شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

تألیف کتاب علمی آموزشی توسط عضو هیأت علمی دانشگاه

دکتر عبدالحمید عزیزی، عضو هیأت علمی دانشکده فنی و مهندسی در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی از تآلیف کتاب استاتیک با همکاری عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر خبر داد.

عضو هیأت علمی دانشگاه ایلام اظهار داشت: تمامی رشته­‌های مهندسی اقتباسی ،کاربردی از فیزیک بوده که بشر از بدو خلقت با این پدیده­ های فیزیکی در تماس بوده و همیشه سعی در توجیه و سپس کاربردی کردن آنها داشته است. پیشرفت علوم مهندسی در راستای کنترل نیرو بوده به گونه­ ای که یا جلوی آثار مخرب آن را بگیرد و یا اینکه از آن در جهت انجام کار و تولید انرژی استفاده نماید. لازمه کنترل نیرو ابتدا شناخت و پیدا کردن آن است که علوم پایه­ ای مکانیک یعنی استاتیک و دینامیک در این راستا گسترش و بسط داده شده­اند. پایه و اساس دینامیک و استاتیک قوانین نیوتن بوده که به کمک این قوانین و شناخت هندسه مسائل فیزیکی می­توان به محاسبه و وجود نیرو پی برد. استاتیک حالت خاص دینامیک بوده به گونه ­ای که در این علم به بررسی رفتار و محاسبه نیروها در سازه­های ایستا پرداخته می­شود.

وی افزود: ایستایی‌شناسی از جمله مباحثی است که در تجزیه و تحلیل سازه‌ها، مثلاً در مهندسی سازه، و نیز به هنگام مطالعه سیالات در حالت سکون مانند پایداری سدهای تحت فشارهای عظیم هیدرواستاتیکی (نیروها و لنگرهای وارده از حجم بالای آب مخزن دریاچه پشت سد) کاربرد بسیار دارد. علوم مقاومت مصالح و مکانیک مواد و جامدات شاخه‌ای مرتبط با علم مکانیک مهندسی هستند که دانشجویان رشته­های مهندسی قبل از انتخاب و مطالعه آنها باید استاتیک و ایستایی را به‌عنوان درس پیش فرض وپایه­ای با موفقیت گذرانده باشند. استاتیک و مقاومت مصالح در رشته­های مهندسی مکانیک، عمران، صنایع، هوافضا، مواد، معدن و کشتی­سازی واحد­های اصلی دروس ترمی محسوب می­شوند. بنابراین دانشجویان رشته­ های مذکور قبل از ورود به ترم‌های دروس اختصاصی خود مکلف به گذرانیدن موفقیت آمیز واحدهای درسی و سپس مقاومت مصالح هستند.

دکتر عزیزی گفت:  این کتاب مجموعه ه­ای مدون از مباحث استاتیک است که در 10 فصل با همکاری دکتر یونس علیزاده (عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر) به گونه­ای تدوین شده که در آن تمامی مباحث مربوط به استاتیک پوشش داده ­شود. بسیاری از اطلاعات این مجموعه برگرفته از تجربه مولفین در طی سالهای متمادی تدریس و همچنین مراجع معتبر می­باشد.

لازم به ذکر است که این کتاب در جلسه مورخ 94/5/18 شورای نشر کتاب جهاد دانشگاهی صنعتی امیرکبیر پس از طی مراحل ارزیابی علمی، مجوز چاپ دریافت کرد.

تأليف کتاب علمي آموزشي توسط عضو هيأت علمي دانشگاه تأليف کتاب علمي آموزشي توسط عضو هيأت علمي دانشگاه