شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

معاون دانشجویی دانشگاه ایلام: دانشجویان به مرکز مشاوره اعتماد دارند/ فعالیت 13 مشاور در مرکز

معاون دانشجویی دانشگاه ایلام گفت: دانشجویان به مرکز مشاوره اعتماد دارند و در تمام خوابگاه‌های دانشگاه این مرکز دفتر دارد.

«مصطفی نعمتی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه ایلام، اظهار کرد: حوزه معاونت دانشجویی دانشگاه ایلام متشکل از 6 بخش کل تربیت بدنی، صندوق رفاه دانشجویی، امور خوابگاه‌ها، امور تغذیه، مشاوره و راهنمایی و کمیته انضباطی و موارد خاص است که به ارمغان آوردن آرامش برای دانشجویان را دنبال می‌کند.

معاون دانشجویی دانشگاه ایلام افزود: یکی از خدمات معاونت دانشجویی، راه‌اندازی اداره کل بهداشت و درمان در محیط دانشگاه است که البته هنوز به صورت کامل راه‌اندازی نشده است اما قصد دارد تمام مسائل مربوط به دانشجویان در دو حوزه‌ی مشاوره و درمان را پوشش دهد که برای تحقق این موضوع با بیمارستان کوثر قراردادی منعقد شده است و دانشجویان را با پایین‌ترین هزینه درمان می‌کند.

نعمتی ادامه داد: دانشجویان در بدو ورود به دانشگاه با حضور در مرکز مشاوره، اقدام به ثبت اطلاعات فردی، خانوادگی و غیره می‌کنند تا در مواقع موردنیاز به اطلاعات دانشجو مراجعه شود تا ریشه برخی رفتارها شناسایی و درمان شوند.

وی یکی از برنامه‌های اجرایی دانشگاه در برخورد با دانشجویان جدیدالورود را طراحی برنامه‌هایی با دستگاه‌های بهزیستی، ستاد مبارزه با مواد مخدر و علوم پزشکی عنوان کرد و گفت: کارگاه‌های مهارت‌های زندگی شامل کارگاه پیش از ازدواج، سلامت، اعتیاد و راه‌های پیشگیری و همچنین فرصت‌ها و تهدیدها، پیشگیری از اعتیاد با عنوان سَمن (سلامت، مهارت، نشاط) و... در ابتدای هر سال تحصیلی برگزار می‌شود.

وی افزود: مرکز مشاوره دانشگاه ایلام توسط 13 نفر از مشاوران استان با مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و دانشجوی مقطع دکترای روان‌شناسی اداره می‌شود.

نعمتی در مورد اجرای طرح «پایش سلامت جسم و روان» در دانشگاه ایلام گفت: «پایش سلامت جسم و روان» طرحی است که ابتدای سال تحصیلی انجام می‌شود که اطلاعات ثبت‌شده در این طرح، وضعیت روحی و روانی دانشجو را مشخص می‌کند و علاوه بر آن اداره کل تربیت بدنی دانشگاه برای آگاهی از سلامت جسمی دانشجویان طرح را پیگیری کرده و در صورت وجود نقص جسمی در دانشجو آن را در پرونده درج خواهد کرد.

وی اضافه کرد: علاوه بر انجام پایش دانشجویان اقدام به توزیع پکیج‌های فرهنگی از قبیل کتابچه، سی‌دی، اخطارهای بهداشتی و بروشور شده که به واسطه‌ی آن دانشجو با مباحث روان‌شناختی آشنا می‌شود تا بتوانند طول دوره تحصیلی را با شرایط جسمی و روانی مناسبی طی کند که علاوه بر این در طول سال بر حسب نیاز دانشجویان کارگاه‌های متفاوتی تشکیل می‌شود.

وی افزود: در سال تحصیلی 93 و 94 تعداد 12 کارگاه تخصصی در بخش‌های مختلف باهدف توانمندسازی دانشجویان تشکیل شد.

نعمتی خاطرنشان کرد: مشاوران روان‌شناسی بر اساس تعیین زمان قبلی و درخواست دانشجویان در مرکز مشاوره حاضر می‌شوند از سوی دیگر تمام خوابگاه‌های دانشگاه ایلام دارای اتاق مشاوره هستند که مشاور به صورت هفتگی موظف به 6 ساعت حضور در محیط خوابگاه است.

وی تصریح کرد: دانشگاه ایلام تعداد 3322 دانشجوی دختر و 2063 دانشجو پسر در مقاطع مختلف تحصیلی دارد که 1300 دانشجو دختر و 700 دانشجوی پسر در 9 خوابگاه دانشگاهی مستقر هستند که به‌تبع استقبال بیشتری از مرکز مشاوره می‌کنند.

معاون دانشجویی دانشگاه ایلام با بیان اینکه در سال تحصیلی گذشته تعداد هزار جلسه مشاوره فردی برگزار شده است، تصریح کرد: اگر مشکل دانشجو در یک جلسه حل نشود جلسات ادامه می‌یابد و در صورت نیاز در جهت رفع نهایی مشکل به متخصص ارجاع داده خواهد شد که هزینه‌های درمانی بر اساس قرارداد فی‌مابین دانشگاه و متخصص بر عهده‌ی دانشجو نیست.

وی یکی دیگر از کارهای صورت گرفته در مرکز مشاوره فردی را برگزاری کمیسیون دانشجویی با شرایط خاص عنوان کرد و افزود: گاهاً دانشجویانی با مورد انضباطی یا موارد خاص دیگر به ویژه مشکلات تحصیلی به این کمیسیون داده می‌شود که در صورت برطرف نشدن موضوع، دانشجو به کمیسیون موارد خاص استانی ارجاع داده می‌شود.

وی یادآوری کرد: اساتید دانشگاه می‌توانند بیش‌ترین کمک را به مرکز مشاوره داشته باشند چون بیش‌ترین ارتباط را با دانشجویان دارند و در کنار مسائل آموزشی می‌توانند در کسوت مشاورانی امین برای فرزندان دانشجوی خود نقش‌آفرینی کنند.

معاون دانشجویی دانشگاه ایلام گفت: بیشتر علت مراجعه دانشجویان به مراکز مشاوره مربوط به بی‌علاقگی به رشته تحصیلی، شکست‌های عاطفی، ازدواج دانشجویی، مشکلات خانوادگی، روابط بین فردی، زناشویی، مباحث تحصیلی از قبیل انتقالی، برنامه‌ریزی تحصیلی یا اُفت تحصیلی، مشکلات جسمی، اقتصادی، افسردگی، اضطراب و وسواس است.

نعمتی با بیان اینکه در حال حاضر 2500 پرونده در مرکز مشاوره تشکیل شده است که با توجه به جمعیت 6 هزار نفری دانشجویان دانشگاه ایلام می‌توان گفت دانشجویان به این مرکز جهت راهنمایی و مشاوره اعتماد دارند، تصریح کرد: به‌عنوان‌مثال 750 نفر از دانشجویان ورودی سال 1393 در طرح پایش روان و 650 دانشجو در طرح سلامت جسمی شرکت کردند که 40 درصد دانشجویان را تشکیل می‌دهد.

وی یکی دیگر از تلاش‌های صورت گرفته‌ی این حوزه را توجه به مبحث کارآفرینی و مراکز رشد و فناوری به عنوان یکی از تأکیدات وزارت علوم و دغدغه‌های دانشگاه دانست و تصریح کرد: هدف از این طرح را در اختیار قرار گذاشتن امکانات موردنیاز و تسهیلات 3 تا 5 میلیون تومانی با بازپرداخت طولانی مدت است تا بدین صورت صاحبان ایده‌های کارآفرینی حمایت شوند.

نعمتی ادامه داد: صندوق تعاون ولیعصر (عج) با حمایت اساتید دانشگاهی در جهت کمک‌رسانی به دانشجویان بی‌بضاعت تشکیل شده است که بر اساس شناسایی مسئولین یا درخواست دانشجویان در اختیار قرار می‌گیرد. در همین راستا نیز اگر خیرین یا افرادی بیرون از فضای دانشگاه قصد کمک به صندوق را دارند از حضور آنان استقبال خواهیم کرد چراکه هدف اصلی صندوق کمک به دانشجویان و پیشگیری از ترک تحصیل آنان است.

معاون دانشجويي دانشگاه ايلام: دانشجويان به مرکز مشاوره اعتماد دارند/ فعاليت 13 مشاور در مرکز