شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

نخستین جشنواره فرامرزی مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری استان های جدار مرزی ایران و عراق در دانشگاه ایلام فعالیت خود را آغاز نمود.

به گزارش خبرنگار روابط عمومی، آیین آغاز بکار نخستین جشنواره فرامرزی مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری استان های جدار مرزی ایران و عراق با حضور پروفسور علی‌اکبری، رئیس دانشگاه ایلام، استانداران ایلام، واسط، حلبچه، پروفسور پرویز کردوانی، پدر علم کویر شناسی ایران، منتخبین مردم در مجلس شورای اسلامی، رؤسای دانشگاه‌ها، مدیران کل، اعضای هیأت علمی و اصحاب رسانه در دانشگاه ایلام برگزار شد.

پروفسور علی‌اکبری: دانشگاه ایلام می‌تواند پلی استوار میان دو ملت ریشه دار ایران و عراق باشد

رییس دانشگاه ایلام گفت: سیر توسعه هر جامعه‌ای با نوع و میزان درکی که از جایگاه و نقش ارتباطات و رسانه دارد، گره خورده است.

دکتر محمد علی‌اکبری، رئیس دانشگاه ایلام  در مراسم افتتاحیه نخستین جشنواره فرامرزی مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی در ایلام، بیان نمود: بر همگان پر واضح و مبرهن است که رسانه و ابزارهای ارتباطی به مثابه قلب تحولات جامعه و جهان امروز، سیطره‌ خود را بر همه‌ ساحت‌های زیست آدمی حاکم کرده‌اند.

وی افزود: رسانه‌های ارتباطی که عصاره تمدن بشری نام گرفته و مرزهای پیدا و پنهان چگونه «بودن در جهان» را برای تک تک شهروندان دهکده جهانی تعیین می‌کنند، خواه ناخواه تقدیر تاریخی ما را رقم خواهند زد.

رییس دانشگاه ایلام اضافه کرد: پیشرفت روزافزون فناوری‌های ارتباطی جای ابزارها و شیوه‌های سنتی‌تر انتقال اطلاعات را در مناسبات انسانی باز کرده و هویت نوینی را در ساختار و محتوای فرهنگ، اقتصاد، سیاست و دیگر شئون زیست انسان شکل داده‌اند. به همین دلیل، سیر توسعه هر جامعه‌ای با نوع و میزان درکی که از جایگاه و نقش ارتباطات و رسانه دارد، گره خورده است.

دکتر علی‌اکبری با بیان اینکه دو کشور ایران و عراق با بیش از 1400 کیلومتر طولانی‌ترین مرز مشترک را با هم دارند، خاطرنشان کرد: تاریخ و میراث مشترک فرهنگی و تمدنی، سرمایه‌ی گرانقدری است که ‌باید در خدمت شهروندان دو کشور قرار گیرد تا فردایی بهتر را به ارمغان بیاورد. اگر در گذشته «صدای مشترک» به «میراث مشترک» تبدیل شده چرا امروز نتوان با نقد گذشته و با تکیه بر منابع انسانی و طبیعی «صدایی مشترک» را برای ساختن آینده‌ای پربار سر داد.

وی ادامه داد: در این فرصت کم نظیر و ارزشمند، سیاستمدارانِ خردورز، صاحبان فرهنگ و اندیشه و فعالان حوزه رسانه‌ها و مطبوعات به حکم تعهدی که نسبت به وجدان تاریخی و سرمایه‌ی عظیم معنوی ملت‌های خود دارند می‌توانند تقدیر تاریخی دو ملت را با نگاهی نقادانه به گذشته و امید به آینده رقم بزنند. در این صورت است که «میراث مشترک» و غنی گذشته می‌تواند در ترسیم چشم‌انداز ذهنی به سمت توسعه و تعالی به کار آید، اندیشه‌ها به تحرک درآید و افق‌های جدیدی گشوده گردد.

رییس دانشگاه ایلام یادآور شد: دانشگاه‌ها و مراکز علمی و فرهنگی به عنوان نهادهای مولد دانایی و فناوری، منابع بی‌بدیل هر گونه تحول در جوامع‌اند و در کشورهای ما به عناون کشورهای در حال توسعه نیاز شدیدتری به آموزش و پژوهش‌های نظری و کاربردی است تا فرایند ایجاد سرمایه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی و دینی با قوت بیشتری شکل گیرد و به پیش رود.

دکتر علی‌اکبری تاکید کرد: نهاد علم و تکنولوژی همزاد نهاد رسانه و ارتباطات است و به طور طبیعی هر دو بیش از هر نهاد دیگری می‌توانند سرمایه‌ اعتماد عمومی را افزایش دهند و حافظ ارزش‌هایی باشند که به استحکام بیشتر پیوندهای دیرین دو ملت ایران و عراق بینجامد. دانشگاه ایلام با تکیه بر این باور است که اهتمام و سرمایه‌ی خویش را برای ایجاد پلی استوار بین دو کشور و ملت ریشه‌دار و غنی به کار گرفته است تا نمونه‌ای از تحقق اراده معطوف به دانایی و توانایی بر سرمایه مشترک آن دو باشد.

استاندار ایلام گفت: یکی از اولویت‌های سیاست‌های خارجی ایران تعامل سازنده با کشورهای همسایه بوده که عراق از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مهندس محمدرضا مروارید در مراسم افتتاحیه نخستین جشنواره فرامرزی مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی در دانشگاه ایلام، اظهار کرد: استان‌های عراق هم‌مرز با ایران تعلقات قومی و فرهنگی بسیار طولانی با هم دارند که می‌توانند در همه زمینه‌ها با هم تعامل و همکاری داشته باشند تا به توسعه برسند.

وی با بیان اینکه این جشنواره قطعاً دارای برکات زیادی برای ایجاد ارتباط بیشتر است، افزود: دولت ایران در سیاست‌های خارجی خود تعامل سازنده را برگزیده که اولویت آن، تعامل با کشورهای همسایه است و باید گفت که عراق از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مهندس مروارید ادامه داد: با توجه به وجود اماکن متبرکه مذهبی بین دو کشور می‌توان تعاملات فرهنگی زیادی با هم داشته باشیم و این موضوع می‌تواند یک پل ارتباطی قابل ‌قبول باشد.

استاندار ایلام با اشاره به اینکه در دوران حکومت بعث، ظلم و خسارت‌های زیادی به استان‌های هم‌مرز ایران و عراق وارد شد، گفت: یکی از آن فجایع بمباران شیمیایی حلبچه بود و در دوران رژیم بعث، قوم کرد فیلی 26 هزار شهید تقدیم کردند که سرچشمه آن‌ها از کردهای فیلی ایلام بودند.

وی با بیان اینکه بعد از سقوط صدام، استکبار از دوستی بین ایران عراق به هراس افتاده و به فکر تشکیل گروهک داعش افتاد، تصریح کرد: این گروهک خبیث به کرد، شیعه و سنی رحم نمی‌کند و نباید فراموش کرد که همین‌ها دنباله‌رو صدام هستند. 

مهندس مروارید اضافه کرد: اگر استان‌های هم‌مرز ایران و عراق در همه زمینه‌ها با هم تعامل داشته باشند قطعاً رشد و توسعه در آن‌ها اتفاق می‌افتد.

استاندار واسطرسانه‌ها می‌توانند در توسعه و رشد ایران و عراق نقش‌آفرینی کنند 

استاندار واسط گفت: رسانه‌ها می‌تواند نقش تأثیرگذاری در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بین ایران عراق و همچنین تاثیر مهمی در تصمیم‌گیری‌های بین دو کشور داشته باشند.

آقای مالک خلف وادی، استاندار واسط  در این آئین در دانشگاه ایلام، اظهار کرد: استان ایلام برای برگزاری این جشنواره سنگ تمام گذاشته‌ که جای تقدیر و تشکر دارد.

وی با بیان اینکه اهل ‌قلم و فرهنگ، نقش بسیار مهمی در ایجاد ارتباط بین دو کشور ایران و عراق دارند، افزود: رسانه‌ها می‌تواند نقش تأثیرگذاری در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بین ایران عراق و همچنین تاثیر مهمی در تصمیم‌گیری‌های بین دو کشور داشته باشند.

خلف وادی با اشاره به اینکه رسانه‌ها می‌توانند در توسعه و رشد ایران و عراق نقش‌آفرینی کنند، اضافه کرد: تعامل و باهم بودن ایران و عراق موجب پیشرفت و توسعه استان‌های هم‌مرز این دو کشور خواهد شد و رسانه‌ها در این راستا می‌تواند نقش مهمی ایفا کنند.

استاندار واسط عراق ادامه داد: تمدن و فرهنگ ایران و عراق زمینه لازم برای تعامل بشیتر را دارد و رسانه‌ها باید در زمینه? این همراهی و هم‌افزای تلاش کنند و باید دانست که رسانه در زندگی معاصر نقش اساسی داشته و از آن‌ها به‌ عنوان سلطه چهارم هم یاد می‌شود.

وی گفت: وقتی رسانه‌ها کلمه حق را ترویج و گسترش دهند و مخصوصاً در روزگار ما که قدرت‌های غربی قدم به خاک ما گذاشته‌اند بسیار تأثیرگذار خواهند بود.

خلف وادی با تأکید بر اینکه رسانه‌های دو کشور باید همدل و یک صدا برای مقاومت کشور عراق، منطقه را از گروهای تروریستی پاک‌سازی کنند، افزود: رسانه‌ها نقش مهمی در سالم سازی منطقه می‌توانند ایفا کنند.

استاندار واسط با اشاره به اینکه رسانه‌ها دو کشور باید در برابر هجمه رسانه‌های غربی مقاومت و حملات آن‌ها را دفع کنند، تصریح کرد: کسی نمی‌تواند نقش رسانه را کتمان کند چرا که رسانه در همه حوزه‌ها تأثیرگذار است و ما باید بتوانیم با همکاری رسانه‌ها و مشارکت آنها، مشکلات دو کشور را برطرف کنیم.

استاندار حلبچه: جمهوری اسلامی ایران تمام‌ قد از حق مردم حلبچه دفاع کرد

آقای عبداله محمد، استاندار حلبچه نیز دراین مراسم در دانشگاه ایلام، ضمن تشکر از برگزاری این رویداد فرهنگی بزرگ، اظهار کرد: حلبچه رمز مظلومیت است که در نظام فاشیست رژیم بعث دچار مظلومیت‌های زیادی شد اما جمهوری اسلامی ایران تمام‌ قد از حق این مردم دفاع کرد که جای سپاسگذاری از ایران اسلامی دارد.

وی با بیان اینکه استان‌های همسایه عراق و ایران دارای مشترکات فرهنگی زیادی هستند، افزود: فرهنگ حلبچه متأثر از فرهنگ کرمانشاه، کردستان و ایلام است. 

استاندار حلبچه خاطرنشان کرد: امیدواریم با تعامل رسانه‌ها ارتباط بین ایران و عراق بیش از گذشته توسعه و گسترش یابد و مشکلات را حل کنند.