگیری از بیماری‌های قلبی - عروقی، جلوگیری از آسیب غشاءهای زیستی در مقابل پراکسیداسیون، خاصیت ضدالتهابی و کاهش آرتروز روماتیسمی و حفاظت در مقابل بیماری آلزایمر است.

مدیر پژوهشکده گیاهان دارویی و معطر دانشگاه ایلام، تصریح کرد: کورکومین یک پلی‌فنل هیدروفوب مشتق‌ شده، از ریزوم گیاه زردچوبه که تقریباً در آب  نامحلول می‌باشد، با توجه به ماهیت چربی دوستی کورکومین و حلالیت کم آن در فاز آبی، جذب خوراکی این ماده در فرم‌های معمول خوراکی مانند پودر، کپسول و قرص، بسیار پائین است. به منظور افزایش حلالیت آن در محیط آبی و افزایش پایداری و جذب این ترکیب در سیستم گوارشی از نانوانکپسولاسیون و تولید نانوحامل‌ها به عنوان ناقل‌هایی برای کورکومین استفاده شد.

دکتر قنبری با بیان اینکه ماده کورکومین محلول در آب، دارای کاربردهای گسترده در صنایع مختلف غذایی  و اشکال مختلف دارویی می‌باشد، اظهار داشت: در مطالعه‌ حاضر برای افزایش حلالیت کورکومین در آب، از یک ترکیب طبیعی که غنی از ویتامین و امینو اسید، بدون حضور حلال آلی استفاده شده است.  از این رو می‌توان از آن برای تولید نوشیدنی‌های فراسودمند استفاده کرد.

مدیر پژوهشکده گیاهان دارویی و معطر ادامه داد: این موفقیت مرهون تلاش و همت کارشناسان پژوهشکده خانم دکتر زهرا طاهری‌نیا و خانم دکتر فرشته دارابی می‌باشد.

دستيابي به دانش توليد کورکومين محلول در آب  در پژوهشکده گياهان دارويي و معطر دانشگاه ايلام