شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

مراسم انعقاد تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه و اداره کل استاندارد ایلام برگزار شد

به گزارش خبرنگار روابط عمومی، مراسم انعقاد تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه ایلام و اداره کل استاندارد ایلام که با حضور رئیس دانشگاه ایلام،  مدیر کل دفتر تدوین استاندارهای ملی ایران، مدیر کل استاندارد استان ایلام، اعضاء هیأت علمی و فعالان بخش خصوصی  در دانشگاه ایلام برگزار شد،

رییس دانشگاه ایلام: نشان استاندارد، اعتماد اجتماعی را به همراه آورده است.

دکتر محمد علی‌اکبری، رییس دانشگاه ایلام  در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه ایلام و اداره کل استاندارد ایلام که با حضور مدیر کل دفتر تدوین استاندارهای ملی ایران در دانشگاه ایلام برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین و بالاترین سرمایه‌ها، سرمایه اجتماعی است که در بین آیتم‌های سرمایه اجتماعی؛ اعتماد، نقش بسزایی دارد.

وی با بیان اینکه استاندارد در جامعه چنین نقشی را ایفا می‌کند، افزود: هنگامی می‌خواهید کالایی را انتخاب کنید، نماد و علامت استاندارد شما را در انجام امور و یا عدم انجام آن ترغیب می‌کند و نباید فراموش کرد که نشان استاندارد، اعتماد اجتماعی را به همراه دارد.

رییس دانشگاه ایلام اضافه کرد: نشان استاندارد باید کاری کند که مردم این اعتماد را برای همیشه حفظ کنند.

دکتر علی‌اکبری با اشاره به اینکه استان ایلام در شرایط فعلی کشور نقش جدیدی را اتخاد کرده است، عنوان کرد: در استان ایلام کشاورزی و دامپروری از پیشینه قابل توجهی برخوردار هستند که البته ظرفیت‌های جدیدی نیز ایجاد شده و استاندارد باید کشاورزی و دامپروری ما را در هدف اول به کلاس ملی و در هدف دوم به کلاس بین‌المللی برساند.

وی خاطرنشان کرد: اگر در این زمینه نیازمند برگزاری دوره‌ها و کلاس‌های آموزشی هستید، دانشگاه ایلام می‌تواند این خدمات را ارائه دهد چرا که این دانشگاه هم یک ثروت ملی و هم یک ثروت استانی است.

رییس دانشگاه ایلام با بیان اینکه مرز استان ایلام با کشور عراق مرزی به قدمت تاریخ است ولی تجارت ما چنین قدمتی ندارد، گفت: این فرهنگ جدید ساز و کار جدید را می‌طلبد و اگر کالایی بی کیفیت یا کم کیفیت از مرز بین‌المللی مهران به سایر کشورها صادر شود، وجهه استاندارد را زیر سوال می‌برد لذا وجود استاندارد در این مرز یک نیاز بود که با امکانات قابل قبولی در مرز مهران راه‌اندازی شد.

دکتر علی‌اکبری یادآور شد: امیدواریم با افتتاح دفتر استاندارد سازی مرکز رشد، رابطه دانشگاه با بیرون و صنعت استان بیشتر شود. ما دوست نداریم که اعضای هیئت علمی ما فقط نقش یک گنجینه و یا کتابخانه را ایفا کنند و زمانی که به آنها نیاز است به آنها مراجعه شود بلکه اقدامات اساتید ما دانش بنیان هستند.

مدیر کل دفتر تدوین استانداردهای ملی ایران به تدوین 30 هزار استاندارد در طول 90 سال عمر سازمان استاندارد در ایران اشاره کرد و گفت: پژوهش‌های دانشگاهی باید در راستای استانداردسازی باشند.

مهندس آزیتا خضرایی، مدیر کل دفتر تدوین استانداردهای ملی ایران در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه ایلام و اداره کل استاندارد ایلام که در دانشگاه ایلام، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین وظایف سازمان استاندارد ایران بحث تعیین، تدوین و نشر استانداردهای ملی است که این مهم به عنوان یک وظیفه بر عهده تنها متولی این امر یعنی سازمان استاندارد است.

وی با بیان اینکه قانونگذار فقط دارو را از جمله وظایف ما خارج کرده است، افزود: به غیر از دارو همه تولیدات کشور در حیطه وظایف ماست و با توجه به سیاست‌های ابلاغی رهبری معظم انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی در بند 24 آن برای سازمان استاندارد تعیین شده و بحث افزایش پوشش استاندارد برای تولیدات داخلی در کشور را نیز مطرح کرده است.

مدیر کل دفتر تدوین استاندارهای ملی ایران اضافه کرد: هر آنچه کالا و خدمات که تولید و یا ارائه می‌شود باید به همراه شناسنامه استاندارد باشد و ما نیز در این راستا سیاست‌های جدیدی را منعکس کرده‌ایم و از اساتید دانشگاه نیز کمک خواهیم گرفت تا بتوانیم به صورت شایسته در این مسئولیت، پاسخگوی نیازهای کشور باشیم.

مهندس خضرایی با اشاره به اینکه رونق و شکوفایی در سطح تولیدات استان و صادرات از مرز بین‌المللی مهران باید با کیفیت باشد، تصریح کرد: در کنار بحث استاندارد سازی، تایید صلاحیت نیز برای پیاده سازی استانداردها وجود دارد که بحث ارزیابی انطباق نیز در این رابطه منظور شده است.

وی یادآور شد: سازمان استاندارد وظیفه سنگینی بر عهده دارد که البته به تعداد کافی کارشناس ندارد لذا اساتید دانشگاه می‌توانند ما را یاری کنند که بر اساس سیاست‌های جاری سازمان ما با دو دسته افراد همکاری می‌کنیم که از جمله آنها می‌توان به افراد حقیقی که پروانه استاندارد دارند اشاره کرد.

مدیر کل دفتر تدوین استانداردهای ملی ایران با بیان اینکه خوشبختانه قانونگذار چندین تبصره در نظر گرفته که متخصصین کشور بدون آزمون، پروانه کارشناسی استاندارد دریافت کنند، گفت: دانشیاران و اساتید می‌توانند بدون آزمون درخواست پروانه استاندارد داشته باشند، مدیران کنترل کیفیت واحدها نیز می‌توانند بر اساس سنوات قانونی بدون شرکت در آزمون متقاضی پروانه استاندارد باشند.

مهندس خضرایی به دسته دوم افراد که می‌توانند با سازمان همکاری کنند اشاره و عنوان کرد: افراد حقوقی نیز می‌توانند بر اساس شرایط با ما همکاری داشته باشند.

وی به تدوین 30 هزار استاندارد در طول 90 سال عمر سازمان استاندارد در ایران اشاره و اضافه کرد: صنایع دستی استان ایلام می‌توانند جایی برای تمرکز استاندار سازی باشند و در همین راستا نیازهای این استان نیز باید شناسایی شوند تا استانداردهای لازم در این زمینه تدوین شوند.

مدیر کل دفتر تدوین استاندارهای ملی ایران با بیان اینکه استاندارهای ملی باید بر اساس استانداردهای بین‌المللی تدوین شوند، گفت: برای اینکه بتوانیم از ظرفیت‌های دانشگاه استفاده کنیم باید پژوهش‌های دانشگاه در راستای استاندارد سازی باشند.

مدیر کل استاندارد استان ایلام گفت: سال گذشته بالغ بر 100 هزار تن کالا از مرز بین‌المللی مهران با عبور از فیلتر استاندارد به عراق صادر شد.

مهندس محمد مددی، مدیر کل استاندارد استان ایلام در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه ایلام و اداره کل استاندارد ایلام که با حضور مدیر کل دفتر تدوین استاندارهای ملی ایران در دانشگاه ایلام برگزار شد، اظهار کرد: رویکرد استفاده از ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه در سطح کشور از طریق همکاری با مراکز دانشگاهی در دستور کار سازمان استاندارد ایران قرار گرفته که استقبال دانشگاه ایلام از این طرح بی‌نظیر است.

وی با بیان اینکه تدوین استاندارد مربوط به یک بخش و یا یک کشور نیست بلکه ملی و بین‌المللی است، افزود: استان ایلام در شرایطی به سر می‌برد که به دنبال رقم زدن برگ زرینی در تاریخ خود است و در راستای تحقق این ماموریت، دست نیازمان را به سمت نخبگان علمی دانشگاهی در جهت شتاب بخشی بیشتر توسعه استان دراز می‌کنیم.

مدیر کل استاندارد استان ایلام اضافه کرد: باید بتوانیم با هم‌افزایی بیشتر، رونقی را در منطقه ایجاد کنیم و هر چه تولیدات ما استاندارد باشند زمینه صادرات بیشتر آنها فراهم خواهد شد به طوری که در سال گذشته بالغ بر 100 هزار تن کالا از مرز بین‌المللی مهران با عبور از فیلتر استاندارد به عراق صادر شد.

مددی با اشاره به اینکه توان پوشش در حوزه تولید داخلی را داریم، خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم از توان دانشگاه در جهت رونق تولید داخلی استفاده کنیم و نباید فراموش کرد که استان ایلام صنعتی نیست ولی به سرعت در مسیر صنعتی شدن حرکت می‌کند.

وی یادآور شد: تهیه، تدوین و تجدیدنظر استانداردهای از وظایف سازمان استاندارد است و به عبارتی امروزه استاندارد به زبان مشترک در دنیا تبدیل شده است.

مدیر کل استاندارد استان ایلام با بیان اینکه استان ایلام می‌تواند نقش مهمی در تدوین استانداردهای ملی داشته باشد، عنوان کرد: سال گذشته برای 5 کالای تولیدی استان ایلام، استاندارد ملی تدوین کردیم که این مهم در جهت رونق اقتصادی منطقه بوده است.

مددی با تاکید بر اینکه این تفاهم‌نامه در جهت ارائه خدمات بیشتر به استان است اظهار کرد: یکی از مزیت‌های استثنایی استان ایلام بازار هدف کشور عراق است و نباید فراموش کرد که یک ششم کالاهای صادراتی به کشور عراق از مرز مهران صورت گرفته است.

وی در پایان اضافه کرد: بخش تولید در استان ایلام از توان بخش دانشگاهی اطلاع ندارد و این می‌طلبد که این همراهی و حلقه مفقوده توسط دانشگاهیان پر شود و با تدوین استاندارهای ملی رقم بخورد.

شایان ذکر است در حاشیه این مراسم آئین افتتاح دفتر استانداردسازی دفتر دانشگاه نیز برگزار شد.

مراسم انعقاد تفاهم نامه همکاري بين دانشگاه و اداره کل استاندارد ايلام برگزار شد مراسم انعقاد تفاهم نامه همکاري بين دانشگاه و اداره کل استاندارد ايلام برگزار شد