شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

تبدیل علم به ثروت از مأموریت‎‌های اصلی دانشگاه است

رئیس دانشگاه ایلام گفت: انتظار ما این است که جامعه دانشگاهی خود را با شرایط جدید و انتظارات جدیدوفق داده و با تبدیل دانش به ثروت و توسعه و انتقال ان به خوبی ایفای نقش نماید.

به گزارش خبرنگار روابط عمومی کارگاه آموزشی آشنایی باقوانین،مزایاوثبت شرکت های دانش بنیان به همت پارک علم و فناوری استان  در دانشگاه ایلام برپا شد.

دکتر محمد علی‌اکبری، رئیس دانشگاه ایلام در این کارگاه آموزشی اظهار داشت:  اعضاء هیئت علمی بایستی سریع تر از دیگران قدرت انطباق با محیط دانشگاه  را داشته باشند، زیرا دانشگاه در طول زمان با تغییرات عملکردی و دانشی و همچنین مأموریتی همراه بوده است.

وی گفت:  دانشگاه زمانی قرار بود دبیرستان بزرگی باشد، جایی برای توضیح علم؛ اما امروزه علاوه بر اولویت داشتن این مأموریت، انتقال این علم و دانش و فناوری نیز به مأمویت های دانشگاه افزوده شده است.

دکتر علی‌اکبری با بیان اینکه پیشرفت علم و فناوری مأموریت های دانشگاه ها را به روز تر کرده است، بیان کرد: امروزه باید دانشگاه ها در راستای تولید علم تلاش کنند، البته نه تولید علمی که در دفترخانه های مقاله نویسی امروز رایج است.

رئیس دانشگاه ایلام، با ابراز نگرانی از وضعیت ارائه و نوشتن مقاله های علمی در کشور، یادآور شد:  امروز نوشتن مقاله کار دفترهای خصوصی درسطح شهرشده است که در مقابل وجهی مقاله در خواست شده را آماده و تحویل می نمایند، و این سهل انگاری موجب آن شده که آن مأموریت دانشگاه امروزه در رده چندم قرار گیرد.

دکتر علی‌اکبری به همکاری خوب  پارک علم و فناوری و بنیاد نخبگان با دانشگاه ایلام اشاره کرد و افزود:  با متصل شدن مرکز رشد دانشگاه در سالهای اخیر این همکاری و هماهنگی قوت گرفته است و شرایط روز بروز در حال تغییر و پیشرفت است.

وی به تغییر اسامی مدیریت های اجرایی در وزارت علوم و درسطح دانشگاه ها، اشاره و ابراز داشت:  اهمیت مسلح شدن دانشگاه ها به فناوری های روز دنیا امروزه حرف اول را در سطح مجامع علمی می زند وامروزه ورود فناوری به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی حاکی از اهمیت ان در پیشرفت و تکنولوزی جوامع دارد و دانشگاه هایی در این زمینه موفق ترهستند که اعضاء هیئت علمی آن سازگاری بیشتری با این شرایط پیدا کرده و بامنطبق شدن با این فضای جدید در راستای اهداف دانشگاه تلاش می نمایند.

 

رئیس دانشگاه ایلام، بیان داشت: ما خیلی شفاف به اعضاء هیأت علمی دانشگاه اعلام کرده ایم، با وجود توانمندی ها و پتانسل های بسیار خوبی که در دانشگاه ایلام وجود دارد، هیچ گاه حاضر نیستیم استان اخر در سطح کشور در زمینه فناوری و به روز بودن اساتید و اعضاء هیئت علمی باشیم.

.

وی با بیان اینکه عدد ورود افراد به حوزه دانشمندی در استان بالا رفته است، اظهار داشت: بیش از 500نفر عضو هیأت علمی و 1000 نفر مدرس دانشگاهی در استان در حال تدریس، و بیش از 40000 دانشجو در 36 دانشگاه استان در حال تحصیل می باشند.

دکتر علی‌اکبری، اضافه کرد: در ظاهر و انتظارات اولیه پیشرفت داشته‌ایم اما به آن سطح از سازگاری با محیط نرسیده ایم و در این سطح 1000 نفر عدد بزرگی است و اگر تلاش نکنیم هیچ پیشرفتی نخواهیم داشت و در روزمرگی، علمی را که کسب کرده ایم،  تبدیل به یک دانش عمومی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم که همواره متفاوت عمل کنیم، و مثل مدیران اجرایی و شخصیت های سیاسی و فرهنگی نباشیم، بلکه باید بدانیم که ادعای ما دانشگاهی بودن و علمی بودن مااست.

رئیس دانشگاه ایلام با بیان اینکه تمام سرمایه ما دانش ما است، اظهار داشت: امروزه ورود مدیریت دانش در حوزه اجرا، انتظارات را از دانشگاهیان و اساتید بالا برده است، درست است که تجربه خوب است اما انتظار ما این است که استاد دانشگاهی که در حوزه صنعت کار می کند بتواند کسب و کار صنعتی راه انداخته و متفاوت با صنعتگرتجربی که بصورت پله پله آمده است بتواند با کسب و کاری دانشی و هدفمند به تولید بپردازد.

 وی افزود:  در طول دو سال گذشته برای دست یابی به این هدف، ظرفیت کارگاهی و آزمایشگاهی دانشگاه را تا مهرماه آینده به دو برابررسانده ایم و این روند را تا دستیابی به مطلوب ادامه خواهیم داد.

دکتر علی اکبری اظهار داشت: باید تلاش کرد دانش ما در دانشگاه از حالت کتابخانه ای وحالت نظری وتئوری خارج شده ودر جنبه عملی بروز پیدا کند، اگر قادر نباشیم علم خود را تبدیل به سرمایه کنیم که دیگران ببینند و یا تبدیل به تجاری سازی و محصول نشود یک عده ژورنالیسم پیدا می شوند که میدان را به دست خواهند گرفت.

رئیس دانشگاه ایلام گفت: انتظار ما این است که جامعه دانشگاهی خود را  با شرایط جدید و انتظارات جدیدوفق داده و با تبدیل دانش به ثروت و توسعه و انتقال ان به خوبی ایفای نقش نماید.

تبديل علم به ثروت از مأموريت‎‌هاي اصلي دانشگاه است تبديل علم به ثروت از مأموريت‎‌هاي اصلي دانشگاه است تبديل علم به ثروت از مأموريت‎‌هاي اصلي دانشگاه است تبديل علم به ثروت از مأموريت‎‌هاي اصلي دانشگاه است