شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

دکتر علی اکبری: مرز بین‌المللی مهران ظرفیت مناسبی برای توسعه کشاورزی استان است

به گزارش خبرنگار روابط عمومی، در جلسه‌ای با حضور دکتر علی‌اکبری، رئیس دانشگاه ایلام، دکترمیری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان و معاونین و مدیران طرفین تفاهم‌نامه همکاری به امضاء رسید.

دکتر علی اکبری: مرز بین‌المللی مهران ظرفیت مناسبی برای توسعه کشاورزی استان است

رییس دانشگاه ایلام اظهار داشت:یکی از مزیت‌های کلیدی در استان، بخش کشاورزی است که باید از ظرفیت مرز بین‌المللی مهران برای توسعه این بخش بهره لازم را برد.

دکتر محمد علی‌اکبری ضمن تبریک مبعث رسول اکرم (ص) و خیرمقدم به حاضرین در این نشست ، اظهار کرد: سازمان جهاد کشاورزی یکی از تخصصی‌ترین سازمان‌ها در استان می باشدکه هم اکنون ،قدرت اجرایی و علمی استان بوده و انشاالله اگر این دو مجموعه دانشگاه ایلام و جهاد کشاورزی بتوانند به خوبی با هم همکاری داشته باشند حوزه کشاورزی دراستان دچار تحول عظیمی خواهد شد.

رییس دانشگاه با تاکید بر اینکه ماموریت ما در حوزه کشاورزی و دامپروری در دانشگاه ایلام از اولویت‌ها کاری است و توسعه این بخش در این دانشگاه همچنان ادامه دارد، افزود: زمینه‌های بسیار خوبی در دانشگاه و جهاد کشاورزی برای همکاری وجود دارد که باید به ‌صورت جدی به آن توجه شود.

دکترعلی‌اکبری ادامه داد: اگر دانشگاه و سازمان جهاد کشاورزی یک برنامه‌ریزی دقیق و علمی طراحی و اجرا کنند قطعاً حوزه کشاورزی تقویت و توسعه پیدا می‌کند که حضور دکترین جهاد کشاورزی به ‌عنوان مدرس در دانشگاه موجب انتقال تجربه به دانشجویان خواهد شد.

رئیس دانشگاه ایلام با تأکید بر اینکه یکی از مزیت‌های کلیدی استان، بخش کشاورزی است، تصریح کرد: گردشگری ما به منابع طبیعی و کشاورزی وابسته است و از طرف دیگر مرز بین‌المللی مهران ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه و صادرات محصولات کشاورزی استان به سایر کشورها است.

وی با بیان اینکه دانشگاه و دیگرسازمان ها باید در همه زمینه‌ها دست‌به‌دست هم دهند و با کار علمی، استان را توسعه ببخشند، گفت: دانشگاه ایلام در حوزه کشاورزی تغییر بسیار خوبی پیدا کرده و جهاد کشاورزی می‌تواند از این ظرفیت برای توسعه حوزه خود استفاده کند.

دکتر میری : لزوم تهیه بسته کاربردی ارتباط جهادکشاورزی و دانشگاه برای توسعه بخش کشاورزی

دکتر سید محمدتراب میری، در این جلسه اظهار کرد: دانشگاه ایلام عصاره علم و دانش بوده و ماحصل علم استان در این دانشگاه تجمیع شده است و اگر بتوان از نخبگان این دانشگاه در حوزه کشاورزی به‌ خوبی استفاده کرد موجب رونق این بخش می‌شود.

وی با بیان اینکه باید یک بسته کاربردی برای ارتباط بیشتر بین جهاد کشاورزی و دانشگاه ایلام ایجاد کنیم، افزود: بخش کشاورزی 15 درصد تولید ناخالص ملی و 25 درصد بار اشتغال کشور را به دوش می‌کشد اما این وزن در استان بیشتر بوده و محوریت توسعه استان کشاورزی است که اگر این حوزه از استان ایلام گرفته شود دیگر چیزی نداریم.

دکترمیری به وجود 60 هزار بهره‌بردار کشاورزی در استان اشاره و خاطرنشان کرد: 300 هزار نفر در استان ایلام از راه کشاورزی معیشت می‌کنند که توسعه این استان بدون توجه به بخش کشاورزی امکان‌پذیر نیست و نباید فراموش کرد که کشاورزی محور اصلی توسعه استان است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان با تأکید بر اینکه با حضور دانشگاه و استفاده از ظرفیت آن می‌توان بهتر و بیشتر اهداف این حوزه را تحقق بخشید، تصریح کرد: منابع آب‌ و خاک استان در وضعیت خوبی نیستند و این مهم نتیجه بهره‌برداری نادرست و نامناسب از منابع آب بوده است.

وی ادامه داد: تاکنون مدیریت خردمندانه‌ای در بهره‌برداری از آب نداشته‌ایم و اگر درست از منابع آب استفاده نشود در آینده نزدیک با مشکل جدی مواجه خواهیم شد.

دکترمیری با بیان اینکه همه امور به خصوص حوزه کشاورزی باید بر مدار علم و دانش حرکت کند، تصریح کرد: در حال حاضر در استان در بخش زراعت سه محصول دانه روغنی، چغندرقند پاییزه و گندم مورد توجه است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه در توسعه گلخانه‌ها در استان وضعیت اسفباری داریم به ‌نحوی‌ که در حال حاضر تنها یک هکتار گلخانه در استان وجود دارد، گفت: ذهنیت بد، عدم وجود دانش کافی در گذشته در این زمینه و اهل کار نبودن مجریان این طرح‌ها، مهم‌ترین دلایل عدم توسعه بخش گلخانه‌ای در استان بوده است.

وی ادامه داد: توسعه گلخانه‌ای سبزی و صیفی در استان نیازمند همکاری دانشگاه است چرا که زمین و آب محیا بوده و نیاز به حضور سرمایه‌گذار داریم و از طرفی سرمایه‌گذار خارج استان نیز رغبتی برای سرمایه‌گذاری در این بخش از خود نشان نمی‌دهد و سرمایه‌گذاران داخلی هم‌میل به سرمایه‌گذاری در استان ندارند.

دکترمیری بیان کرد: توسعه کشت پسته که در استان ایلام به ‌خوبی قابل انجام است شروع ‌شده که در حال حاضر 35 هکتار پسته در استان کشت شده و در نظر داریم آن را به 70 هکتار برسانیم و علاوه بر این در حوزه دام گوشتی، شیری و پرورش ماهی در قفس نیز برنامه‌هایی در دست اقدام داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در پایان با تأکید بر اینکه در آینده نزدیک سطح زیر کشت آبی کشاورزی ایلام دو برابر می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر 80 هزار هکتار مزارع آبی داریم که در آینده نزدیک به 180 هزار هکتار افزایش می‌یابند.

درپایان جلسه تفاهم نامه مشترکی بین دانشگاه ایلام وسازمان جهادکشاورزی با موضوعات همکاری‌های پژوهشی، آموزشی، تعهدات طرفین، روش اجرا و مدت آن به امضاء دکترعلی اکبری ودکترمیری رسید

دکتر علي اکبري: مرز بين‌المللي مهران ظرفيت مناسبي براي توسعه کشاورزي استان است دکتر علي اکبري: مرز بين‌المللي مهران ظرفيت مناسبي براي توسعه کشاورزي استان است