شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

مراسم بزرگداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه ایلام برگزار شد

با هماهنگی و برنامه‌ریزی دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان ایلام، مراسم بزرگداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه  صبح روز گذشته در محل سالن فرزانگان دانشگاه ایلام برگزار شد.

   به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین کریمی تبار نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام با بیان اینکه وحدت و هم‌افزایی حوزه و دانشگاه می‌تواند به رفع موانع مقابل روی جامعه کمک‌های شایانی کند، اظهار داشت: بدون شک ایجاد وحدت بین حوزه و دانشگاه، دشمنان را از رسیدن به نیات شومشان باز خواهد داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین کریمی‌ تبار، افزود: با همکاری و تعامل خوب حوزه و دانشگاه با یکدیگر، می‌توان به پیشرفت‌های علمی و تقویت سطح معلومات در جامعه امیدوار بود و ارتباط مسوولان و مدیران با این دو مرکز،  می‌تواند مکمل پیشبرد اهداف در حوزه‌های مختلف و دیگر بخش‌های جامعه باشد.

نماینده ولی فقیه در استان بیان کرد: بهترین راه برای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن این است که جوانان ما بیکار نباشند، دانشگاهیان و حوزویان با ارایه راه حل علمی برای برون رفت از مشکل بیکاری در این جهت اقدام کنند.

امام جمعه ایلام خواستار تشکیل کرسی آزاد اندیشی در سطح مساجد توسط حوزه و دانشگاه شد و ادامه داد: می توان راجع به مسائل و مشکلات استان و مردم در بخش‌های مختلف قبل از خطبه‌های نماز جمعه بهره برد.

حجت‌الاسلام والمسلمین کریمی تبار با بیان اینکه باید خروجی این گونه نشست‌ها و همایش‌ها تلاش برای حل مسائل و مشکلات جامعه باشد، تأکید کرد: به منظور تحقق وحدت بین حوزه و دانشگاه ابتدا باید نیازها شناسایی شوند و سپس جریان علمی در این دو نهاد مقدس به سوی رفع نیازها و مشکلات سوق داده شود.

نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به اتفاقات هفته‌های اخیر در کشور، گفت: لایه زیرین که منشاء این عامل است باید بررسی شود که چه عاملی باعث تغییر فرهنگ جامعه ما شده است.

امام جمعه ایلام در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه هدف دشمن در جنگ ترکیبی تغییر باور مردم است، گفت: این جنگ ترکیبی که دشمنان نظام علیه ما به راه انداخته‌اند، غیر از کشور ما هر کشور دیگری بود تاکنون ساقط شده بود.

در ادامه این مراسم دکتر علی‌محمدی رئیس دانشگاه ایلام با تبریک روز وحدت حوزه و دانشگاه و گرامیداشت یاد و خاطره شهید آیت الله دکتر مفتح، گفت: از پیامدهای مهم انقلاب اسلامی، فراهم شدن مشارکت و وحدت حوزه و دانشگاه است.

دکتر علی‌محمدی خواستار مشارکت و اهتمام جدی این دو مرکز مهم برای  حل و فصل مشکلات جامعه شد و بیان داشت: این دو نهاد علمی علاوه بر انجام وظایف آموزشی و پژوهشی، باید نیازها و مشکلات جامعه را احصا کنند، و با اولویت‌بندی، برای حل آنها راهکار کاربردی ارائه دهند.

 رئیس دانشگاه ایلام خواستار ریشه‌یابی و ارائه راهکار در خصوص حوادث چند وقت اخیر کشور از سوی حوزه و دانشگاه شد و گفت: امروز نسل جوان درگیر «جنگ شناختی» با محوریت انتشار اطلاعات غلط و دروغ است.

دکتر علی‌محمدی، افزود: این نوع جنگ، افکار جامعه را به تسخیر خود در می‌آورد و از همه لحاظ دچار تزلزل می‌کند و حس تعصب و وفاداری به دین و وطن را تضعیف می‌نماید.

رئیس دانشگاه با بیان اینکه «جنگ شناختی» به دنبال نابودی نیروهای اجتماعی و سرمایه‌های کاری کشور است، اظهار داشت: دشمن در این تهاجم، هدف اعتمادزدایی، ناامید کردن مردم و ناکارآمد نشان دادن حاکمیت را دنبال می‌کند.

دکتر علی‌محمدی راه مبارزه با  «جنگ شناختی» را، تبیین و آگاهی‌بخشی دانست و بیان داشت: باید ابتدا خود اطلاعات را به بدست بیاوریم و سپس راه‌های انتقال صحیح این اطلاعات را به نسل امروز یاد بگیریم.

رئیس دانشگاه، افزود: برای تحقق این مهم نیازمند فهم درست نسل امروز و شناخت درست علایق، تمایلات، افکار و اندیشه‌های آنها هستیم.

دکتر علی‌محمدی خواستار تشکیل کارگروهی بین حوزه و دانشگاه برای رصد سئوالات و ابهامات نسل جوان و پاسخگویی مناسب به آنها شد و تأکید کرد، تحقق این مهم مسیر تعامل بیشتر و بهتر حوزه و دانشگاه را فراهم می‌سازد.

در ادامه مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسینی‌نیا مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان ایلام با گرامیداشت سالروز شهادت آیت الله دکتر مفتح و تبریک روز وحدت حوزه و دانشگاه، رسالت حوزویان و دانشگاهیان در دنیای امروز را سنگین دانست و اظهار داشت: هر چند ریشه شکل‌گیری علوم در شرق و جهان اسلام بوده است و نویسندگان بزرگی مثل ویل دورانت بر آن تأکید دارند، لذا ما نباید فقط دنباله‌روی علوم غربی باشیم، بلکه باید به دنبال کشف علوم جدید باشیم.

دکتر حسینی نیا با اشاره به کلام نافذ امام علی (ع) در خصوص جایگاه و وظایف دانشمندان، گفت: طبق نظر امام (ع)، دانشمندان که اساتید حوزه و دانشگاه مصداق آنها هستند، با پشتکار و حرکت زیر پرچم ولایت، می‌توانند دریچه‌های نوینی از علوم را بگشایند و به حرکت علمی کشور شتاب دهند.

مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای استان خواستار حضور اساتید حوزه و دانشگاه در مساجد و محل برگزاری نماز جمعه شد و اظهار داشت: باید بستری فراهم شود، تا اساتید صاحب نظر حوزه و دانشگاه بتوانند در مساجد و محل برگزاری نماز جمعه حضور یابند و مطالب علمی و راهکارهای خود برای حل مشکلات جامعه را ارائه دهند.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسینی‌نیا، یادآور شد: در صدر اسلام مساجد محل رفت و آمد علما و دانشمندان بوده‌اند و در همین راستا ائمه اطهار علیهم‌السلام در مساجد صاحب کرسی تدریس بوده‌اند، لذا باید تلاش کنیم این الگو در جامعه ما نهادینه شود.

در ادامه تعدادی از اساتید حوزه و دانشگاه حاضر در مراسم به بیان نظرات و پیشنهادت خود پرداختند.